۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲

یک هفته با بورس تهران: روز‌های تثبیت و پرحجم

بازار سهام سومین هفته آذر ماه را با بازدهی مثبت، اما اندک شاخص کل به پایان رساند. شاید این هفته را بتوان هفته تثبیت خواند، چراکه شاخص کل بعد از عبور پر قدرت از کانال ۱.۵ میلیون واحدی در روز یکشنبه، طی روز‌های بعدی تلاش کرد تا این سطح را از دست ندهد.
کد خبر: ۸۸۵۰۶
به گزارش خبرنگار بورس مانا، تقابل شدید خریدار و فروشنده، عرضه‌های پرحجم و در مقابل خریداران قدرتمند، مهمترین ویژگی‌های بازار این هفته بودند. این در حالی بود که ارزش معاملات هم در رقم‌های خوبی قرار داشت که نشانه مثبتی برای بازار است.
همچنین طی هفته گذشته تمایل حقیقی‌ها و معامله‌گران بیشتر به سهام کوچک و متوسط بود که این روند باعث شد تا شاخص هم وزن جلوتر از شاخص کل حرکت کند و در نهایت نیز طی این هفته با بازدهی مثبت نزدیک به هفت درصدی، کار خود را به پایان برساند.
آمار معاملات
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه به عدد یک میلیون و ۵۰۶ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته ماقبل بیش از دو درصد رشد داشت.
شاخص بورس در معاملات هفته گذشته ۳۶ هزار واحد افزایش داشت و در روز چهارشنبه ۱۹ آذر ماه به عدد یک میلیون و ۵۰۶ هزار واحد رسید.
در پنج روز معاملاتی هفته گذشته بورس نماد‌های ایران خودرو، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان و تولید نیروی برق آبادان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
در هفته‌ای که گذشت محصولات چرمی، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، محصولات چوبی، سایر حمل و نقل، کانی غیرفلزی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، وسایل ارتباطی، عمده فروشی، کاشی و سرامیک، صنایع غذایی به جز قند و شکر، فنی و مهندسی، بیمه و بازنشستگی، هتل و رستوران، انبوه‌سازی املاک و مستغلات، چاپ، فلزات اساسی و دارویی با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
همچنین نماد شیمیایی، استخراج زغال سنگ، اطلاعات و ارتباطات، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، چندرشته‌ای صنعتی، رایانه، استخراج کانه‌های فلزی، لاستیک و پلاستیک، پیمانکاری صنعتی، مخابرات و محصولات کاغذی از جمله نماد‌هایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.
پیش بینی هفته پایانی پاییز
کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه شاخص کل بورس به عنوان متغیر اصلی بازار سرمایه در سطح یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد با مقاومت مهمی رو به روست احتمالاً این هفته نیز شاهد معاملاتی متعادل و پر‌حجم باشیم.
بعید است طی هفته جاری رشد پر سرعت یا ریزش شدیدی را در بازار تجربه کنیم بلکه تقابل خریداران قدرتمند در مقابل فشار فروشندگان را شاید بتوان مهمترین ویژگی بازار این هفته دانست.
در این میان رشد بازار‌های جهانی و تثبیت نرخ دلار در محدوده‌های ۲۵ هزار تومان محرک‌های مهمی برای بازار خواهند بود.
به نظر می‌رسد این هفته گروه‌های فلزی و معدنی از صنایع پرطرفدار و مورد توجه بازار باشند.
همچنین صنایع کوچک و متوسط بازار به خصوص نماد‌هایی که خبر‌های مهمی مثل افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارند، طی هفته جاری مورد توجه بازار خواهند بود.
عملکرد صنعت حمل و نقل در هفته گذشته
صنعت حمل و نقل طی هفته گذشته عملکرد بهتری نسبت به کلیت بازار داشت و شاخص این صنعت با بازدهی بیش از هفت درصدی جلوتر از شاخص کل و همراستا با شاخص هم وزن حرکت کرد. صنعت حمل و نقل نیز از گروه‌های متوسط بازار است که با توجه به اقبال بازار به صنایع کوچک و متوسط که منجر به رشد شاخص هم وزن شده، این روز‌ها بیشتر از کلیت بازار مورد اقبال سهامداران است.
به این ترتیب این گروه طی هفته گذشته شاهد نوسان قیمت سهام شرکت‌های زیر مجموعه خود از محدودۀ مثبت ۱۸ درصد تا منفی هشت درصد بود.
حمل و نقل توکا با نماد وتوکا رشد قیمت ۱۸ درصدی سهام را طی هفته گذشته ثبت کرد و در صدر جدول قرار گرفت. انتهای جدول هم متعلق به سهام کشتیرانی دریای خزر با نماد حخزر بود که با اُفت هشت درصدی قیمت سهام همراه شده است. حپارسا و حرهشا نیز با بازدهی منفی یک درصدی و دو درصدی دیگر نماد‌های منفی این گروه بودند.
رتبه دوم و سوم بیشترین بازدهی نیز متعلق به حمل ونقل خلیج فارس با بازدهی ۱۵ درصدی و مهندسی حمل و نقل پتروشیمی با بازدهی ۱۴ درصدی بود.
جزئیات این جدول را در زیر مطالعه کنید.
یک هفته با بورس تهران: روز‌های تثبیت و پرحجم
ارسال نظرات
آخرین اخبار