۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲

افزایش سه هزار هکتاری جنگل‌های دریایی حرا طی ۳۰ سال اخیر

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته  طی بازه زمانی ۳۰ ساله از سال ۱۳۷۰ الی ۱۳۹۹ در خصوص روند تغییرات جنگل‌های مانگرو در ایران؛ مشخص شد طی این بازه زمانی حدود ۳۲۱۲.۲ هکتار به مساحت جنگل‌های مانگرو اضافه شده است.
کد خبر: ۸۸۰۶۳
افزایش سه هزار هکتاری جنگل‌های دریایی حرا طی ۳۰ سال اخیر
 
احمد رضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از جنگل‌های دریایی حرا گفت: به منظور حفاظت هر چه بیشتر از جنگل‌های دریایی حرا به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستم‌های محیط زیست دریایی جنوب کشور، مطالعات جامعی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: در همین راستا براساس بررسی‌های صورت گرفته  طی بازه زمانی ۳۰ ساله از سال ۱۳۷۰ الی ۱۳۹۹ در خصوص روند تغییرات جنگل‌های مانگرو در ایران؛ مشخص شد طی این بازه زمانی حدود ۳۲۱۲.۲ هکتار به مساحت جنگل‌های مانگرو اضافه شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، متذکر شد: براساس مطالعات مذکور، بیشترین تغییرات در خصوص افزایش مساحت جنگل‌های دریایی حرا در جنوب کشور، مابین سال‌های ۱۳۸۰ الی ۱۳۹۰، صورت گرفته است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: مطالعات جامع در خصوص روند تغییرات جنگل‌های مانگرو از طریق پایش‌های ماهواره‌ای صورت گرفته است.

لاهیجان زاده، افزایش بیش از سه هزار هکتاری مساحت جنگل‌های دریایی حرا طی ۳۰ سال اخیر بر خلاف کاهش مساحت جنگل‌های مناطق کوهستانی در همین مدت را نشانه بسیار مثبتی از اقدامات حفاظتی این اکوسیستم دریایی دانست.

وی دلیل افزایش مساحت جنگل‌های دریایی حرا در جنوب کشور را به عوامل متعددی مرتبط دانست و بیان داشت: از آنجا که جنگل‌های حرا  در محدودۀ جزر و مد دریا هستند لذا تخریب آن‌ها به وسیله انسان مشکل است و همین یکی از مهمترین دلایل حفاظت از این جنگل طی ۳۰ سال اخیر است.

وی با اشاره به اینکه رویشگاه مانگرو‌ها در ایران پذیرای دو گونه حرا و چندل است، خاطرنشان ساخت: گونه‌های مزبور در رویشگاه خود منحصر به فرد هستند و سایر گونه‌ها قابلیت رقابت با مانگرو‌ها را ندارند و از محیط حذف می‌شوند بنابراین مانگرو‌ها حاکم مطلق اراضی خود در منطقه محسوب شده و به صورت غالب مستقر هستند.

لاهیجان زاده، همچنین اعلام شدن این جنگل‌ها به عنوان ذخیره گاه زیست کره زمین را عامل مهمی در حفاظت از این جنگل‌ها توسط ارگان‌های ذی‌ربط دانست.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: جنگل‌های حرای ایران در سال ۱۹۷۲ میلادی به عنوان تنها اجتماعات معرف اقلیم حیاتی پالئوترپیک با برخورداری از معیار‌های برنامه انسان و زیست کره به عنوان ذخیره گاه زیست کره برگزیده و در شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌ها ثبت شد.

به گفته وی، اکوسیستم مانگرو‌ها نه تنها به عنوان زیستگاه‌های حساس از نظر اهداف و حفاظت از اولویت برخوردار هستند، بلکه به دلیل کارکرد و ارزش‌های غیر‌قابل جانشین خود و همچنین اهمیت آن‌ها از نظر زیستگاهی در کانون توجه کنوانسیون تنوع زیستی نیز قرار گرفته است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار