۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱

نگرانی جامعه دریایی انگلیس از آماده نبودن بنادر برای دورۀ گذار برگزیت

جامعه دریایی انگلیس نگرانی فزایندۀ خود را به منظور آماده نبودن بخش‌های مختلف حمل و نقلی، بنادر و گمرکات این کشور برای دورۀ گذار اعلام کرد.
کد خبر: ۸۸۲۳۹
نگرانی جامعه دریایی انگلیس از آماده نبودن بنادر برای دورۀ گذار برگزیت
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، با توجه به اینکه دورۀ گذار برگزیت تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ تعیین شده است، اما گزارش دفتر حسابرسی ملی بریتانیا (NAO) نشان می‌دهد نگرانی در مورد شکاف بین استعداد‌های بالقوه و بالفعل  موجود و آماده نبودن زیر‌ساخت‌ها و مراکز تصمیم‌گیر و برنامه‌ریز برای دورۀ گذار چالش بر‌انگیز خواهد بود.

گزارش (NAO) موضوعات مختلفی را بیان می‌کند که نشان می‌دهد پیشرفت‌های مربوط به توافقات به شکل مطلوب حاصل نشده که همین کار نگرانی‌ها در بین جامعه دریایی را برجسته‌تر می‌کند.

این گزارش بیانگر آن است پیشرفت لازم در زمینه زیر‌ساخت‌ها حاصل نشده و برنامه‌ریزی نتایج مطلوبی دربر ندارد و بعید است که تمام دست‌اندرکاران، مسئولان حمل و نقل و صنایع دریایی برای پایان دورۀ گذار آماده باشند، به‌ویژه اگر اتحادیۀ ارو‌پا بخواهد کنترل‌های لازم را در مرز‌های خود از همان ابتدا اعمال کند.

در گزارش (NAO) آمده است یکی از موضوعات کلیدی و اصلی برای ایجاد رژیم جدید گمرکی و پنجرۀ واحد آن سیستم‌های جدید IT است  که به نظر می‌رسد سیستم‌های جدید نتوانسته اند جایگزین سیستم‌های قدیمی‌تر شوند در واقع  سیستم IT ناقص و راندمان لازم را برای اجرا ندارد. همین کار ایست‌های بازرسی گمرک را در ماه‌های اخیر با عواقب ناگواری روبه‌رو کرده بود در حاشیه این امر مسائل بوجود آمده بحران کووید ۱۹ را نیز نباید نادیده گرفت.

 از سوی دیگر سرویس ارزیابی آنلاین  VesselsValue در تجزیه و تحلیل جدید چشم‌انداز صنعت حمل و نقل دریایی انگلیس را در رابطه با تغییر تعرفۀ جهانی که از اول ژانویه ۲۰۲۱ اعمال خواهد شد یک هزینه اضافی قلمداد کرده و معتقد است مشکلات و موضوعات ناشناخته در دوره گذار برگزیت بسیار زیاد خواهد بود. در این تجزیه تحلیل اشاره شده است دولت انگلیس در حال حاضر بر سر دوراهی است که از یک طرف باید به تعهدات دورۀ گذار عمل کند که ضرب الاجل آن ۳۱ دسامبر است و از سوی دیگر نمی‌تواند تاریخ جدیدی را انتخاب کند در واقع دولت هیچ راهی جز پذیرفتن مشکلات در پیشِ‌رو ندارد.

 به هرحال آماده‌سازی برای مدیریت مرز‌های گمرکی در پایان دورۀ گذار چالش برانگیز و تحت تاثیر کووید ۱۹ قرار خواهد گرفت. در این میان اگرچه  در سال ۲۰۲۰ دولت انگلیس ۱.۴۱ میلیارد پوند بودجه برای زیر‌ساخت‌ها و سیستم‌های جدید و پشتیبانی از سرمایه‌گذاری‌های جدید اختصاص داده است، اما هیچ کدام از طرح‌ها‌ی در دست اجرا به نتیجه نرسیده است تا مسیر دورۀ گذار برگزیت را هموار کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار