۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶

بهبود بازار فله خشک از سال ۲۰۲۱

موسسه Drewry معتقد است: بدترین وضعیت ممکن به پایان رسیده و از آنجائیکه فعالیت اقتصادی به تدریج به حالت نرمال خود باز می‌گردد، پیش بینی می‌شود، تجارت کالای فله خشک از سال ۲۰۲۱ روند بهبود را درپیش گیرد.
کد خبر: ۸۸۳۰۸
بهبود بازار فله خشک از سال ۲۰۲۱
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry در جدیدترین تحلیل خود از بازار فله خشک نوشت: تجارت کالای فله خشک از سال ۲۰۲۱ بهبود پیدا خواهد کرد، چرا‌که فعالیت اقتصادی که در سه ماهه دوم ۲۰۲۰ رکود را تجربه کرد، به تدریج در‌حال بازگشت به مسیر‌عادی است و مردم در سراسر جهان یاد گرفته‌اند که با کووید ۱۹ زندگی کنند. اما در عین حال نمیتوان سایۀ سنگین بلاتکلیفی پیرامون مدت و شدت گسترس ویروس را نیز نادیده گرفت.

این گزارش ادامه داد: فعالیت اقتصادی چین در حال تقویت شدن است، روندی که سبب رونق تولید فولاد خام کشور و در نتیجه رشد واردات سنگ آهن خواهد شد. تقویت فعالیت صنعتی نه تنها در چین بلکه در سراسر جهان، تقاضا برای کالا‌های فله خشک را از سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد داد. این به معنای افزایش تجارت سنگ آهن در مسیر تجاری طولانی برزیل– چین است که فرصت‌های جذب بیشتری را برای شناور‌های فلۀ خشک فراهم می‌کند.

لازم به ذکر‌است شرکت معدنی واله (Vale) تولید سنگ آهن را طی دو سال آینده افزایش خواهد داد که در نتیجه میزان عرضه این کالا از برزیل بالا می‌رود. از آنجاییکه روابط تجاری چین – استرالیا رو به وخامت است، گسترش عرضه سنگ آهن برزیل تجار چینی را ترغیب خواهد کرد تا به جای استرالیا، به سمت برزیل تغییر مسیر دهند که این مسأله تقاضای تن مایل را افزایش خواهد داد.

همچنین عدم تمایل چین به خرید ذغال سنگ از استرالیا و روند نزولی در تجارت جهانی غلات، به ویژه اُفت صادرات از آمریکای جنوبی منجر به ریزش نرخ‌های چارتری در سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ نسبت به سه ماهه سوم خواهد شد. با این وجود، انتظار شیب تند صعودی نرخ‌های چارتری پس از سه ماهه نخست ۲۰۲۱ ‌وجود دارد، چرا‌که چین یا دوباره ذغال سنگ استرالیا را خریداری می‌کند و یا اینکه این کالا را از کشور دیگری خریداری می‌کند که در نهایت منجر به افزایش تقاضای جذب شناور‌های فله خشک برای حمل می‌شود.

انتظار می‌رود به دلیل افزایش تولید سنگ آهن در معادن واله، تقاضا برای فله‌بر‌های کیپ سایز و حمل کنندۀ غول پیکر سنگ آهن VLOC افزایش قابل توجهی را در مسیر‌های از برزیل به نمایش گذارد.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: ظرفیت ناوگان فله‌بر پاناماکس (شامل پست-پاناماکس و کامسارماکس) رشد ۵.۴ درصد را در سال ۲۰۲۰ به نمایش خواهد گذاشت. با این وجود، انتظار می‌رود سرعت رشد در سال ۲۰۲۱ کاهش پیدا کند.

علاوه بر این با توجه به اینکه تعداد قابل توجهی فله‌بر کیپ سایز و حمل کنندۀ غول‌پیکر سنگ آهن از درب کارخانه خارج و به ناوگان پیوسته‌اند، پیش‌بینی می‌شود ناوگان فله‌بر‌های مذکور در سال جاری رشد ۴.۱ درصد را به همراه داشته باشد که بالاترین درصد رشد طی پنج سال اخیر به شمار می‌آید. در سه ماه نخست سال جاری، تحویل شناور رشد ۵۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

این مؤسسه تحقیقاتی هم‌چنین نسبت به نرخ‌های چارتری سوپراماکس خوش‌بین است، به طوریکه انتظار می‌رود نرخ چارتری یک ساله یک فروند فله‌بر سوپراماکس با ظرفیت ۵۸ هزار‌DWT، نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) - حدوداً ۹ درصد را در بازه زمانی ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۳ تجربه کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار