۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷

آغاز مانور دریایی مشترک چهار جانبه در اقیانوس هند

بزرگترین مانور دریایی هند، آمریکا، ژاپن و استرالیا در اقیانوس هند با هدف تعادل قدرت نظامی در منطقه آغاز شد.
کد خبر: ۸۸۱۲۳

آغاز مانور دریایی مشترک چهار جانبه در اقیانوس هند

به گزارش مانا به نقل از خبرگزاری رویترز، منابع دولتی هند از آغاز بزرگترین مانور دریایی این کشور طی یک دهه اخیر با آمریکا، ژاپن و استرالیا از  امروز (سه‌شنبه)  خبر دادند.

این منابع برگزاری این مانور دریایی را به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای متعادل کردن قدرت نظامی و اقتصادی چین در منطقه عنوان کردند.

این مانور‌های سالانه که هند با آمریکا و ژاپن تحت عنوان «مالابار» برگزار می‌کنند امسال شامل استرالیا نیز شده است تا تمامی اعضای گروه غیررسمی «چهارجانبه» را که متشکل از چهار دموکراسی بزرگ در منطقه هند-اقیانوس آرام است، شامل شود.

چین، آمریکا را به علت تلاش‌ها برای تشکیل این گروه چهارجانبه، به داشتن یک «ذهنیت جنگ سرد» و «تعصب ایدوئولوژیکی» متهم کرده است.

وزارت دفاع هند نیز در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد: پنج کشتی نیروی دریایی هند از جمله یک زیردریایی در این مانور در کنار ناوشکن «جان مک‌کین» نیروی دریایی آمریکا و ناو «بلرت» استرالیا و یک ناوشکن ژاپنی مستقر شده‌اند.

این وزارتخانه افزود: به خاطر محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا، هیچ ارتباطی میان پرسنل ارتش این چهار کشور در فاز نخست این مانور‌ها که تا شش نوامبر (۱۶ آبان) ادامه دارد، وجود نخواهد داشت.

وزارت دفاع هند در بیانیه خود گفت: این مانور بالاترین سطح هم‌افزایی و هماهنگی را میان نیرو‌های دریایی دوست به نمایش خواهد گذاشت که بر مبنای ارزش‌ها و تعهد مشترک‌شان به یک منطقه آزاد و جامع و یک نظم بین‌المللی قرار دارد.

این مانور در زمانی برگزار می‌شود که هند یعنی میزبان این مانور درگیر یک بن‌بست نظامی درخصوص مناطق مرزی مناقشه‌آمیز با چین است.

روابط دیپلماتیک استرالیا با چین نیز امسال وخیم‌تر شده است. این اتفاق پس از آن رخ داد که استرالیا درخواست برای یک تحقیق بین‌المللی درخصوص پاندمی کرونا را رهبری کرد و پکن تحریم‌های تجاری را بر گوشت گاو و جو استرالیا اعمال کرد.

ژاپن نیز درخصوص مالکیت مجمع‌الجزایری در دریای چین شرقی با چین دچار اختلاف شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار