۰۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵

سقوط بورس تهران در سایه انتخابات آمریکا: ریزش کم سابقه قیمت سهام

بازار سهام طی هفته گذشته شاهد روز‌های سختی بود و سرانجام هم با بازدهی منفی نزدیک به ۱۰ درصدی به پایان رسید. البته طی هفته گذشته در کنار ریزش بازار سهام شاهد عقب نشینی قیمت‌ها در بازار دلار، سکه و حتی خودرو هم بودیم.
کد خبر: ۸۸۰۲۶
سقوط بورس تهران در سایه انتخابات آمریکا: ریزش کم سابقه قیمت سهام
 
به گزارش مانا، بزرگ‌ترین اُفت ماهانه تاریخ بورس در حالی طی هفته گذشته ثبت شد که سایر بازار‌های دارایی نیز فضایی متفاوت از کل سال ۹۹ را تجربه کردند به نحوی که به‌طور دسته جمعی شاهد ریزش قیمت‌ها و عقب‌نشینی خریداران بودند.

در همین راستا، ارزش ریال در برابر دلار در مقطعی بیش از ۱۰ درصد تقویت شد که یکی از پردامنه‌ترین تقویت‌های هفتگی ریال به شمار می‌رود؛ هر چند این روند در روز‌های پایانی هفته تا حد زیادی پایدار نماند.

همزمان، قیمت‌ها در بازار سکه و خودرو هم در مسیر نزول نسبی قرار داشتند و بازار مسکن نیز با نوعی قفل معاملاتی و رکود مواجه است.

در همین حال، برخی شایعات درخصوص نرخ‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا هم چاشنی اُفت معاملات شد و برخی این عامل را دلیل اصلی کاهش بازار اعلام کردند.

آمار معاملات

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات هفتۀ گذشته با ۱۵۰ هزار واحد اُفت  به عدد یک میلیون و ۴۱۲ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۹.۵ درصد پایین آمد.

در چهار روز معاملاتی هفته گذشته بورس نماد‌های بانک ملت، بانک تجارت، ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

در هفته‌ای که گذشت، فعالیت‌های کمکی به نهاد‌های مالی واسط، کاشی و سرامیک، سایر واسطه‌گری‌های مالی، استخراج زغال سنگ، خرده فروشی با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

پیش بینی هفته جاری

کارشناسان معتقدند بازار سهام تا تعیین تکلیف انتخابات آمریکا شرایط منفی و پرنوسان فعلی را حفظ خواهد کرد. از سویی دیگر اُفت قیمت دلار در بازار نیز مزید بر علتی است که تنها محرک مثبت بازار را هم از بین ببرد. هر چند که بازار در دورۀ اصلاحی اخیر نسبت به دلار ۳۰ هزار تومانی هم بی تفاوت بود اما همیشه در زمان ریزش بازار، هر هشدار منفی به اُفت‌ها دامن می‌زند.

این در حالی است که از اواسط هفتۀ گذشته شاهد انتشار گزارش‌های فصلی شرکت‌ها بودیم. گزارش‌های شش ماهه اکثر شرکت‌های بورسی و فرابورسی حاوی خبر‌های مثبتی برای سهامدارانش بود.

شرکت‌ها سود‌های خوبی شناسایی کردند که متاسفانه در جو هیجان منفی این روز‌ها نادیده گرفته می‌شود.

بر همین اساس پیش بینی می‌شود فعلاَ همین روند منفی ناشی از انتظار برای برگزاری انتخابات آمریکا در بازار حاکم باشد. دو شرایط امروز دو گروه نظاره‌گر روند بازار هستند، آن‌هایی که بایدن را برنده انتخابات می‌دانند و ترجیح می‌دهند فعلا در کسوت فروشنده قرار بگیرند چراکه نگران اُفت شدید نرخ دلار هستند.

گروهی دیگر نیز معتقدند ترامپ برنده انتخابات است و پیش‌بینی رشد نرخ دلار را دارند، این گروه قیمت‌های فعلی را برای خرید جذاب می‌دانند البته روند بازار این روز‌ها نشان می‌دهد که همچنان فروشندگان دست برتر را در بازار دارند.

عملکرد صنعت حمل و نقل

طی هفته گذشته گروه حمل و نقل با بازدهی منفی نزدیک به سه درصدی، توانست عملکرد بهتری را نسبت به کل بازار و شاخص کل داشته باشد.

بررسی ۱۵ نماد حاضر در این صنعت نشان می‌دهد که نماد آسیا سیر ارس با بازدهی مثبت بیش از ۹ درصدی، بهترین نماد صنعت حمل و نقل بوده است.

پس از آن حمل و نقل توکا با بازدهی مثبت کمتر از یک درصد دومین نماد مثبت گروه بود.

سایر نماد‌های این گروه بین ۰.۰۲ تا ۱۸ درصد اُفت قیمت سهام را تجربه کردند.
 
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار