۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷

صنعت گردشگری دریایی جهان بازندۀ دوران کرونا

صنعت ۴۵ میلیارد دلاری گردشگری دریایی که سالانه ۲۰ میلیون مسافر را در سراسر جهان جا‌به‌جا می‌کرد و پنج تا شش درصد در تولید ناخالص جهانی سهم دارد، یکی از بازندگان دوران کروناست.
کد خبر: ۸۸۰۷۳
صنعت گردشگری دریایی جهان بازندۀ دوران کرونا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده از ابتدای سال  ۲۰۲۰ که بحران کرونا همه‌گیر شد جهان حمل ونقل دریایی با یک بحران بی‌سابقه‌ای  مواجه شد که در این میان صنعت گردشگری که  سالانه با کشتی‌هایی که القاب  هتل دریایی را یدک می‌کشیدند و میزبان بسیاری از مهمانان عاشق طبیعت و دریا بود، ناگهان زمین‌گیر شده و روز به روز بر میزان پهلوگیری کشتی‌های کروز در سواحل افزوده شد.

بدین ترتیب  با شیوع کرونا پس از حضور چند کشتی بزرگ کروز در آب‌های بین‌المللی ناگهان مسافران آن‌ها به ویروس آلوده شده و مسافران و خدمه  کشتی‌ها به قرنطینه رفتند.

بر‌اساس اطلاعات  رسمی تا کنون حدود ۵۰ کشتی  مسافری ثبت شده در سراسر جهان موارد شیوع کووید ۱۹ را گزارش کرده‌اند که در این راستا بیشتر کشتی‌ها متعلق به انگلیس، استرالیا، آمریکا، فرانسه و ایتالیا بودند.

رکود صنعت کروز با سقوط شاخص بورس و پایین آمدن ۷۰ درصدی  قیمت سهام وارد مرحله جدیدی شد و خسارات زیادی را به مالکان کشتی‌ها تحمیل کرد.

با این توصیف اینک این سوال از سوی کارشناسان مطرح می‌شود چگونه این صنعت پس از این‌همه چالش عرصۀ جدیدی را برای حرکت شروع خواهد کرد تا تاوان زیان‌ها و خسارات وارده را بدهد.

به گفته برخی از مالکان کشتی‌های مسافری از هم اکنون برای مسافرگیری و گردشگری دریایی پیش قدم شدند، این در حالی است که به گفته آنان در صورت آماده بودن شرایط و عاری بودن کشتی‌ها از ویروس کرونا  باید حداقل یک تا دو سال برای جبران خسارت وارده فعالیت کنند.

فراموش نکنیم کرونا باعث شد که بسیاری از کشتی‌های مسافری به یارد‌های صنعت اوراق اعزام شوند که این هم در نوع خود ضرر برای صاحبان کشتی‌های کروز بود.

اینک صنعت حمل و نقل مسافری سناریویی را پیشِ روی خود قرار داده تا بتواند خدمات خود را مجدد از سر گیرد. البته این کار تا زمانی امکانپذیر است که بحران کرونا تا حدودی مهار شده باشد.

 از سوی دیگر رعایت پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی، توصیه‌های IMO، تأمین کادر پزشکی، وسایل ضدعفونی در کشتی‌ها، رعایت فاصله اجتماعی که باعث می‌شود کشتی‌ها نتوانند  ظرفیت خود را کامل  کنند مشکلاتی است که پیشِ روی صاحبان خطوط کشتیرانی کروز وجود دارد

به گفته کارشناسان و تحلیلگران این هزینه ها‌ی سربار، اما و اگر‌های زیادی را در بخش مسافری برای انتخاب بر سر دوراهی بین فعالیت مجدد ویا توقف کشتی‌ها در ساحل بوجود می‌آورد.

زیان یک میلیارد دلاری یک شرکت آمریکایی کروز

شرکت Royal Caribbean Group اعلام کرد به علت توقف سفر‌های دریایی ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا کنون با یک میلیارد دلار زیان خالص مواجه شده است.

 مدیران این خط کشتیرانی اعلام کردند صنعت کروز آمریکا عملاً به بن‌بست رسیده و برخی از کشتی‌ها در ژاپن و استرالیا پهلو گرفته‌اند و عملاً بدون حرکت باقی ماندند این در حالی است که این کشتی‌ها هرماه بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ میلیون دلار هزینه دارند.

یکی از مدیران این شرکت گفت: در حال حاضر هیچ امیدی به بهبود وضعیت کشتی‌های کروز وجود ندارد.

وی خاطر نشان ساخت: در سه ماهه  منتهی به ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ ضرر خالص این شرکت ۱.۳۵ میلیارد دلار بود و سهم آن در بورس نیز با شش دلار کاهش  در هر سهم مواجه بوده است.

وی در پایان گفت: کل درآمد این شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا کنون ۳۳ میلیون دلار بوده در حالی که  در سال گذشته درآمد آن ۳.۱۹ میلیارد دلار برآورد شده که ۸۸۳ میلیون دلار آن سود خالص بود.
مترجم: بهاره قهرمانی
ارسال نظرات
آخرین اخبار