۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

ساخت یک بندر جدید در شرق تنگه هرمز

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از توافق ستاد ملی توسعه سواحل مکران با احداث یک بندر جدید در شرق تنگه هرمز با ظرفیت نهایی سالانه ۱۵۰ میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا خبر داد.
کد خبر: ۸۸۰۴۸

 

ساخت یک بندر جدید در شرق تنگه هرمز

به گزارش مانا، محمد راستاد در جلسه شورای معاونان و مدیران کل سازمان بنادر با رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلام این خبر گفت: این بندر باید تا ۲۵ سال آینده به طور کامل عملیاتی شود. 
وی افزود: ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر کشور در حال حاضر ۲۴۶ میلیون تُن است که بر اساس مطالعات دقیق اقتصاد سنجی، در سال ۱۴۲۴ به حداقل ۶۳۰ میلیون تُن کالا خواهد رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این ظرفیت تا پایان سال آینده به ۲۸۵ میلیون تُن می‌رسد و تا سال ۱۴۰۴ این ظرفیت به حداقل ۳۳۰ میلیون تُن بالغ خواهد شد، اما در افق ۱۴۲۴ که کشور به ۶۳۰ میلیون تُن ظرفیت بندری نیاز داریم، با ۲۹۰ میلیون تُن کمبود ظرفیت روبرو هستیم.

به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، بخشی از این ظرفیت باید از طریق توسعه بنادر کنونی و بخش دیگر که بیش از ۱۵۰ میلیون تُن قدرت تخلیه و بارگیری در سال است باید در سواحل مکران ایجاد شود.

وی افزود: بندر جدید در محدوده کوه مبارک و در مجاورت پایانه‌های نفتی وزارت نفت ایجاد خواهد شد و هزار و ۳۰۰ هکتار از پنج هزار هکتار اراضی تملک شده توسط وزارت نفت با موافقت معاون اول رئیس جمهور و رئیس ستاد توسعه سواحل مکران به ساخت بندر جدید اختصاص خواهد یافت.

راستاد هزینه احداث این بندر را براساس نرخ‌های امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌ها از طریق منابع داخلی سازمان بنادر اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی این بندر از سال ۱۴۰۴ آغاز شده و فاز اول آن در سال ۱۴۱۱ به پایان خواهد رسید.

وی عمده تجارت ایران را از طریق دریا‌های جنوب دانست و با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق دریا‌ها انجام می‌شود افزود: هم اکنون ۲۱۶ میلیون تُن کالا در بنادر جنوبی و ۳۰ میلیون تُن دیگر از طریق دریای خزر مبادله می‌شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حملات سایبری به زیرساخت‌های بنادر کشور توسط دشمنان گفت: با مدیریت صحیح و با اتخاذ طرح‌های جایگزین و اقتضایی موفق شدیم بدون ایجاد اختلال فعالیت‌های کشتی‌ها را مدیریت کنیم و به مردم اطمینان می‌دهیم که کشور از نظر تامین مایحتاج و زیرساخت‌های بندری دچار دغدغه و توقف نخواهد شد و بنادر بدون اختلال در ترانزیت و ترانشیپ می‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه بدهند.

وی همچنین با تشریح اقدامات سازمان بنادر در پیشگیری از حوادث در دریا‌ها و بنادر و واکنش در شرایط اضطراری و مبارزه با آلودگی‌های دریایی و عملیات‌های جستجو و نجات دریایی، از نجات سالانه هزار نفر از حادثه دیدگان در دریا‌ها خبر داد و افزود: تاکنون در موارد بسیاری افراد و کشتی‌های حادثه دیده توسط ناوگان امداد و نجات دریایی ما امداد رسانی شده‌اند.

وی توسعه ظرفیت بندر چابهار از دو به هشت میلیون تُن در سال را گام مهمی در توسعه ظرفیت‌های بندری کشور خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس و مبتنی بر اصول پدافند غیرعامل دانست و ادامه داد: این رشد ظرفیت با روند تقاضای کشور همخوانی دارد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه ظرفیت‌های بندری در غرب تنگه هرمز و از جمله توسعه بندر چابهار و کاهش وابستگی کشور به بنادر امام خمینی و رجایی را مهم دانست و گفت: هم اکنون ظرفیت‌های بندری کشور در یک نقطه متمرکز نیست و با وجود تکیه کشور به بنادر هرمزگان، اما این توزیع بار در ۱۱ بندر اصلی و ۶۰ بندر کوچک کشور توزیع شده است و این بنادر قابلیت پذیرش انواع کالا‌ها و شناور را دارند.

به گفته راستاد، سال گذشته در دومین سال اعمال تحریم‌ها، ۱۵۰ میلیون تُن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با سال قبل آن، هفت و نیم درصد رشد داشت و امسال هم با وجود همه سختی‌ها و مشکلات، تاکنون ۷۰ میلیون تُن کالا در بنادر کشور تخلیه یا بارگیری شده است.

وی توسعه بیماری کرونا را یکی از عوامل اختلال در فعالیت دریایی در جهان و از جمله سازمان بنادر ایران دانست و افزود: با این وجود با بهره گیری از تجربیات ارزنده و توان تخصصی و توزیع زیرساخت‌ها در طول پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی شمال و جنوب حتی یک روز هم اختلالی در زیرساخت‌های بندری از نظر تخلیه و بارگیری کالا‌ها بوجود نیامد.

راستاد اضافه کرد: از اردیبهشت ۹۷ تاکنون دشمن تلاش زیادی کرد تا کشتیرانی کشور را زمین گیر کند، اما در حوزه دریایی، کشور به نحو خوبی فعالیت‌های خود و به خصوص تامین کالا‌های اساسی را مدیریت کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار