۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷

انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی؛ صنعتی نوین در اقتصاد دریا

انتقال آب عظیم تصفیه شده از طریق ایجاد آب شیرین‌کن‌های ساحلی جنوب به ۱۵ استان جنوبی و مرکزی، با وجود هزینه‌های سنگین نشان داد که بهره برداری از اقتصاد دریا تا چه حد می‌تواند اثرات مثبت داشته باشد.
کد خبر: ۸۸۲۰۸
انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی؛ صنعتی نوین در اقتصاد دریا
 
دکتر پرویز باورصاد در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به جوانب بسیار مثبت آغاز پروژه انتقال آب خلیج فارس به مناطق کویری کشور بیان داشت: انتقال آب عظیم تصفیه شده از طریق ایجاد آب شیرین کن‌های ساحلی جنوب به ۱۵ استان جنوبی و مرکزی، با وجود هزینه‌های سنگین نشان داد که بهره برداری از اقتصاد دریا تا چه حد می‌تواند اثرات مثبت داشته باشد.

رئیس سابق دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس در ادامه انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی را صنعتی نوین و دانش بنیان در حوزه  اقتصاد دریا، دانست و گفت: این امر غفلت‌های گذشتۀ دولت‌ها را با هزینه‌های تحمیلی غیر‌قابل جبران ناشی از پروژه‌های انتقال  آب بین حوزه‌ای و سدسازی‌های کور مناطق زاگرس مرکزی را جبران کرد.

وی در ادامه بر ضرورت بهینه‌سازی اقتصاد آب تصفیه شده توسط آب شیرین کن‌های خلیج فارس و دریای‌عمان از طریق تکمیل پروژه‌های جانبی بازیابی آب مصرف شده تا حدود ۹۰ درصد در سیکل‌های مصارف کشاورزی، صنعتی و حتی شرب تاکید کرد.

وی بر اهمیت لزوم اجرایی کردن طرح‌های تامین آب تصفیه و انتقال آب خلیج فارس به مناطق خلیج فارس تاکید کرد و بیان داشت: اهمیت این امر از انتقال نفت و مشتقات نفتی جنوب به شمال مقدم‌تر و از نظر مهندسی و توانمندی‌های ملی صنعتی راحت‌تر و از لحاظ اقتصاد توسعه دارای اولویت بیشتری است.

به گفته وی توسعه چنین طرح‌هایی با مطالعات علمی دریایی دقیق در انتخاب نقاط بهینه دریافت آب شور برای تصفیه  در طول سواحل طویل کشور و نقاط بهینه انتقال شورابه‌های تولیدی به جریان آب خروجی خلیج فارس به اقیانوس و تصفیه مستمر آب کهنه و نو اقیانوس قابل دستیابی است.

وی انتقال آب خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور را نمونه‌ای کامل از بهره گیری فرایند ظریف دانش بنیان تولید انرژی‌های نو دانست و گفت: با شروع این پروژه بزرگ، در اول کار تهیه و استفاده از انرژی‌های حیاتی آب و برق تجدید پذیر از دریا، هوا، خورشید، فضا و درون زمین و... قرار گرفته‌ایم.

دکتر باورصاد تصریح کرد: این امکان در کشور وجود دارد با به کار‌اندازی صحیح و اصولی سرمایه‌های نفت و ارزی بالفعل و بالقوه، پروژه‌های علمی و عملی تولید آب از اکسیژن را در کویر و آب از رطوبت را در حد مصارف شرب و کشاورزی و آب‌های گرم و سرد موجود در چشمه‌های دریایی و یا اعماق زیر کف دریایی مناطق اقتصادی دریایی‌مان به طور اقتصادی اعمال و آینده خود و فرزندان و اتحاد و پایداری ابدی ایران زمین را تضمین کنیم.

رئیس سابق دانشکده علوم و فنون دریایی دانشگاه خلیج فارس، یادآور شد: به این ترتیب از اجرای پروژه‌های انتقال آب بین حوزه‌ای کارون و دز و حفر تونل‌های خانمان بر انداز و تهدیدآمیز امنیتی و سیاسی جلوگیری خواهیم کرد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار