۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان:

افزایش عملکرد بندر انزلی با وجود تحریم و کرونا/ توسعه حمل ونقل کانتینری در بندر انزلی با مشارکت کشتیرانی دریای خزر/افتتاح چندین پروژه در انزلی

افزایش عملکرد بندر انزلی با وجود تحریم و کرونا/ توسعه حمل ونقل کانتینری در بندر انزلی با مشارکت کشتیرانی دریای خزر/افتتاح چندین پروژه در انزلی
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: بندر انزلی طی سال جاری و در بخش صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۵ درصد رشد را در عملکرد خود ثبت کرده است.
کد خبر: ۸۸۲۵۲

حمیدرضا آبایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به افتتاح و کلنگ‌زنی چندین پروژۀ توسعه‌ای در بندر انزلی با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی طی روز سه شنبه هفته جاری، خاطر نشان کرد: کوشش ما این است که به ظرفیت بندر انزلی در تخلیه و بارگیری کالا‌های فله خشک و مایع ۲۵۰ هزار تن اضافه کنیم.
وی با بیان اینکه بندر انزلی تنها بندر کشور است که علی‌رغم شیوع کرونا و تحریم‌های ظالمانه شاهد رشد در عملکرد بوده است، تصریح کرد: طی هفت ماهه سال جاری تنها در بخش صادرات ۷۵ درصد رشد عملکردی داشته‌ایم.
آبایی عمده کالای صادراتی از بندر انزلی را کالا‌های ساختمانی، میوه و تره بار، مواد شیمیایی و مواد نفتی مانند قیر اعلام کرد و افزود: عملکرد کل بندر انزلی طی هفت ماهه اخیر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۵ درصد رشد را نشان می‌دهد که بیانگر ظرفیت‌های ویژه و اهمیت این بندر در میان بنادر شمالی کشور است.
وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های عمرانی که در بندر انزلی افتتاح خواهد شد و یا کلنگ‌زنی آن‌ها انجام می‌شود در راستای افزایش عملکرد این بندر اثرگذار خواهد بود، گفت: این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش‌های دولتی و خصوصی احداث شده و یا خواهند شد که می‌توان مهم‌ترین آن‌ها را سیلوی غلات پنج هزارتنی و انبار کالا‌های عمومی با وسعت بیش از ۴۵۰۰ متر مربع دانست که هر دو با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی احداث شده‌اند و در این هفته به بهره‌برداری می‌رسند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان به دو پروژه مهم دیگری که در سفر وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه به بندر انزلی قرارداد سرمایه‌گذاری آن‌ها منعقد خواهد شد اشاره کرد و ادامه داد: این دو قرارداد احداث مخازن روغن و همچنین سیلوی غلات جدید هستند که همزمان کلنگ ساخت آن‌ها به زمین خواهد خورد.
وی با تاکید بر اینکه هدفگذاری سازمان بنادر و دریانوردی رساندن ظرفیت بندر انزلی به تخلیه و بارگیری چهار میلیون تن کالا در سال است، اظهار کرد: احداث سیلوی غلات، انبار‌های مکانیزه غلات و مخازن روغن با مشارکت بخش خصوصی در همین راستا صورت می‌گیرد.
آبایی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی در رابطه با آخرین وضعیت اتصال بندر انزلی به راه‌آهن، تصریح کرد: با توجه به مسائل مترتب بر این پروژه از جمله مسائل زیست محیطی و قرار گرفتن بندر انزلی در محدود شهر انزلی پروژه فعلاً به آرامی پیش می‌رود، اما به دلیل اصرار سازمان بنادر و دریانوردی برای استفاده از ظرفیت کالا‌های ریل پایه در استان گیلان تا زمان اتصال مستقیم بندر انزلی به راه‌آهن به دنبال اجرای برنامه دیگری هستیم.
وی ادامه داد: با هماهنگی مدیر راه‌آهن استان گیلان و هماهنگی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی مقرر شده بندر انزلی از اراضی ایستگاه راه‌آهن رشت برای تخلیه و بارگیری کالا‌های ریل پایه استفاده کند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان این کالا‌ها را شامل کالا‌های صادراتی و وارداتی دانست و خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد امکانات مناسب در بندر انزلی برای نقل و انتقال کالای ریل پایه از ایستگاه راه آهن رشت به بندر انزلی و بالعکس هستیم که طی آن حمل و نقل چند وجهی را در این بندر کلید بزنیم.
وی در رابطه با آخرین وضعیت بندر آستارا نیز گفت: خوشبختانه این بندر نیز در شرایط مناسبی است و در بخش صادرات رشد خوبی را طی سال جاری تجربه کرده است.
آبایی در رابطه با چگونگی همکاری بنادر تحت مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی با بندر کاسپین که از سوی سازمان منطقه‌آزاد کاسپین اداره می‌شود نیز خاطر نشان کرد: خوشبختانه طی سال جاری با تعامل و همکاری که بین بنادر کاسپین و انزلی صورت گرفت بندر کاسپین موفق شد به عملکرد ۳۰۰ هزار تن تخلیه و بارگیری دست یابد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود به همکاری بنادر استان گیلان و شرکت کشتیرانی دریایی خزر بزرگترین ناوگان کشتیرانی منطقه و یکی از زیرمجموعه‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و در این باره تصریح کرد: بندر انزلی بندر اصلی و خانگی کشتیرانی دریای خزر است به همین علت سطح همکاری با این شرکت بسیار بالاست.
آبایی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهمی که در مشارکت با کشتیرانی دریای خزر به دنبال تحقق آن هستیم توسعه حمل و نقل کانتینری در بنادر انزلی و آستار است.
وی با بیان اینکه حمل و نقل کانتینری به ویژه کانتینر‌های یخچالی یکی از نیاز‌های مهم صادراتی استان گیلان و استان‌های همجوار در جهت صدور محصولات کشاروزی از جمله میوه و تره بار است، تاکید کرد: خوشبختانه دوستان در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از طریق کشتیرانی دریای خزر نسبت به ایجاد زیرساخت لازم در این زمینه همکاری بسیار خوبی را با اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان رقم زده‌اند.
 مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در پایان خاطر نشان کرد: کمک به نوسازی ناوگان کشتیرانی دریای خزر به عنوان یکی از اهداف مهم سازمان بنادر و دریانوردی در دستور کار است که امیدواریم با استفاده از اعتبارات وجوه اداره شده این سازمان بتوانیم آن را محقق کنیم البته در همین راستا به دنبال جلب سرمایه بخش خصوصی به بندر انزلی در جهت ایجاد یارد کشتی سازی در این بندر نیز هستیم که امیدواریم به زودی تحقق یابد.   

 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار