۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹

جان ۷ هزار هکتار از خلیج گرگان گرفته شده است

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست از خشک شدن هفت هزار هکتار از خلیج گرگان خبر داد.
کد خبر: ۸۸۰۹۰
جان ۷ هزار هکتار از خلیج گرگان گرفته شده است
 
مسعود باقرزاده کریمی در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضعیت تالاب‌های ساحلی دریای خزر اظهار داشت: بیشترین آلودگی تالاب‌های ساحلی دریای خزر ناشی از آلودگی‌های خانگی با منشا فاضلاب‌ها و نیز ناشی از ورود پسماند‌های کشاورزی به داخل تالاب هاست.

 مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: در حال حاضر هفت هزار هکتار از بخش آبی مجموع ۴۵ هزار هکتاری خلیج گرگان به طور کامل خشک شده است.

وی این فاجعه محیط زیستی را تحت عواملی، چون پایین رفتن سطح آب دریا، کاهش ورود آب شیرین از بالادست به خلیج دانست و بیان داشت: این عوامل به دلیل تغییر اقلیم و کاهش بارش‌ها صورت گرفته است.

باقر زاده کریمی، یکی از مهمترین مشکلات به وجود آمده برای خلیج گرگان را به مشکلات مربوط به ورود آلاینده‌ها مرتبط دانست و اذعان داشت: یکی از مهمترین دلایل مرگ تعداد انبوهی از پرندگان مهاجر که در سال گذشته شاهد آن بودیم به دلیل وجود آلاینده‌های سمی در آب خلیج گرگان و تالاب میانکاله رخ داده بود.

به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست، ورود پسماند‌های کشاورزی به داخل خلیج گرگان و تالاب میانکاله را می‌توان مهمترین عامل ایجاد مواد سمی در این تالاب دانست.

وی همچنین به مشکلات ناشی از تغییر کاربری و دخل و تصرف در تالاب میانکاله و خلیج گرگان به عنوان عامل مهمی دیگر در تخریب محیط زیست این اکوسیستم‌های دریایی  و ساحلی اشاره کرد.

مدیر کل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار امیدواری کرد: با آغاز پرژوه‌های کوتاه مدت در آینده نزدیک شاهد اثرات احیای خلیج گرگان و میانکاله باشیم.

باقرزاده کریمی تاکید کرد همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود در سومین جلسه ستاد ملی احیای تالاب‌های کشور که به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار شد، پروژه‌های کوتاه مدت و بلند مدت ارائه شده توسط سازمان محیط زیست به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله از سوی این ستاد جهت اجرایی شدن تصویب نهایی شد.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست عنوان کرد: به منظور احیای خلیج گرگان و میانکاله از سوی کارشناسان محیط زیست پروژه‌های کوتاه مدت تعریف شده و پروژه‌های بلند مدت نیز ظرف حداکثر پنج سال اجرایی خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، به منظور اجرایی شدن پروژه‌های احیای خلیج گرگان و میانکاله تمام دستگاه‌های عضو ستاد ملی تالاب‌های کشور، موظف به انجام مصوبات این پروژه‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه با پسروی آب دریای خزر و کاهش ورودی آب به تالاب میانکاله و خلیج گرگان، پدیدۀ تالاب‌خواری در این منطقه رو به افزایش است، تاکید کرد: بدون شک تصمیم‌های اخذ شده در ستاد ملی تالاب‌های کشور در راستای جلوگیری از تالاب خواری در منطقه مذکور، نقش بسیار مهمی را ایفا خواهد کرد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، بر این اساس وزارت نیرو مکلف شده ظرف دو ماه آینده نسبت به تعیین حد بستر و حریم میانکاله و خلیج گرگان اقدامات لازم را انجام و نتایج حاصله را به ستاد ملی تالاب‌های کشور اعلام کند.

 وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان یکی از دستگاه‌های عضو ستاد ملی تالاب‌های کشور، نقش مهمی در احیای خلیج گرگان و میانکاله ایفا خواهد کرد، اظهار داشت: براساس مصوبات سومین جلسه ستاد ملی تالاب‌های کشور، این وزارتخانه مکلف شد برنامه کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه تالاب‌ها را ظرف مدت شش ‌ماه به کارگروه ویژه ستاد ارائه کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار