۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳

سومین هفته سبز بورس تهران: مقاومت‌های مهم می‌شکنند

بورس تهران با بازدهی بیش از هفت درصدی دومین هفته آذر ماه را به پایان رساند. به این ترتیب طی هفته گذشته شاهد بهبود تقاضا و بالا بودن حجم معاملات بودیم. روند معاملات هفته گذشته تثبیت شاخص کل در کانال ۱.۴ میلیون واحدی را رقم زد.
کد خبر: ۸۸۴۳۹
سومین هفته سبز بورس تهران: مقاومت‌های مهم می‌شکنند
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، از جمله اتفاق‌های مهمی که هفته گذشته در بازار سهام رقم خورد بازگشایی نماد پالایش یکم در روز سه شنبه ۱۱ آذرماه بود،   البته بازار استقبال خوبی از این بازگشایی نداشت و در روز چهارشنبه شاهد عرضه‌های پر‌حجمی برای این نماد بودیم.

بازار هفته گذشته را با دو نیمۀ کاملاً متفاوت به پایان رساند، روند مثبت، بهبود تقاضا و رشد شاخص کل در نیمه اول هفته در حالی رقم خورد که طی دو روز پایانی هفته به خصوص چهارشنبه عرضه‌ها باعث عقب‌نشینی خریداران شد.

البته ارزش معاملات ۳۰ هزار میلیارد تومانی بورس و فرابورس در روز چهارشنبه اتفاق مثبتی بود که امید به بهبود معاملات در بازار این هفته را دو چندان کرد.

اما در مجموع بازار دومین هفته آذرماه را با روندی متعادل و مثبت سپری کرد و به نظر می‌رسد چنین روندی که همراه با رشد آهسته بازار و حجم بالای معاملات است، اتفاق مثبت‌تری از جهش‌های پرشتاب باشد.

آمار معاملات

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه ۱۲ آذر ماه به عدد یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته بیش از هفت درصد رشد داشت.

شاخص بورس در معاملات هفتۀ گذشته ۲۲ هزار واحد افزایش داشت و به عدد یک میلیون و ۴۷۰ هزار واحد رسید.

در پنج روز معاملاتی هفتۀ بورس نماد‌های ایران خودرو، مخابرات، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان و تولید نیروی برق آبادان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت پیمانکاری صنعتی، اطلاعات و ارتباطات، عمده فروشی، سایر واسطه گری‌های مالی،   مخابرات، بیمه و بازنشستگی، محصولات فلزی، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، استخراج زغال سنگ، شیمیایی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، واسطه گری‌های مالی و پولی، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، سایر حمل و نقل، فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه، هتل و رستوران، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، کانی غیرفلزی، خودرو و قطعات و ماشین‌آلات و تجهیزات و چاپ با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

همچنین گروه‌های  منسوجات، محصولات چوبی، وسایل ارتباطی، قند و شکر، زراعت و خدمات وابسته و محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری از جمله نماد‌هایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.

پیش بینی کارشناسان

 کارشناسان با بررسی فاکتور‌های مهم و اثرگذار بر بازار سرمایه معتقدند روند مثبت و متعادل این بازار برای هفته جاری هم ادامه خواهد داشت.

تثبیت نرخ دلار در محدوده‌های ۲۵ الی ۲۶  هزار تومان، تقویت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی، رکود بازار‌های موازی و ورود جریان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار از مهمترین دلایلی است که می‌تواند روند مثبت و برترین تقاضا را برای این هفته نیز ادامه‌دار کند.

بازار طی هفته گذشته توانست مقاومت مهم ۱.۴ میلیون واحدی را شکسته و در این محدوده خود را تثبیت کند، با پیش‌بینی معاملاتی مثبت و متعادل در بازار این هفته به نظر می‌رسد متغیر اصلی بازار بتواند در هفته سوم آذرماه در سطح ۱.۵ میلیون واحد قرار بگیرد.

عملکرد صنعت حمل و نقل

گروه حمل نقل طی پنج  روز معاملاتی هفته گذشته با بازدهی حدود هفت درصدی توانست همراستا و هماهنگ با کلیت بازار حرکت کند.

۱۵ نماد حاضر در این گروه طی هفته گذشته معاملات خوبی داشتند و کام سهامداران خود را شیرین کردند.

در صدر جدول آسیا‌سیر ارس با نماد حآسا قرار دارد. این سهم هفته گذشته با رشد قیمت نزدیک به ۲۰ درصد هر سهم، پربازده‌ترین نماد گروه بود.

توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد حسینا نیز بازدهی حدود ۱۵ درصدی داشت.

سومین سهم پربازده بازار در گروه حمل و نقل طی هفته گذشته نماد کشتیرانی ایران بود که با رشد قیمت نزدیک به ۱۴ درصدی سهام مواجه شد.

انتهای جدول هم به کشتیرانی آریا با نماد حاریا اختصاص داشت. این سهم با بازدهی منفی پنج درصدی، بیشترین اُفت قیمت سهام را در گروه حمل و نقل ثبت کرد.

پس از آن دو سهم حتوکا و حرهشا با بازدهی منفی کمتر از یک درصد همراه بودند.

سایر نماد‌های این گروه بین ۱.۴ تا ۲۰ درصد رشد قیمت داشتند.
 
سومین هفته سبز بورس تهران: مقاومت‌های مهم می‌شکنند
ارسال نظرات
آخرین اخبار