۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۶
ارونقی در گفتگو با مانا:

ترخیص کالا از گمرکات تسریع شده است/افزایش سرعت ترخیص کالا با تامین ارز ترجیحی

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران گفت: طی روز‌های اخیر یک میلیون سیصد هزار تن کالای اساسی و غیراساسی از گمرکات کشور ترخیص شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۲۹۲
ترخیص کالا از گمرکات تسریع شده است/افزایش سرعت ترخیص کالا با تامین ارز ترجیحی
 
مهرداد جمال ارونقی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار مانا با بیان اینکه در حال حاضر سه و نیم میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور انبار شده است، اظهار کرد: یک میلیون تن کالای اساسی نیز روی شناور‌هایی که به بنادر رسیده‌اند وجود دارد و همچنین چهار میلیون تن کالای غیراساسی غیرکانتینری در گمرکات و بنادر کشور انبار شده است که بخشی از این کالا‌ها رسوبی تلقی می‌شوند.
وی در خصوص کالای کانتینری نیز خاطرنشان کرد: بیش از ۱۰۰ هزار TEU کانتینر در گمرکات و بنادر موجود است که اگر کانتینری‌های پُر وارداتی را در نظر بگیریم به نظر می‌رسد بیش از ۴۰ هزار جعبه کانتینر حاوی کالا‌های اساسی و غیراساسی در بنادر انبار شده‌اند.
ارونقی ادامه داد: این آمار نشان می‌دهد علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی، این اقلام به هر نحو به بنادر کشور رسیده‌اند و باید تعیین تکلیف شوند.
وی با تاکید بر اینکه این کالا‌ها می‌بایست تشریفات قانونی را طی کرده و به بازار داخلی تزریق شوند، اظهار کرد: در این رابطه اولویت با کالا‌های اساسی، نهاده‌های تولید و تجهیزات مربوط به تولید است.
به گفتۀ معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران متعاقب پیگیری‌هایی که از سوی مراجع مختلف از جمله گمرک ایران و وزارت صمت صورت گرفته است نهایتاً در جهت تسریع ترخیص کالا از مبادی گمرکی تصمیمات خوبی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در تاریخ ۱۱ آبان‌ماه جاری اتخاذ شد.
وی در این خصوص افزود: این تصمیمات بلافاصله از سوی ستاد مذکور به گمرکات برای اجرا ابلاغ شد و به اجرا درآمد همچنین شیوه‌نامه اجرایی آن مورد رسیدگی، تنظیم، تصویب و ابلاغ مراجع ذی‌ربط قرار گرفت.
ارونقی با بیان اینکه با وجود این تصمیمات در خصوص کالا‌های اساسی به ویژه در بندر امام خمینی (ره) یک مشکل عمده وجود دارد، ادامه داد: پنج قلم از این کالا‌ها نیاز به تامین ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی دارند که باید حتماً بانک مرکزی طبق اولویتی که وزارت صمت به آن‌ها ابلاغ کرده است نسبت به تامین ارز اقدام کند که اگر تامین ارز بزودی انجام شود این کالا‌ها به سرعت ترخیص خواهند شد.
وی این پنج قلم کالای اساسی را ذرت، جو، روغن خام، دانه‌های روغنی و کنجاله سویا اعلام و خاطرنشان کرد: این کالا‌ها هم اکنون به بندر رسیده‌اند، اما به علت عدم انتقال اسناد مالکیت به خریدار داخلی کالا قانوناً قابل اظهار و ترخیص نیست.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در خصوص چگونگی تامین ارز ترجیحی این کالا‌ها گفت: طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارز این کالا‌های اساسی باید به موقع و با قید فوریت تامین شود و بانک مرکزی نیز در حال تامین ارز این کالاهاست.
وی با اشاره به اینکه برخی از واردکنندگان کالا‌های اساسی کالا را به صورت اعتباری خریداری کرده‌اند و اسناد مالکیت در اختیار آنان است، تصریح کرد: تامین ارز ترجیحی این کالا‌ها صورت نگرفته با این حال با استفاده از اعتبارِ خود نزد فروشنده توانسته‌اند کالا را به مبادی ورودی کشور برسانند که تشریفات قانونی لازم در خصوص این کالا‌ها طی شده و ضمن صدور مجوز‌های لازم، کالا در آستانه ترخیص از گمرک است.
ارونقی ادامه داد: در این باره نیز مقرر شده که ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت طبق اولویت‌ها به بانک مرکزی اعلام کنند تا در تامین ارز نیمایی به این کالا‌ها اولویت دهد.
به گفته این مقام مسئول، اگر صاحب کالای اساسی که به صورت اعتباری وارد شده است در صف دریافت ارز نیمایی باشد می‌تواند تا ۹۰ درصد از حجم کالای خود را از گمرک ترخیص کند و ۱۰ درصد باقی‌مانده را نیز پس از تامین ارز ترخیص نماید.
وی همچنین تاکید کرد: اگر صاحب کالا قصد دریافت ارز نیمایی نداشته باشد و کالا قبل از تاریخ ۱۰ آبان‌ماه سال جاری قبض انبار شده باشد می‌تواند کالای خود را به صورت ۱۰۰ درصد ترخیص کند، ولی متعهد می‌شود دیگر برای آن کالا تقاضای ارز نیمایی نکند.
ارونقی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد از کالا‌های اساسی غیرکانتینری موجود در گمرکات کشور نهاده‌های تولید هستند، خاطرنشان کرد: این کالا‌ها مواد اولیه و یا اجزاء و قطعات مربوط به واحد‌های تولیدی هستند همچنین تجهیزات و ماشین‌آلات مربوط به واحد‌های تولیدی در میان آن‌ها قرار دارد.
وی افزود: این کالا‌ها که در گروه ۲۱ تا ۲۵ کالایی قرار دارند نیز اگر تا قبل تاریخ ۱۰ آبان‌ماه سال جاری قبض انبار شده باشند و صاحبان آن‌ها متقاضی ارز نیمایی نباشند از سوی گمرک ترخیص خواهند شد.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در خصوص رویه ترخیص کالا پس از تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ۹۹ نیز گفت: طبق مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رویه‌هایی برای ترخیص سریع این کالا‌ها در نظر گرفته شده است، که نخست واردات در برابر صادرات، دوم واردات با ارز خود صاحب کالاست.
وی اضافه کرد: دولت با تصویب این رویه‌ها دو کار کرده، نخست اینکه تکلیف کالا‌هایی که پیش از تاریخ ۱۰ آبان در گمرکات و بنادر دپو شده و رسوب کرده‌اند را مشخص کرده و سپس از تاریخ یاده شده رویه واردات در برابر صادرات و ارز خود متقاضی را اضافه کرده که در هر سه صورت تایید منشاء از سوی بانک الزامی است.
ارونقی تاکید کرد: از ۱۰ آبان به این سو بانک مرکزی مجدداً نظارت بر روند واردات کالا و انتقال ارز را خواهد داشت و تا کد رهگیری صادر نشود کالا ترخیص نخواهد شد.
وی با بیان اینکه از زمان اجرای مصوبات ستاد هماهنگی اقتصادی دولت حدود یک میلیون و سیصد هزار تن کالا ظرف یک هفته ترخیص شده‌اند، تصریح کرد: این کالا‌ها اساسی و غیر‌اساسی بوده‌اند در عین حال ۶۰۰ هزار تن کالا نیز در حال گذراندن تشریفات گمرکی هستند؛ همچنین در بازدید اخیر وزیر محترم صمت از بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی (ره) پروانه ۴۰۰ هزار تن کالا صادر و آماده ترخیص شدند.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران با تاکید بر اینکه این آمار نشان می‌دهد گمرک کار خود را انجام داده است، اظهار کرد: بر این اساس طبق بخش‌نامه‌ای به گمرکات کشور مقرر شد اگر کالایی در جریان انجام تشریفات باشد، گمرک با مراجع تصمیم گیرنده از جمله بندر و... جلساتی را برگزار کند که طی آن کالا‌هایی که به گمرک اظهار نشده‌اند اظهار شوند.
وی در خصوص بخش دوم این بخشنامه اجرایی گفت: مقرر شد اگر صاحب کالایی علی‌رغم تسهیلاتی که در نظر گرفته شده عمداً کالای خود را متوقف کند کالا با قید فوریت متروکه اعلام شده و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گیرد.
ارونقی درباره بخش سوم بخشنامه به گمرکات نیز خاطر نشان کرد: گمرکات کشور موظف شدند اگر کالایی به انبار رسیده باشد و پروانه آن صادر شده باشد و ظرف مدت قانونی یک ماهه از گمرک خارج نشود را متروکه اعلام و آن را نیز به سازمان اموال تملیکی تحویل دهند.
وی تعداد اقلام کالایی که از محل این مصوبات قابل ترخیص هستند را ۴۱۳۸ قلم اعلام کرد و افزود: فهرست این اقلام از سوی وزارت صمت اعلام شده است که ۳۰۰ قلم آن مربوط به واحد‌های جهادکشاوری و ۸۰۲ قلم نیز ماشین آلات و تجهیزات واحد‌های تولیدی هستند به گونه‌ای که هم اکنون حدود ۱۲ دستگاه ماشین آلات تولید ماسک بهداشتی در گمرک دپو شده‌اند.
معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران ۲۵ گروه کالا‌های اساسی را در زمره و مشمول این مصوبات دانست و تاکید کرد: با اختیارات وسیعی که برای نخستین بار به گمرک داده شده است از این به بعد هیچ کالای اساسی و مربوط به تولید در گمرک متوقف نخواهد شد و حتی تا ۹۰ درصد از حجم آن کالا‌ها نیز ترخیص خواهد شد.
 
ترخیص کالا از گمرکات تسریع شده است/افزایش سرعت ترخیص کالا با تامین ارز ترجیحی
ارسال نظرات
آخرین اخبار