۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸

تأسیس بندر آزاد در انگلیس برای جبران خسارت کرونا

دولت انگلیس برای رونق اقتصادی بیشتر و جبران خسارت‌های ناشی از بحران کرونا بندر آزاد تأسیس می‌کند. این موضوع از سوی کارشناسان طرحی بلند پروازانه قلمداد می‌شود که امکان تحقق آن در شرایط کرونا بسیار کم است.
کد خبر: ۸۸۰۴۵
تأسیس بندر آزاد در انگلیس برای جبران خسارت کرونا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، انگلیس قصد دارد اولین بندر آزاد را علی‌رغم بحران کرونا در سال ۲۰۲۱ راه اندازی کند.

براساس این گزارش "Rishi Sunak" وزیر دارایی انگلیس با اشاره به امتیازات خاص این بنادر در امارات، آمریکا، چین و... گفت: به منظور جبران خسارت‌های ناشی از بحران کووید ۱۹ این طرح به تصویب دولت رسیده و تمامی امکانات در اختیار مجریان پروژه قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ایجاد بندر آزاد (Freeports) برای افزایش حجم تجارت، ایجاد اشتغال، سرمایه گذاری، ساده سازی فرآیند‌های گمرکی، ایجاد فرودگاه، تبادل کالا و بالاخره ایجاد خوشه‌های تجاری است.

وی یادآور شد: در این بندر تمامی وزارتخانه‌ها در آن نماینده خواهند داشت و تمامی فعالیت‌ها مربوط به تولید، صادرات و واردات کالا با معافیت مالیاتی در اسرع وقت صورت خواهد گرفت.

وی افزود: این پروژه برای بازسازی اقتصاد انگلیس و ایجاد مشاغل جدید از سوی دولت حمایت می‌شود، زیرا قصد داریم فرصت‌های جدید سرمایه گذاری را در اختیار همه قرار دهیم.

براساس این گزارش اگرچه مسئولان اجرایی از ایجاد ۱۰ فرودگاه و بندر آزاد سخن به میان می‌آورند، اما برخی از کارشناسان از آن به عنوان طرح بلند پروازانه یاد می‌کنند.

"جان پاول فلیس" کارشناس و تحلیلگر ارشد اقتصادی در این ارتباط می‌گوید: در شرایطی که بحران کرونا امکان هر گونه فعالیت‌های بزرگ اقتصادی را از کشور‌ها سلب کرده اجرای چنین پروژه‌های رویایی مسلماً با  شکست مواجه خواهد شد، زیرا اولاً به بودجه هنگفتی نیاز دارد که درحال حاضر انگلیس با مشکلات عدیده‌ای  مواجه است. از سوی دیگر کشور باید به ثبات اقتصادی برسد که در واقع چنین نیست و دولت همچنان برای دوران گذار برگزیت برنامه‌ریزی لازم را به عمل نیاورده است که به نظر می‌رسد باید پس از سر و سامان دادن به مشکلات برگزیت، به چنین پروژه‌های جاه طلبانه‌ای دست بزند.

از سوی دیگر "ریچارد بالانتین" مدیر اجرایی انجمن بنادر انگلیس نیز ضمن استقبال از ایجاد بنادر آزاد یاد‌آور شد: به نظر می‌رسد برای شروع یک یا دو بندر آزاد به عنوان الگو تأسیس شود تا بتوان برای تأسیس ۱۰ بندر و فرودگاه به نتیجه‌گیری مناسب رسید در غیر این صورت به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار