۱۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷

برگزاری نشست آنلاین بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جستجو و نجات دریایی خزر

برگزاری نشست آنلاین بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جستجو و نجات دریایی خزر
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: موضع دریایی ایران برای تفاهم‌نامه جستجو و نجات دریایی در خزر در سومین نشست کارگروه بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جستجو و نجات دریایی میان کشور‌های حاشیه دریای خزر، اعلام شد.
کد خبر: ۸۸۴۳۶
به گزارش مانا، نادر پسنده در خصوص سومین نشست کارگروه بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جستجو و نجات دریایی میان کشورهای حاشیه دریای خزر، خاطرنشان کرد: در نشست کارگروه بررسی پیش‌نویس تفاهم‌نامه جستجو و نجات دریایی خزر با حضور نمایندگان ایران، آذربایجان، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان، مواضع و سیاست‌های بخش دریایی جمهوری اسلامی اعلام و تبیین شد.
به گفته وی، در این نشست نمایندگان اداره کل ایمنی و حفاظت دریایی، دفتر حقوقی و اداره کل ترانزیت، لجستیک و توافق‌نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی و همچنین کارشناسان وزارت امور خارجه، در قالب هیئت ایرانی در محل اداره‌ کل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر، گردهم آمدند و دیدگاه‌های کارشناسانه خود را ارائه کردند. 
مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر خاطرنشان کرد: جستجو و نجات دریایی به دلیل ماهیت حساس و اضطراری خود، ایجاب می‌کند که تمامی ارگان‌های ذی‌ربط و ذی‌صلاح از آمادگی و هماهنگی کامل جهت ارائه کمک به افراد دچار اضطرار در دریا برخوردار باشند.
وی گفت: از آنجا که پهنۀ دریاها و اقیانوس‌ها اغلب تا فواصل دور از خشکی و پایگاه‌های استقرار نیروهای امدادی گسترده شده و نیز محدوده تحت پوشش و حاکمیت کشورهای ساحلی در مجاورت یکدیگر قرار گرفته است، ضرورت تدوین و اجرای تفاهم‌نامه‌هایی در این خصوص میان کشورها در نقاط مختلف جهان احساس می‌شود.
 مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: پیش از برگزاری این نشست، هیئت جمهوری اسلامی ایران طی جلسه‌ای، موارد و تصمیمات نشست پیشین در کشور ترکمنستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

گفتنی است، در این نشست مفاد پیش‌نویس یادشده توسط کارشناسان و نمایندگان پنج کشور حوزه خزر، به صورت آنلاین، بحث و بررسی شد تا پس از نهایی‌شدن متن تفاهم‌نامه و تامین دیدگاه‌های تمامی کشورهای ذی‌نفع، امضا و لازم‌الاجرا شود. 

 ایران پیش از این، دو تفاهم‌نامه دوجانبه جستجو و نجات دریایی با کشورهای ترکمستان و روسیه به صورت مجزا به امضا رسانده است؛ با امضای تفاهم‌نامه در دست بررسی، اقدامات و فعالیت‌های تمامی پنج کشور حاشیه دریای خزر در خصوص جستجو و نجات دریایی به صورت هماهنگ و همسان ارائه خواهد شد، تا این فعالیت حیاتی و انسان‌دوستانه با بالاترین درجه موفقیت و اثربخشی انجام شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار