۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۷

روز‌های خوش کارون با بارندگی‌های پاییزی

بارندگی‌های یک هفته اخیر در مناطق بالادست و رشته کوه زاگرس سبب و همچنین طغیان مسیل‌های فصلی، افزایش دبی آب کارون شده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۸۴۲۶
روز‌های خوش کارون با بارندگی‌های پاییزی
 
به گزارش خبرنگار مانا، با بارندگی‌های مؤثر روز‌های اخیر بیش از سه میلیارد متر مکعب آب به دریاچه سد‌های مسیر رودخانه کارون وارد شده است، ولی بر اساس اعلام معاونت مطالعات سازمان آب و برق خوزستان، مخازن سد‌های مسیر رودخانه کارون هفت میلیارد متر مکعب دیگر گنجایش دارد تا بتواند سیلاب‌های ویرانگر را مهار کند.

افزایش آورد رودخانه کارون طراوت خاصی به این رودخانه که تا پنج دهه قابل کشتیرانی بود بخشیده است. آب رودخانه به شدت گل آلود شده، ولی در عین حال از میزان شوری آن تا ۵۰ درصد کاهش یافته است.

با بالا آمدن سطح آب رودخانه، بسیاری از جزایر کوچک داخل رودخانه زیرآب رفته است و هزاران پرندۀ مهاجر در اطراف کارون فرود آمدند.

با بهبود وضعیت زیست‌محیطی کارون در روز‌های اخیر بسیاری از شهروندان خوزستانی حتی در ایام کرونایی به سواحل کارون آمدند و عکس یادگاری می‌گیرند.

بر اساس برآورد سازمان آب و برق خوزستان دبی رودخانه کارون بین ۱۵۰۰ تا ۱۷۰۰ متر مکعب در ثانیه رسیده است، ولی احتمال دارد با بارندگی‌های پیش رو که از روز شنبه هفته آینده مناطق وسیعی از کشور را در‌بر می‌گیرد دبی رودخانه کارون بازهم افزایش یابد.

مدیریت بحران استان خوزستان نیز اعلام کرد: با وجود افزایش میزان دبی رودخانه کارون، درحال حاضر خطری شهر‌های خرمشهر، اهواز و روستا‌های مسیر رودخانه را تهدید نمی‌کند، ولی در عین حال از ساکنان اطراف خواسته شده از حریم کارون فاصله بگیرند.

در فرورین ماه ۹۸ طغیان بی‌سابقه کارون، بسیاری از روستا‌های اطراف را زیرِآب برد و شهر‌های اهواز و خرمشهر را در معرض تهدید جدی قرار داد.

با افزایش دبی رودخانه کارون، سطح آب اروندرود که کارون نقش مهمی در پرکردن آب آن دارد بالا آمد و شرایط بهتری را برای کشتی‌ها و شناور‌های تجاری و باری رقم زد.

طراوت و پرآبی کارون در حالی است که تابستان امسال این پهنۀ آبی کشور با کم آبی و افزایش آلودگی کم سابقه‌ای روبه‌رو بود.

کارون در دهه‌های اخیر با کاهش عمق، افزایش شوری، رسوب گذاری، کاهش آورد آب، آلودگی و ورود انواع پساب‌های صنعتی و کشاورزی روبه‌رو بوده است.

زمانی کشتیرانی در کارون از خرمشهر تا اهواز امکان‌پذیر بود و کشتی‌ها محموله‌های گندم را در سیلوی بزرگ اهواز در ساحل غربی این رودخانه تخلیه می‌کردند، ولی الان اینگونه نیست و تنها قایق‌های ماهیگیری می‌توانند در کارون به صید و صیادی بپردازند.

زندگی بیش از سه میلیون نفر از خوزستانی‌ها به حیات کارون گره خورده و هرگونه تغییرات در این رودخانه بر بخش‌های صنعتی و کشاورزی استان اثر مستقیم دارد.

کارون پس از پیچ وخم‌های زیاد از مناطق مرکزی عبور و در خرمشهر به آبراه مرزی اروندرود ملحق و از آنجا راهی خلیج همیشه فارس می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار