۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

بورس در هفته گذشته: چراغ سبز دلار

بازار سهام طی هفته گذشته نیز روندی کاهشی را پشت سرگذاشت و شاهد بازدهی منفی بیش از ۵ درصدی شاخص کل بودیم. به این ترتیب در حالی طی سه روز ابتدایی هفته شاهد ریزش سنگین شاخص کل به همراه فشار فروش بودیم که روند معاملات در دو روز پایانی بهتر بود و حتی شاهد رشد شاخص کل در آخرین روز کاری هفته گذشته بودیم. با این وجود در نهایت شاخص کل بورس طی یک هفته گذشته با کاهشی ۵ درصدی در سطح ۱.۲ میلیون واحد ماندگار شد.
کد خبر: ۸۸۲۲۵

بورس در هفته گذشته: چراغ سبز دلار

به گزارش خبرنگار بورس مانا، بورس‌بازانی که با توجه به انتظارات فزاینده درخصوص کاهش نرخ دلار تصمیمی قاطع برای نقد کردن سهام داشتند، با بازگشت مجدد این ارز به کانال ۲۷هزار تومان مردد شدند. از این‌رو به نظر می‌رسد ادامه شرایط کنونی با توجه به اثرگذاری بر سودسازی شرکت‌ها می‌تواند آرامش نسبی را به تالار شیشه‌ای بازگرداند.
آمار معاملات
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۱ آبان به عدد یک میلیون و ۲۲۱ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۵.۵ درصد اُفت داشت.
شاخص بورس در معاملات هفته گذشته ۶۹ هزار واحد کاهش داشت و به عدد یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد رسید.
در پنج روز معاملاتی هفته گذشته بورس نمادهای ایران خودرو، سایپا، بانک صادرات ایران، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری سیمان تامین و تولید نیروی برق آبادان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.
همچنین گروه های عمده فروشی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، رایانه، لاستیک و پلاستیک، صنایع غذایی به جز قند و شکر، کاشی و سرامیک، استخراج زغال سنگ و دارویی با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
این در حالی بود که سایر گروه های بازار با بازدهی منفی به کار خود پایان دادند.
پیش بینی کارشناسان
کارشناسان معتقدند بازار بعد از ریزش متوالی سه ماهه گذشته از این به بعد می تواند در شرایط بهتری قرار بگیرد. هرچند محرک های قوی برای رشد پر شتاب بازار فعلاً وجود ندارد اما با اتمام روند نزولی قیمت ها و خروج نقدینگی حقیقی ها از بورس، می توان به رشدی آرام و پایدار در بازار امیدوار بود.
با توجه به اینکه نرخ دلار در محدوده های 26 الی 27 هزار تومان تثبیت شده و همچنین بانک مرکزی به عدم افزایش نرخ سود سپرده های بانکی تاکید دارد، می توان پیش بینی کرد این هفته با بهبود تقاضا و کاهش فشار فروش در بازار مواجه باشیم.
عملکرد گروه حمل و نقل
طی هفته گذشته نمادهای حاضر در گروه حمل و نقل بین مثبت هفت درصد تا منفی 10 درصد نوسان قیمت سهام را تجربه کردند. در نهایت نیز این گروه با بازدهی منفی یک درصدی، شرایطی بهتر از کلیت بازار داشتند.
به این ترتیب سه سهام این گروه در هفته گذشته با رشد قیمت سهام و 13 نماد با کاهش قیمت سهم مواجه بودند.
حمل و نقل توکا با نماد حتوکا و بازدهی نزدیک به هفت درصدی ، بهترین نماد گروه حمل و نقل طی هفته گذشته بود. پس از آن آسیا سیر ارس با نماد حآسا و بازدهی بیش از شش درصدی و توکا ریل با بازدهی چهار درصدی بهترین نمادهای گروه بودند.
سایر نمادهای این گروه با بازدهی منفی هفته گذشته را سپری کردند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار