۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶

افزایش ۲۰ درصدی بارگیری مواد نفتی از بندر شهید رجایی

افزایش ۲۰ درصدی بارگیری مواد نفتی از بندر شهید رجایی
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: ۱۰ میلیون و ۴۲۸ هزار تن انواع مواد نفتی در هشت ماهه نخست امسال از اسکله‌های بندر شهید رجایی بارگیری شده که در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته آمار‌ها رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۳۸۵

به گزارش مانا، علی رضا محمدی کرجی‌ران افزود: در این مدت در مجموع نیز ۱۹ میلیون و ۶۷۴هزار تن تخلیه و بارگیری صورت گرفته که پنج درصد رشد صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در مدت یاد شده ۷۹۰ فروند نفتکش در اسکله‌های مختلف این بندر پهلو داده شده است .

مدیرکل بنادرودریانوردی هرمزگان با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده و در حال فعالیت در بندر خلیج‌فارس به عنوان مجموعه نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بیان داشت: این بندر با هدف افزایش و ارتقا سهم کشور از بازار بانکرینگ، صادرات و واردات و ترانزیت فرآوردهای نفتی احداث شده است .

محمدی کرجی‌ران افزود: طرح‌های توسعه‌ای برای  تقویت فعالیت‌های در این بندر نفتی چه با مشارکت سازمان و چه از  طریق جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی درحال انجام است که می‌توان به احداث سه پست اسکله نفتی جدید بعنوان طرح‌های مهم توسعه‌ای سازمان بنادر و دریانوردی (طرح سال جهش تولید) اشاره کرد.

وی هم‌چنین به مهندسی و اجرای عملیات ایررایزینگ به عنوان روشی نوین به منظور نصب سقف‌های فوق سنگین مخازن فرآورده‌های نفتی اشاره کرد که این فنّاوری نیز توسط متخصصان ایرانی در این بندرشهید رجایی به اجرا در آمده است .

به گفته مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی، اضافه کرد: بنا داریم این روش را برای تمامی مخزن‌های بزرگ درحال ساخت در پایانه نفتی بندر خلیج فارس به اجرا درآوریم.

محمدی کرجی‌ران با اشاره به اهمیت موقعیت راهبردی منطقه خلیج فارس و ضرورت ایجاد زیرساخت برای پشتیبانی از تولیدات فرآورده‌های نفتی پالایشگاه‌های کشورابرازداشت: با فراهم آوردن زمینه لازم برای توسعه فعالیت‌های تجاری و ترانزیتی با کشورهای هدف می‌توان علاوه بر افزایش سهم ایران از صنعت بانکرینگ در منطقه، نقش موثری در آبادانی و رونق معیشت ساحل‌نشینان ایفا نمود.

"بندر نفتی خلیج‌فارس" دارای ۱۲ پست اسکله به طول یک‌هزار و ۲۰۰متر و عمق متوسط ۷.۵ متر و ۳۳۰ هکتار محوطه در حال بهره‌برداری و اراضی پشتیبانی است و به دلیل موقعیت استراتژیک، قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی شمال جنوب و نزدیکی به صنایع و پالایشگاه‌های منطقه به عنوان مهم‌ترین بندرنفتی زیرمجموعه سازمان بنادر محسوب می‌شود.

در این بندر عملیات تخلیه و بارگیری انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربن، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌پذیرد و از برنامه‌های آینده در بندر خلیج فارس به احداث اسکله‌های ۲۰هزار و ۱۰۰ هزارتنی و ایستگاه تخلیه و بارگیری ریلی است".

سوخت‌رسانی به کشتی‌های بزرگ در دریا و یا اسکله را بانکرینگ می‌گویند

تامین آب و آذوقه، ارائه خدمات فنی و مهندسی، پزشکی و بهداشتی، امکان اسکان و تعویض خدمه کشتی، جمع آوری پسماندهای نفتی و زباله‌های کشتی و غیره از جمله خدمات جانبی صنعت بانکرینگ هستند که هر یک می‌توانند زمینه‌ساز درآمدزایی‌های بالایی برای بزرگ‌ترین بندر بازرگانی ایران باشند.

"بندر شهید رجایی" به علت فاصله کوتاه از مسیر اصلی تردد بین قاره‌ای کشتی‌ها، با قرار گرفتن در محل تلاقی راهگذر ترانزیتی شمال به جنوب، مهم‌ترین دروازه واردات و صادرات کشور محسوب می شود ودرشرایطی که افزون بر ۹۰ درصد جابه‌جایی محموله‌های تجاری کشور از طریق حمل و نقل دریایی صورت می‌گیرد، بندر شهید رجایی به تنهایی عهده‌دار بیش از ۵۳ درصد حجم کل این مبادلات در زمینه ترانزیت، واردات، صادرات و سایر فعالیت‌های بندری است و تاثیرگذاری ویژه‌ای در اقتصاد منطقه دارد.

این بندر مهم و راهبردی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان که در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین‌المللی به عنوان بزرگ‌ترین بندرتجاری و کانتینری و هم‌چنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح بوده و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

بندر مهم و راهبردی شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان و در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز واقع شده است که با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر شاخص بین المللی به عنوان بزرگترین بندرتجاری و کانتینری و همچنین دروازه طلایی اقتصاد ایران مطرح است و سهم ۵۰ درصدی از تجارت ایران را به خود اختصاص داده است.

این بندر با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه ای، اتصال به راه آهن سراسری و اراضی پشتیبانی، نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.

این منطقه ویژه اقتصادی یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین المللی درجهان است و در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب به شمال قراردارد.

یکی دیگر از موفقیت بزرگ بندر شهیدرجایی داشتن ظرفیت‌های بزرگ برای پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما و کانتینربر بوده که امروزه حمل ونقل دریایی در بندرهای مهم جهان به‌واسطه با صرفه بودن از این روش استفاده می‌کنند./ایرنا

ارسال نظرات
آخرین اخبار