۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹

رکورد‌ شکنی میران تخلیه و بارگیری در بنادر جهان علی‌رغم بحران کرونا

طبق گزارش‌های ماه سپتامبر، تعداد کانتینر‌های ترخیص شده در بسیاری از بنادر، حداقل در مقایسه با اوایل سال جاری میلادی، روند رو به رشدی داشته است.
کد خبر: ۸۸۰۶۷

رکورد‌ شکنی میران تخلیه و بارگیری در بنادر جهان علی‌رغم بحران کرونا

به گزارش گروه بین‌الملل مانا، براساس گزارش‌های ژانویه تا سپتامبر ۲۰۲۰، حجم  بار در بزرگترین بنادر جهان در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. با این حال بندر والنسیا با رشد  ۱۲.۲ درصدی نسبت به سال گذشته، سپتامبر را شلوغ‌ترین ماه خود در سال ۲۰۲۰  و پنجمین ماه پرمشغله در تاریخ این بندر اعلام کرد. البته این رشد، نمایی شفاف از واردات و صادرات بندر والنسیا را ترسیم نمی‌کند، و این بندر کماکان در محدودۀ منفی است که  نشان دهندۀ ضعف مصرف در اقتصاد اسپانیا است.

در این میان، (NWSA) نیز به این موضوع اشاره کرد که سپتامبر ماه شلوغی است، اما هشدار داد که ما هنوز از بدترین بخش بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ عبور نکرده‌ایم.

بندر لانگ‌بیچ اعلام کرده است که با افزایش ۱۲.۹ درصدی در ماه سپتامبر،  نسبت به سال گذشته، شلوغ‌ترین ماه و سه ماهه خود را به ثبت رسانده است.

همچنین در بسیاری از ترمینال‌های  APM از جمله در Aqaba و Poti افزایش TEU گزارش شده است. این شرکت دلیل این موفقیت خود را استفاده از سیستم‌های دیجیتالی و سرمایه‌گذاری در زمینه بهبود و ارتقا فنّاوری اعلام کرد.

تجارت ادامه دارد

بندر روتردام طی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰  با کاهش کلی ۴.۷ درصدی TEU روبه‌رو شد، و این را به عنوان یک کاهش نسبتاً کم با در نظر گرفتن تأثیرات همه‌گیری کووید-۱۹ توصیف کرد. با این وجود، با توجه به این‌که مقامات هلندی خرید ترمینال روتردام توسط Hutchison Ports را تصویب کردند، تغییرات بزرگی در بندر روتردام ایجاد خواهد شد.

ترمینال روتردام از اکتبر ۲۰۰۰ فعالیت خود را آغاز کرده است، اما به نظر می‌رسد که با مالکیت جدید در صدد است هاب عظیم کانتینری شود. ظرفیت سالانه این بندر ۳.۲۵ میلیون TEU است و همچنان یکی از بزرگترین پایانه‌های اروپا است. این خرید از طریق اپراتور پایانه کانتینری ECT، یکی از شرکت‌های تابعه Hutchison Ports Netherlands انجام خواهد شد.

در این میان، در ایالات متحده  نیز سرمایه گذاری در بزرگترین بندر کشور در حال انجام است. بندر لس‌آنجلس برای بهبود جریان بار خود قرار است ۹.۸۸ میلیون دلار تزریق کند. این کمک‌هزینه برای توسعه و بهسازی تقاطع پُرترافیک پرداخت می‌شود. این مبلغ  علاوه بر بودجه اعطایی ۲۲۰ میلیون دلاری است که بندر، به عنوان بخشی از وزارت حمل و نقل ایالات متحده ، برای بهبود امکانات بندری در ۱۵ ایالت و منطقه دریافت خواهد کرد.

میزان تقاضا برای بنادر و ترمینال‌ها در پیشرفت فنّاوری‌های مختلف در صنعت منعکس شده است و همان‌طور که گفته شد این پیشرفت فنّاوری می‌تواند همان چیزی باشد که باعث می‌شود توان تولید TEU را بالا و در حال رشد باقی نگه‌دارد.

«Cloud» قرار است مورد مهم بعدی برای سرمایه‌گذاری بنادر باشد و شرکت Navis گزارش می‌دهد که مشتریانش مشتاق به سرمایه گذاری هستند. این تغییرات ناشی از نیاز به صرفه‌جویی در وقت و هزینه در عملیات ترمینال است که به دلیل حوادث سال ۲۰۲۰ بیش از پیش ایجاد شده است.

بندر آنتورپ اکنون در حال سرمایه‌گذاری، توسعه و آزمایش یک شبکه 5G خصوصی است. این بندر به دنبال افزایش سرعت، قابلیت اطمینان و امنیت سازمان بندری، پلیس و برنامه‌های دیجیتال آتش‌نشانی است. شبکه آزمایشی 5G با فنّاوری اریکسون ساخته شده است که کل بندر را پوشش می‌دهد. این عملیات آینده ما را از نظر حمل و نقل، ایمنی و محیط زیست  پشتیبانی می‌کند.

 

مترجم: سیما جامعی (کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی)

ارسال نظرات
آخرین اخبار