۰۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵

اتاق‌های بازرگانی باید محرک روابط اقتصادی ایران و قطر باشند

اتاق‌های بازرگانی باید محرک روابط اقتصادی ایران و قطر باشند
هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر با حضور علی بن احمد الکواری وزیر بازرگانی و صنایع قطر، خلیفه بن جاسم آل ثانی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر، غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و همچنین رضا اردکانیان وزیر نیرو برگزار شد.
کد خبر: ۸۸۳۶۳

به گزارش مانا، هفتمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و قطر و امضای تفاهم‌نامه مشترک دو کشور روز گذشته با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران و رضا اردکانیان وزیر نیرو در اصفهان برگزار شد. این تفاهمنامه در زمینه تشکیل کارگروه مشترک تجاری بین دو کشور، تاسیس مراکز تجاری بین بخش های خصوصی دو کشور، استقرار وابسته بازرگانی در سفارتخانه‌های ایران و قطر در تهران و دوحه و استفاده از بندرگاه‌های دو کشور برای توسعه صادرات و واردات کالا است.

غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران در این نشست ضمن تشریح اولویت‌های راهبردی اتاق ایران برای همکاری با کشور قطر، به بیان مهم‌ترین اقداماتی که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای توسعه روابط با قطر انجام داده است، از جمله تشکیل کمیته مشترک اقتصادی ایران و قطر که منجر به تاسیس اتاق مشترک بازرگانی شده پرداخت.

او تاکید کرد: اتاق‌های بازرگانی باید موتور محرک اقتصادی باشند و با حمایت دولت‌ها نیز باید بخش‌‍‌‌های خصوصی فعالانه‌تر عمل کنند.

شافعی در این دیدار خواستار تبادل هیئت‌های تجاری بین دو کشور شد و در همین زمینه از آمادگی اتاق ایران برای پذیرش هیات‌های تجاری خبر داد.

به عقیده شافعی، برنامه توسعه‌ای 2030 قطر ظرفیت‌های بی بدیلی را برای همکاری‌های دو کشور ایجاد کرده است.

او صنایع ساختمان،کشتیرانی، ترانزیت، گردشگری، پتروشیمی، انرژی، هتل‌سازی، غذایی، لبنی، دارویی و لوازم پزشکی را از جمله مهم‌ترین زمینه‌های همکاری مشترک ایران و قطر دانست و تاکید کرد: ایران و قطر می‌توانند همکاری‌های سه‌جانبه و چندجانبه داشته باشند.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: شیلات و آبزیان  و همچنین صنایع لبنی برای سرمایه گذاری قطر در ایران از حیث تولید برای بازار قطر بسیار مستعد و قابل اجراست.

شافعی همچنین افزود: افغانستان ، CIS و اکو برای همکاری های مشترک می‌تواند حجم همکاری مشترک را افزایش دهد.

به باور شافعی، تشکیل اتاق مشترک قطر و ایران به متناظر آن در ایران کمک خواهد کرد تا همکاری‌های دو کشور توسعه یابد.

در ادامه این نشست، خلیفه بن جاسم آل ثانی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر با اشاره به اهمیت شورای قطر- ایران، از فعالان قطری برای توسعه روابط خود با ایران خبر داد.

او ابراز امیدواری کرد با تغییر سیاست‌های آمریکا، زمینه تجارت کالاهای ایران و قطر نیز توسعه یابد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع قطر تاکید کرد: ایران و قطر به عنوان دو کشور دوست و همسایه، جدای از مناسبات فرامنطقه‌ای لازم است که در منطقه همکاری خود را روز به روز گسترش دهند و الگویی برای دیگر کشورها باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار