۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶

سرمایه گذاری کلان چین در بنادر استراتژیک قاره آفریقا

چین پس از غلبه بر بحران کرونا در راستای توسعه پروژۀ یک کمربند و یک راه، بنادر استراتژیک قاره آفریقا و کشور‌های آ. سه. آن را با بودجه‌های کلان برای سرمایه گذاری انتخاب کرده که کارشناسان از آن به عنوان معجزۀ اقتصادی چین در دوران کرونا یاد می‌کنند.
کد خبر: ۸۸۴۶۵
سرمایه گذاری کلان چین در بنادر استراتژیک قاره آفریقا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، علی‌رغم گسترش و شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، چین در مسیر بازسازی مجدد اقتصادی با ۴۹ کشور آفریقایی که از میان آن‌ها ۳۴ کشور دارای خط ساحلی هستند توافقنامه‌های اقتصادی منعقد کرده است تا آن‌ها را مجبور کند به اَبَر‌ پروژه یک کمربند یک راه بپیوندند.

بر اساس گزارشی که از سوی "Dr.Venkateswaran Lokanathan" از بنیاد تحقیقاتی Observer منتشر شده است چین پروژه‌های صنعتی و تولید انرژی را در بنادر استراتژیک آفریقا هدف گرفته و بودجه کلانی را نیز برای احداث زیر‌ساخت‌ها اختصاص داده است.

در این ارتباط احداث پالایشگاه نفت، پتروشیمی، اتصال راه آهن  بین کشورها، توسعه بنادر، احداث سد و... در دستور کار مقامات چینی قرار گرفته است.

اجرای این پروژه در مسیر‌های مهم دریایی به چین این امکان را می‌دهد که بتواند مواد خام مانند سنگ آهن، نفت و زغال سنگ  را از آفریقا به چین و سایر کشور‌ها منتقل کند.

هدف گیری کشور‌های آ. سه. آن

از سوی دیگر چین سرمایه گذاری خود را در جنوب شرقی آسیا  نیز با هدف اجرای پروژه یک کمربند و یک راه گسترش داده است.

بر اساس این گزارش اگرچه کووید ۱۹ توانست بخشی از پروژه‌های چین در کشور‌های آ. سه. آن را مورد تهدید قرار دهد، اما در حال حاضر چین با یک خیزش مجدد و تأمین بودجه برای احداث جاده‌ها، پل‌ها، بنادر، خطوط ریلی و بنادر در کشور‌های جنوب شرقی آسیا فعالیت خود را شدت بخشیده است.

توسعه زیر‌ساخت در اکثر کشور‌های آ. سه. آن  با سرعت سرسام آوری ادامه دارد و این کشور‌ها نیز به دلیل محدودیت بودجه از سرمایه گذاری‌های دولت چین استقبال می‌کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار