۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۲

امکان پهلوگیری کشتی‌های «نسل هفتم» و افزایش قدرت رقابتی بنادر ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال جاری ۹۰۰ متر از ۱۴۰۰ متر اسکله طراحی شده را به بهره‌برداری برسانیم که بدین ترتیب قابلیت پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر در این پایانه فراهم می‌شود.
کد خبر: ۸۸۳۹۹
امکان پهلوگیری کشتی‌های «نسل هفتم» و افزایش قدرت رقابتی بنادر ایران
 
به گزارش مانا، محمد راستاد در تشریح آخرین وضعیت طرح توسعه فاز سوم بندر شهید رجایی اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین و بزرگترین طرح‌های توسعه‌ای بندری در کشور، فاز سوم بندر شهید رجایی و پایانه کانتینری است که ما را به ظرفیت ۸.۵ میلیون TEU در سال خواهد رساند.

* تکمیل ۵۰ درصد کرانه اسکله و پسکرانه فاز سوم بندر شهید رجایی در سال جاری

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی ما این است که در سال جاری ۹۰۰ متر از ۱۴۰۰ متر اسکله طراحی شده را به بهره‌برداری برسانیم که بدین ترتیب قابلیت پهلوگیری کشتی‌هایی با ظرفیت ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر در این پایانه فراهم می‌شود و قدرت رقابتی بنادر ما افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در کنار اسکله و پایانه کانتینری، جبهه‌های مختلف کاری این پروژه که برای آن تعریف شده است، بخش اسکله، پس‌کرانه و لایروبی است که در حال حاضر فعال است و یا در شرف فعال شدن است.

وی تأکید کرد: روند پیشرفت پروژه مناسب و مطلوب است و انتظار داریم حتماً در سال جاری با توجه به برنامه‌ریزی انجام شده، این بخش اصلی پروژه که بیش از ۵۰ درصد از کرانه اسکله و پس‌کرانه است، تکمیل شده و به بهره‌برداری برسد.  

* هدفگذاری تأمین تجهیزات فاز سوم بندر شهید رجایی از طریق سرمایه‌گذاری BOT بلندمدت

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تأمین تجهیزات فاز سوم بندر شهید رجایی گفت: احتمالاً تأمین تجهیزات را در قالب قرارداد‌های سرمایه‌گذاری BOT بلندمدت در دستور کار قرار می‌دهیم، چنانچه اپراتور‌های داخلی یا شرکای داخلی - خارجی متقاضی باشند، در اولویت است که به این روش، تجهیز آن پایانه را انجام دهیم، در غیر این صورت مشابه فاز دوم بندر شهید رجایی، سازمان بنادر و دریانوردی خود برای تجهیز پایانه ۳ اقدام می‌کنند.

راستاد اضافه کرد: این طرح فعلا از محل منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی در حال اجرا است و با تکمیل آن ظرفیت کانتینری پایانه بندری شهید رجایی به عنوان مهم‌ترین پایانه بندری کشور همانگونه که گفته شد به ۸.۵ میلیون TEU افزایش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، با تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری همزمان سه کشتی نسل هفتم اقیانوس پیما با آبخور ۱۷.۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰  TEU کانتینر فراهم می‌شود و قدرت رقابتی بنادر کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش بسزایی دارد و سهم ایران در بازار تجارت جهانی ارتقا می‌یابد همچنین این فاز موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا خواهد شد.

 پیش از این اعلام شده بود ۸۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل زیرساخت‌ها و اسکله فاز سوم بندر شهید رجایی تأمین اعتبار شده است./ فارس
ارسال نظرات
آخرین اخبار