۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶

بحران کرونا و عصر طلایی بنادر

بنادر در عصر کرونا با گرایش به سمت دیجیتالی شدن و تجهیز انواع و اقسام فعالیت‌ها به فنّاوری‌های نوین از دید کارشناسان عصر طلایی خود را رقم می‌زنند.
کد خبر: ۸۸۳۲۷
کرونا عصر طلایی بنادر
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، کارشناسان معتقدند بروز بیماری کووید ۱۹ به تغییر روش کار و دستیابی هرچه بیشتر به فنّاوری‌های نوآورانه چه در حمل‌و‌نقل دریایی و چه در بنادر منجر شده و بنادر را مجبور ساخته برای اینکه آنلاین و فعال باقی بمانند انتخابی غیر از هوشمند سازی نداشته باشند.

به گفتۀ "Piet Opstaele" مدیر توانمندی و نوآوری بندر آنتورپ پیشرفت بنادر در سال ۲۰۲۰ را می‌توان به اندازۀ پیشرفت آن‌ها در ۱۰ سال قبل برابر دانست، زیرا مدیران بنادر مجبورند به شرایط فعلی تن داده و روز به روز بر کیفیت فنّاوری بیافزایند. در واقع گام‌های اساسی را برای نزدیک شدن به عصر طلایی برمی‌دارند.

وی افزود: بنادر و صنعت کشتیرانی در لحظات بحرانی تصمیماتی را می‌گیرند که ممکن است در همان زمان هزینه‌بر باشد، اما پاسخ مثبت آن را سال‌های آینده می‌توان مشاهده کرد.

 در این راستا من معتقدم سرمایه‌گذاری که اکنون برای اقتصاد دیجیتال و بنادر سبز انجام می‌شود در آینده ثمرۀ آن را  به وضوح می‌توان دید. من بسیار خوشبین هستم و با قاطعیت می‌گویم که کووید ۱۹  اتوماسیون و هوشمند سازی بنادر را تسریع کرده است شاید گزاف نباشد که بنادر دیجیتالی و هوشمند وامدار بحران کرونا هستند.

وی یاد‌آور شد: ما تأثیر بحران کرونا را در تمامی ابعاد تجارت دریایی مشاهده کردیم و طبیعی است که متضرر هم شدیم، اما همین خسارت باعث شد که تلاش بیشتری برای ادامه فعالیت‌ها انجام دهیم.

وی خاطر‌نشان ساخت: در مدتی که کرونا اتفاق افتاد‌ه شاهد بیشترین درخواست همکاری‌ها و مشارکت‌ها از اقصی نقاط جهان بودیم که قبلاً این‌گونه نبود.

از سوی دیگر "Carlota Perez" استاد دانشگاه ونزوئلا که کار‌های تحقیقاتی زیادی پیرامون رابطه بحران کرونا و هوشمند سازی بنادر انجام داده  نیز معتقد است بحران کووید ۱۹ جهان دریایی را به سمت کشف راه حل‌های جدید فنّاوری سوق داد و این ایده را در بین کارشناسان و مسئولان بوجود آورده است که فنّاوری و دیجیتالی کردن  فعالیت‌ها یکی از ضروریات به شمار می‌رود.

"Karno Tenovuo" مدیر‌عامل شرکت هوشمند سازی بنادر Awake.AI نیز اعتقاد دارد: هم‌اکنون پروژه‌های دیجیتالی سازی  بنادر توسط بخش دولتی و خصوصی بیش از هر زمان  دیگر به اشتراک گذاشته شده که این کار از بروز بیماری کووید ۱۹ نشأت می‌گیرد.

وی افزود: همه‌گیری کرونا باعث شد بنادر و ذی‌نفعان و زنجیرۀ تامین به دنبال راه‌های جدید برای پاسخ به تقاضا و جابه‌جایی بیشتر کالا باشند.

"Daniel Oliver" مدیر هوش و نوآوری تجاری بندر مونترال در این زمینه گفت: فنّاوری‌هایی که جهان در دوران کرونا به دست آورده است باعث کار‌آیی بیشتر فعالیت‌ها و سود‌آوری فعالان جامعه دریایی شد.

وی افزود: این فنّاوری‌ها می‌توانند به فعالان دریایی اجازه دهند تا  فعالیت خود را با کارآیی بیشتری انجام دهند.

وی یاد آور شد: آنچه در حال حاضر جهان شاهد آن است رقابت برای جابه‌جایی کالا نیست بلکه برای افزایش فر‌آیند دیجیتالی شدن و دستیابی به فنّاوری‌های جدید است تا با توانمندی مناسب نیاز‌های مشتری را  بهتر تأمین کنند.

"مرس کونسا" رئیس بندر بارسلونا با اشاره به اثرات مثبت کووید ۱۹ بر صنعت بندری گفت: کووید ۱۹ باعث شد تا با بررسی‌های اساسی بندر بارسلونا نسبت به بهینه‌سازی مدیریت ترافیک دریایی و بهبود ایمنی و توسعه پایدار بیشتر فکر کنند. در این راستا پروژۀ آزمایشی 5G Maritime در ماه جولای آغاز شد تا با استفاده از یک راه‌حل پیشگامانه فنّاوری که ترکیبی از هوش مصنوعی، رایانش ابری و دوربین‌های 5G است نسبت به تکمیل و افزایش کارآیی سیستم‌های فعلی بندر اقدام کنیم که اجرای این پروژه بسیار تأثیر‌گذار بود.

وی گفت: اطمینان دارم در صورتی‌که بحران کرونا وجود نداشت به این زودی‌ها در تدارک اجرای این سیستم نبودیم و به زمان بیشتری نیاز داشتیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار