۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵

بیان مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در آیمو

بیان مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران در آیمو
نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) جزئیات هفتاد و پنجمین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC 75) را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۸۳۳۵
 ماندانا منصوریان اظهار داشت: هفتاد و پنجمین اجلاس کمیته حفظ محیط زیست دریایی (MEPC 75)، به صورت مجازی با ۱۰ دستورکار از جمله اصلاحات الزام آور به  کنوانسیون ها، کاهش آلودگی هوای کشتی ها و کارایی انرژی کشتی ها (EEDI)، کاهش گازهای گلخانه ای (GHG ) و مدیریت آب توازن کشتی ها از تاریخ ۲۶ لغایت ۳۰ آبان ماه سالجاری (۱۶ تا ۲۰ نوامبر ۲۰۲۰) با حضور نمایندگان  ۱۷۴ کشور  عضو آیمو برگزار شد و اینجانب نیز به عنوان نماینده دائم سازمان بنادر و دریانوردى در آیمو، در طی این اجلاس، براساس دستورکارها، مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران را ارائه کردم .
 
وی ادامه داد: در این اجلاس، اصلاحیه های ضمیمه ششم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی کشتی ها (مارپل) با هدف کاهش انتشار گازهای  گلخانه ای (GHG) تصویب شد و انتظار می رود این الزامات جدید در صورت تائید نهایی در اجلاس MEPC76  که در ژوئن ۲۰۲۱ برگزار می شود، از اول ژانویه ۲۰۲۳ لازم الاجرا شوند.
 
نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) به مهمترین مصوبات در اجلاس MEPC75 اشاره کرد و گفت: در این راستا می توان به تصویب پیش نویس اصلاحیه به ضمیمه ششم کنوانسیون مارپل در خصوص نمونه گیری از گوگرد سوخت کشتی ها و نیز تصویب پیش نویس اصلاحیه به کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها در مورد راه اندازی آزمایشی سیستم های مدیریت آب توازن کشتی‌ها (BWMS) اشاره کرد. 
 
منصوریان افزود: همچنین مصوبات اجلاس قبلی در زمینه اعمال اصلاحات به کنوانسیون‌ها شامل اصلاحیه به ضمیمه اول کنوانسیون مارپل در مورد ممنوعیت استفاده و حمل سوخت سنگین توسط کشتی‌ها در مناطق قطبی ، اصلاحیه به کنوانسیون سیستم‌های مضر ضدخزه (AFS) شامل اعمال محدودیت در استفاده از ماده سیبوترین تائید شدند.
 
نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) با بیان اینکه یکی از موارد مهم در این اجلاس کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ی (GHG) از کشتی‌ها بود که کمیته اصلاحات به ضمیمه ششم مارپل در مورد شاخص بهره وری انرژی موجود کشتی (EEXI)، شاخص شدت کربن مصرفی (CII) و برنامه مدیریت بهره وری کارایی انرژی کشتی‌ها (SEEMP) را تائید کرد، گفت: در این خصوص پیش نویس قطعنامه ای برای ترغیب کشورها به تهیه و اجرای برنامه ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها به صورت داوطلبانه تدوین شد.
 
منصوریان ادامه داد: همچنین قایق‌های تفریحی بزرگ با طول بیش از ۲۴ متر و با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ GT، از اول ژانویه ۲۰۲۱ موظف به رعایت مقررات مربوط به سطح سوم انتشار اکسید نیتروژن (NOx)  شدند. 
 
وی افزود: همچنین  برخی کشورها درخواستی مبنی بر انجام ارزیابی تاثیر اقدامات کوتاه مدت استراتژی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها داشتند که این موضوع تایید و برای تصویب نهایی به اجلاس بعدی (MEPC76) موکول شد.
 
نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) با اشاره به اینکه در ادامه موضوع تاسیس صندوق مالی کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای تحت عنوان GHG Trust Fund در اجلاس مورد بررسی قرار گرفت و با موافقت کمیته، برای جزئیات بیشتر از چگونگی ایجاد و اجرا به اجلاس بعدی ارجاع شد، اظهار کرد: یکی از پیشنهادهای مورد بررسی در این اجلاس، موضوع ایجاد یک هیئت بین‌المللی تحقیق و توسعه روی استفاده از سوخت های پاک و فنّاوری‌های بدون کربن در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با حضور نمایندگان کشورهای عضو آیمو بود که مورد موافقت کمیته قرار نگرفت و برای کار بیشتر به اجلاس بعدی ارجاع شد.  
 
منصوریان افزود: از دیگر موارد تصویب شده در کمیته MEPC 75، تصویب پیش نویس اصلاحیه به ضمایم ۱ و ۴ و ۶ کنوانسیون مارپل در مورد معافیت بارج های  بدون سرنشین غیر‌خودران  (unmanned non-self-propelled barges ) از بازرسی و شرایط صدور گواهینامه تحت کنوانسیون مارپل بود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار