۰۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵

کاهش آلودگی دریای خزر با احیای تالاب‌های ساحلی

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پروژه‌های احیای خلیج گرگان، تالاب میانکاله و تالاب انزلی با هدف کاهش آلودگی دریای خزر در حال اجراست.
کد خبر: ۸۸۳۴۵

کاهش آلودگی دریای خزر با احیای تالاب‌های ساحلی

احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: سه استان شمالی کشور در موضوع پسماندهای شهری و روستایی با مشکلات اساسی روبه رو هستند.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: همین موضوع باعث شده تا شاهد ورود این پسماندهای انسانی و کشاورزی به دریا و تالاب‌های ساحلی همچون انزلی، میانکاله، خلیج گرگان و گمیشان باشیم.

به گفته وی، ورود پسماندهای انسانی، صنعتی و کشاورزی به تالاب‌های مذکور، باعث آلودگی‌های فروان در این تالاب‌ها و به دنبال آن از بین رفتن زیستگاه آبزیان و پرندگان دریایی نیز شده است.

لاهیجان زاده با بیان اینکه حفاظت از تالاب‌های مذکور و در سطح کلان دریای خزر در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد بیان داشت: این امر در حال حاضر در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه در این ستاد وظایف تمام دستگاه‌های ذی‌ربط به طور کامل مشخص شده است، اذعان داشت: بر این اساس تکمیل تصفیه خانه‌های حوزه شهرهای آبریز به دریای خزر، اصلاح روش‌های آبیاری در حوزۀ کشاورزی و کاهش مصرف آب در حوضچه‌های پرورش ماهی توسط دستگاه‌های مربوطه اجرایی خواهد شد.

وی از تعیین اعتبارات لازم جهت ساخت تصفیه خانه در شهرستان‌های رشت و انزلی خبر داد و گفت: این پروژه در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از انجام پروژه‌های مشخص از سوی وزارت جهاد کشاورزی در راستای جلوگیری از ورود سموم کشاورزی به داخل تالاب‌های ساحلی دریای خزر خبر داد.

به گفته وی، براساس مصوبۀ ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور طرح احیای پنج سالۀ خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله آغاز شده و به این منظور اعتبارات قابل توجه و کلانی در این ستاد مصوب شده است.

لاهیجان زاده با اشاره به اینکه این اعتبارات طی پنج ساله آینده به تدریج از محل اعتبارات ملی دستگاه‌های مرتبط با خلیج گرگان و تالاب میانکاله به احیای این پروژه‌ها تخصیص خواهد یافت، بیان داشت: پیش‌بینی می شود با اجرای این طرح ظرف پنج سال آینده شاهد احیای محیط زیست خلیج گرگان و تالاب بین‌المللی میانکاله واقع در حاشیه جنوبی دریای خزر باشیم.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه همچنین تامین آب مورد نیاز خلیج گرگان و تالاب میانکاله از طریق رودخانه‌های منتهی به تالاب‌های مذکور نیز در حال اجرایی شدن است، گفت: این امر از طریق لایروبی این رودخانه‌ها محقق می‌شود.

به گفتۀ وی، بدون شک نابودی تعداد زیادی از پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله طی سال گذشته به دلیل آلودگی آب بوده که امیدواریم با اقدامات در حال انجام و افزایش کیفی و کمی آبِ تالاب شاهد چنین اتفاقات تلخ محیط زیستی نباشیم.

وی با اشاره به اینکه به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله  پروژه‌ها با دو اولویت اثر‌بخش و کم‌ هزینه اجرایی خواهند شد، اذعان داشت: انجام مطالعات و اجرای عملیات تسهیل ارتباط بین دریا و خلیج گرگان ازجمله این پروژه‌های اثر‌بخش و کم هزینه محسوب می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از احیای تالاب انزلی طی طرح هفت ساله خبر داد و بیان داشت: اجرای این طرح اثر مهمی در جلوگیری از ورود آلودگی‌ها به دریای خزر خواهد داشت.

به گفته لاهیجان زاده، به منظور تدوین برنامه حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی انزلی از اطلاعات پروژه‌ای که طی سال‌های اخیر به منظور احیای تالاب انزلی توسط گروه همکاری‌های بین‌المللی ژاپن(جائیکا) انجام شده بود، استفاده شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: این اطلاعات که آخرین بار در تابستان سال گذشته از سوی جائیکا در اختیار معاونت محیط زیست دریایی قرار گرفته بود قبل از استفاده جهت تدوین طرح هفت ساله حفاظت و احیای تالاب بین‌المللی انزلی توسط این گروه به روز رسانی شد.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار