۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴

گلایه صیادان شناورهای صید صنعتی فانوس ماهیان به توقف کامل صید ترال

در پی اقدامات مجلس در توقف کامل اجرای صید ترال و در اعلام ممنوعیت دو ساله صید ترال فانوس ماهیان، صیادان شناور‌های صید صنعتی فانوس ماهیان، ضمن گلایه طلب استمداد کردند.
کد خبر: ۸۸۰۱۰

گلایه صیادان شناورهای صید صنعتی فانوس ماهیان به توقف کامل صید ترال

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، در اعلام ممنوعیت دو ساله صید ترال فانوس ماهیان، صیادان شناور‌های صید صنعتی فانوس ماهیان، در بیانه‌ای ضمن گلایه طلب استمداد کردند.

 اکنون شناور‌های صید فانوس ماهیان با انتشار بیانیه‌ای به تصمیم ممنوعیت صید فانوس ماهیان اعتراض کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: چرا هیچکس ما را به عنوان صیاد نمی‌شناسد مگر نه آنکه شغل آبا و اجدادی ما صیادی بوده است؟.. مگر نه آنکه از کودکی با امواج خروشان دریا دست و پنجه نرم کردیم؟.. مگر نه آنکه با برنامه ریزی، تشویق و حمایت دولت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان شیلات و موسسه تحقیقات پا به این عرصه گذاردیم و تمام فرصت‌های اقتصادی پیش رو را کنار زدیم تا با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی در عرصه تولید و اشتغال بدرخشیم؟.. آن هم با تمام سرمایه و پشتوانه‌های مالی خود و تمام خانواده مان که بتوانیم در بهره برداری از ذخایر فانوس ماهیان در راستای سیاست‌های دولت به طور موفق عمل نماییم.

آری ما هم صیاد هستیم صیاد ایرانی از خطه محروم نوار ساحلی جنوب کشور. نه چینی هستیم و نه اشتغال خارجی داریم. تمام کارکنان شناور صیادی ما هم از مردم زحمتکش و رنجدیده قشر صیادان ایرانی هستند که زندگی و معیشت حداقل سه هزار خانواده صیادی وابسته به فعالیت صید فانوس ماهیان است خانواده‌هایی که برای امرار معاش هفتگی و ماهانه خود درمانده اند... با انبوه مشکلات اقتصادی که به واسطه تحریم‌های ظالمانه ایادی استکبار جهانی گریبانگیر مردم مسلمان کشورمان شده است.

اما اکنون گویا تحریم‌ها فراتر رفته و سخن از خود تحریم‌های داخلی به میان آمده است و خبر از تعطیلی دو ساله صید ترال فانوس ماهیان بنا به تصمیم فراکسیون محیط زیست مجلس محترم شورای اسلامی به گوش می‌رسد در برهه‌ای از زمان که توسعه اشتغال از دغدغه‌ها و رویکرد‌های اصلی نظام است پس چرا اشتغال مستقیم حدود ۳۰۰۰ نفر و اشتغال غیر مستقیم قریب ۱۰ هزار نفر از شاغلین این بخش را تعطیل کنیم؟

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: در برهه‌ای از زمان که افزایش تولید منجر به تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و قطع هرگونه وابستگی به اجانب می‌شود و مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود تاکید به سال “جهش تولید” داشتند آیا توقف فعالیت ناوگان صیادی کاملاً ایرانی که میتواند منجر به تولید بیشتر و قطع هرگونه وابستگی مملکت به کشور‌های خارجی شود با چه توجیهی قابل دفاع خواهد بود؟...

ما صیادان از فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی و نیز مدیران عالی سازمان شیلات ایران، موسسه تحقیقات علوم شیلاتی و مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی که انتظار حمایت و مساعدت از یکایک این عزیزان در شرایط بحرانی کشور را داریم نه اینکه با تصمیم سازی‌ها و بیانیه‌های غیر‌منطقی منجر به التهاب فضای اجتماعی کشور و بروز تنش در اقشار جامعه صیادی شوند.

در متن خبر آمده است که صید ترال باعث بیکاری ۸۰ درصد صیادان چابهار شده است که از عدم اطلاع کافی عزیزان حکایت دارد، چون بیش از ۸۰ درصد از کارکنان کشتی‌های صیادی فانوس از صیادان زحمتکش بلوچ و مردم استان سیستان و بلوچستان هستند ضمن اینکه اساسا محدوده فعالیت صیادی شناور‌های ما در محدوده دریای عمان استان هرمزگان است پس چطور باعث بیکاری صیادان چابهار شده ایم؟...

فراکسیون محترم سخن از ممنوعیت صید ناوگان صیادی فانوس با هدف آیش دریا را مطرح می‌نمایند پس چگونه موسسه تحقیقات شیلات، توسعه بهره برداری از ذخایر فانوس ماهیان را هدف گذاری نموده است که باعث سرمایه گذاری زیر ساختی قریب سی هزار میلیاردریالی بخش خصوصی در این فعالیت شده است؟

این چگونه توافق نامه‌ای است که بدون حضور نماینده بهره برداران که صاحبان اصلی سرمایه محسوب می‌شوند اتخاذ تصمیم می‌شود؟»
در این بیانیه خطاب به مسئولان کشوری، آمده است: «انتظار حمایت و مساعدت از یکایک این عزیزان در شرایط بحرانی کشور را داریم نه اینکه با تصمیم سازی‌ها و بیانیه‌های غیر منطقی منجر به التهاب فضای اجتماعی کشور و بروز تنش در اقشار جامعه صیادی شوند.»
ارسال نظرات
آخرین اخبار