۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸

بررسی بورس در هفته‌ای که گذشت: پرنوسان و منتظر

بازار سهام هفته گذشته را متاثر از انتخابات آمریکا همراه با نگرانی و نوسان پشت سر گذاشت و در نهایت با بازدهی مثبت کمتر از یک درصد، دو روز منفی و دو روز مثبت را در دومین هفته آبان ماه ثبت کرد.
کد خبر: ۸۸۱۶۲

بررسی بورس در هفته‌ای که گذشت: پرنوسان و منتظر

به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار سهام در معاملات هفته گذشته چهار روز معاملاتی را سپری کرد که کاملاً تحت تاثیر اخبار انتخابات آمریکا فضایی پر‌نوسان داشت .

به این ترتیب بر‌اساس برداشت‌های متفاوت از نتا‌یج انتخابات آمریکا شرایطی متناقض به لحاظ مثبت و منفی بودن بازار بر جو صنایع حاکم بود. در پایان نیز شاخص بورس در کانال 1.2 میلیون واحدی باقی ماند و تغییر معناداری را تجربه نکرد.

بررسی روند روزانه معاملات هفته گذشته نشان می‌دهد که وقتی شانس نماینده دموکرات بیشتر ارزیابی شد یعنی در نیمه اول هفته، جو کلی منفی و صنایع معدودی نظیر خودروسازی وضعیت بهتری داشتند.

 در روز چهارشنبه هم با ایجاد تصور پیشتا‌زی ترامپ، کلیت بازار و صنایع منتفع از رشد نرخ ارز وضعیت بهتری یافتند.

به هر حال، فارغ از نوسانات اخیر، آنچه برای فعالان بازار مهم است، پایان یک دوره طولانی از گمانه‌زنی‌ها‌، تعقیب اخبار و تحلیل‌های مربوط به انتخابات آمریکاست؛ دوره‌ای که اکنون با ابهاماتی از جنس دیگر شامل رویکرد احتمالاً جدید کاخ سفید نسبت به موضوعات مربوط به سیاست خارجی از جمله بازگشت به برجام و تا‌ثیرات اقتصادی همراه است.

آمار معاملات

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته به عدد یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته کمتر از یک درصد رشد داشت.

در چهار روز معاملاتی هفته گذشته نمادهای ایران خودرو، تامین سرمایه امید، بهساز کاشانه تهران، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری سیمان تامین و تولید نیروی برق آبادان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، عمده فروشی، کاشی و سرامیک، استخراج کانه‌های فلزی، استخراج زغال سنگ، فعالیت‌های کمکی به نهادهای مالی واسط، سایر واسطه‌گری‌های مالی، زراعت و خدمات وابسته، فلزات اساسی، چند رشته‌ای صنعتی، فنی و مهندسی و صنایع غذایی به جز قند و شکر با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

همچنین گروه‌های چاپ، سایر حمل و نقل، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، پیمانکاری صنعتی، کانی غیرفلزی، منسوجات، شیمیایی، محصولات چرمی، رایانه، ماشین‌آلات و تجهیزات، قند و شکر، سیمان، آهک و گچ، خرده فروشی، لاستیک و پلاستیک، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، هتل و رستوران، بیمه و بازنشستگی، واسطه گری‌های مالی و پولی، خودرو و قطعات از جمله گروه‌هایی  بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.

پیش بینی هفته جاری

کارشناسان معتقدند بازار این هفته متأثر از اُفت نرخ دلار، بازاری همراه با هیجان منفی و پر‌عرضه به خصوص در دو الی سه روز ابتدایی هفته است.

البته روند منفی بازار در گروه های دلار محور و صادراتی بیشتر است و احتمالاً گروه‌هایی مثل خودرویی‌ها، بانک‌ها، مواد غذایی و دارویی می توانند شرایط بهتری را تجربه کنند.

در مجموع پیش‌بینی می‌شود بازار در یک دوره کوتاه مدت متأثر از اُفت نرخ دلار به دلیل پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات، پرعرضه و منفی باشد اما با توجه به اینکه طی نزدیک به سه ماه ریزش بازار، شاهد اُفت بیش از 40 درصدی بودیم و به نوعی آثار منفی این انتخابات در بازار سهام پیش خور شده بعید است ریزش بازار سنگین و ادامه دار باشد.

به محض تثبیت نرخ ارز سامانه نیما در محدوده های 20 الی 21 هزار تومان شاهد بهبود تقاضا در بازار خواهیم بود.

عملکرد صنعت حمل نقل

طی هفته گذشته گروه حمل و نقل با 15 نماد فعال در تابلوهای بازار سرمایه ، بازدهی مثبت کمتر از نیم درصدی را ثبت کرد تا همراه و همانگ با کلیت بازار‌، کم نوسان دومین هفته آبان ماه را به پایان برساند.

بررسی عملکرد نمادهای این گروه نشان می‌دهد که سه نماد با رشد قیمت سهام مواجه شدند و با‌قی نمادهای حاضر در بازار‌، همگی منفی  بودند.

به این ترتیب حمل و نقل تو‌کا با نماد حتوکا و بازدهی مثبت نزدیک به 16 درصدی، بهترین عملکرد را طی هفته گذشته به ثبت رساند. پس از آن آسیا‌سیر ارس با نماد حآسا و بازدهی 15 درصدی و سپس نماد حسینا با رشد قیمت سهام بیش از 9 درصدی‌، بهترین‌های هفته گذشته در گروه حمل و نقل بودند.

سایر نمادهای این گروه بین 0.01 درصد تا 11 درصد اُفت قیمت سهام را ثبت کردند. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار