۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

طراحی ربات نجات غریق به دست محققان ایرانی

گروهی از محققان دانشگاه شریف موفق به طراحی و ساخت ربات نجات غریق شدند.
کد خبر: ۸۸۱۹۳

طراحی ربات نجات غریق به دست محققان ایرانی

به گزارش مانا، مهدی مروج، یکی از اعضای تیم سازنده ربات نجات غریق ایرانی از دانشگاه شریف در خصوص نحوه ساخت این ربات اظهار کرد: معمولاً برای نجات جان افرادی که درحال غرق شدن هستند از نیرو‌های غریق نجات یا تیوپ‌های حلقه‌ای استفاده می‌شود که هرکدام از این روش‌ها مشکلات و محدودیت خاص خودشان را دارند.

او افزود: ما سعی نداریم این ربات جایگزین نیروی‌های نجات غریق شود، اما به کمک این ربات می‌توانیم تعداد آمار مرگ و میر ناشی از خفگی در آب را کاهش دهیم.

مروج بیان کرد: کارکرد اصلی این ربات نجات جان افراد در حال غرق شدن است؛ مدت زمانی که طول می‌کشد تا این ربات به فرد برسد ۶ متر بر ثانیه خواهد بود.

او در خصوص هزینه‌هایی که برای ساخت این ربات برآورد شده است، گفت: در طول این چهار ماه که ما برای ساخت این ربات اقدام کرده ایم، حدود ۳۰ میلیون تومان با کمک شرکت شتاب دهنده بادبان هزینه کرده ایم؛ هرچند تمام سعی و تلاش ما این بوده که تمام وسایل این ربات ایرانی و ساخت داخل باشد، اما برخی از قطعات مورد نیاز در داخل کشور تولید نمی‌شود و تولید این قطعات در تیراژ پایین مقرون به صرفه نخواهد بود.

این فنّاور بیان کرد: تولید انبوه این ربات علاوه بر ارزی آوری برای کشور می‌تواند منجر به جذب گردشگر هم  شود، زیرا با تامین امنیت جانی مسافرانی که به دریا سفر می‌کنند، می‌توانیم در زمینه گردشگری دریایی، پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. چالش اصلی ما برای تولید محصولمان مانند دیگر مخترعان، مشکل مالی است که این امر سبب می‌شود تا سرعت نهایی شدن محصول به تاخیر بیافتد.

مروج در پایان گفت: نمونه‌های مشابه این ربات در دیگر کشور‌ها موجود است، اما تا اواخر بهمن نمونه ایرانی این ربات ساخته خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار