۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

بازار سهام در یک هفته گذشته: حمل ونقلی‌ها جلوتر از شاخص بورس

بازار سهام طی هفته گذشته برای دومین هفته متمادی با ریزش قیمت سهام و بازدهی منفی شاخص کل بورس همراه بود. به این ترتیب در اولین روز‌های آبان ماه نیز ما شاهد فشار فروش در بازارس هام، عقب نشینی قیمت سهام و افت شاخص کل بورس بودیم.
کد خبر: ۸۸۰۸۴

 

بازار سهام در یک هفته گذشته: حمل ونقلی‌ها جلوتر از شاخص بورس

به گزارش خبرنگار بورس مانا، در نهایت نیز طی مدت مورد بررسی شاخص کل بورس با بازدهی منفی نزدیک به ۹ درصدی باز هم از سقف تاریخی خود فاصله گرفت و در کانال ۱.۲ میلیون واحدی به کار خود پایان داد.
هرچند طی دو هفته اخیر سایت کدال پرکار بود و شاهد انتشار گزارش‌های خوبی از شرکت‌های بازار سرمایه بودیم، گزارش‌های فصلی و همچنین عملکرد تولید و فروش شرکت‌ها در مهرماه اکثراً حاوی خبر‌های خوبی برای سهامداران و بازار بود، اما سایۀ سنگین نگرانی از انتخابات آمریکا و سرنوشت رئیس جمهور این کشور این روز‌ها از مهمترین دغدغه‌های بازار سرمایه شده و اهالی این بازار وزن سنگینی به این ریسک سیستماتیک داده‌اند. بر همین اساس است که به هیچ آلارم مثبتی در بازار اهمیت نمی‌دهند و شاهد فشار فروشی سنگین هستیم.
آمار معاملات
- شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته به عدد یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسید که در مقایسه با هفته ماقبل حدود ۹.۵ درصد اُفت داشت.
به این ترتیب این متغیر طی هفته‌ای که گذشت بیش از ۱۲۴ هزار واحد اُفت کرد.
در چهار روز معاملاتی هفته گذشته بورس نماد‌های تولید نیروی برق آبادان، ایران خودرو، بهساز کاشانه تهران، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه گذاری سیمان تامین در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
همچنین گروه‌های استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات، سایر واسطه‌گری‌های مالی و قند و شکر با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
همچنین صنایع خرده فروشی، منسوجات، سایر حمل و نقل، لاستیک و پلاستیک، محصولات چرمی، وسایل ارتباطی، صنایع غذایی به جز قند و شکر، ماشین‌آلات و تجهیزات، کانی غیرفلزی و محصولات فلزی از جمله گروه‌هایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.
پیش بینی این هفته
کارشناسان معتقدند بازار این هفته نیز همچنان متأثر از انتخابات آمریکا و تعیین تکلیف آن است. هرچند قیمت‌ها بعد از اُفت‌های اخیر به محدوده‌های جذابی رسیدند، همچنین ریسک‌ها و نگرانی‌های داخلی مثل احتمال افزایش نرخ بهره و قیمت گذاری دستوری کالا‌ها در بورس کالا، از بین رفته و علی رغم اینکه گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها نیز مثبت بودند، روند معاملات حاکی ازاین موضوع است که فعالان بازار وزن قابل توجهی به موضوع انتخابات آمریکا دادند.
برخی از سرمایه گذاران با قرار گرفتن در سمت فروش، ترجیح می‌دهند تا تعیین تکلیف این موضوع اقدام به خرید سهام نکنند و نظاره گر بازار باشند.
عملکرد گروه حمل و نقل
گروه حمل و نقل نیز طی هفته گذشته با بازدهی منفی به کار خود پایان داد، اما روند افت قیمت‌ها در این گروه به شدت کلیت بازار نبود و بر همین اساس این گروه در هفته گذشته با بازدهی منفی ۳ درصدی اندکی از کلیت بازار جلوتر بود.
در این گروه سهام تاید واتر خاورمیانه با بازدهی ۲ درصدی در نماد حتاید بهترین نماد گروه بود.
پس از آن حمل و نقل توکا با نماد حتوکا و بازدهی ۰.۵ درصدی قرار داشت.
سایر نماد‌های این گروه نیز بین ۰.۰۲ تا ۱۲ درصد اُفت قیمت سهام را تجربه کردند. البته در میان ۱۵ نماد حاضر در این گروه ۶ نماد در محدوده صفر نوسان داشتند و بازدهی منفی آن‌ها کمتر از یک درصد بود.
دو نماد حخزر و حپترو بازدهی منفی ۱.۵ درصدی داشتند.
حاسا و حریل نیز با افت قیمت سهام کمتر از ۱۰ درصد همراه بودند و در نهایت سه نماد حسینا، حکشتی و توریل با بازدهی منفی بیش از ۱۰ درصدی انتهای این جدول را به خود اختصاص دادند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار