۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱

رهاسازی ۲۷ میلیون بچه ماهی در رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان

مدیرکل شیلات خوزستان از رهاسازی ۲۷ میلیون انواع بچه‌ماهیان گرمابی و بومی در رودخانه‌ها و تالاب‌های استان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۸۳۵۹
رهاسازی ۲۷ میلیون بچه ماهی در رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان
 
فتح‌الله ابوعلی در گفتگوبا خبرنگار مانا افزود: ماهیان رهاسازی شده شامل بنی، شیربت، برزم، گطان و عنزه بوده که در رودخانه‌ها، تالاب‌ها، مخازن پشت سد، سد‌های تنظیمی و آبندان‌ها رهاسازی شدند.

مدیرکل شیلات خوزستان اظهار داشت: امسال میزان رهاسازی ماهیان در منابع آبی خوزستان در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافت.

ابوعلی با بیان اینکه امسال فصل رهاسازی بچه ماهی از اردیبهشت ماه آغاز شد و در آبان‌ماه به پایان رسید گفت: هر ساله شیلات خوزستان با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست، پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور و سازمان آب و برق خوزستان، اقدام به رهاسازی گونه‌های بومی در منابع آب‌های داخلی استان می‌کند.

وی هدف از اجرای این طرح را افزایش تولید آبزیان، ایجاد اشتغال پایدار و کمک به رونق معیشت افراد بومی این مناطق و کاهش مهاجرت از روستا‌ها به سمت شهر‌ها عنوان کرد.

ابوعلی بیان کرد: شیلات خوزستان، سالانه در این فرایند هزینه‌های کلانی را در بخش تولید، تکثیر و غذا‌دهی بچه ماهیان، نگهداری از مولدین، حمل و جابه‌جایی بچه ماهیان اختصاص می‌دهد.

مدیرکل شیلات خوزستان یکی از مشکلات عمده در طرح بازسازی ذخایر ماهیان را تأمین حقابه منابع آبی استان عنوان کرد و اظهار داشت: باید محیط زیست و سازمان آب و برق خوزستان، حقابه مورد نیاز رودخانه‌ها و تالاب‌های استان را تامین کنند.

وی بیان کرد: صید غیرمجاز با استفاده از الکتروشوکر و سم از دیگر مشکلات شیلات است که موجب ایجاد صدمات زیادی به ذخایر آبزیان استان می‌شود و حفاظت محیط زیست، فرمانداری‌ها و دادگستری استان باید جهت مهار و کنترل صید غیرمجاز قاطعانه ورود کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار