۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹

روسیه بهره‌برداری از قوی‌ترین کشتی یخ‌شکن اتمی جهان را آغاز کرد

روسیه، بهره‌برداری از کشتی یخ‌شکن «آرکتیکا» که گفته می‌شود قوی‌ترین یخ‌شکن اتمی جهان است، را آغاز کرد.
کد خبر: ۸۸۰۰۸

 

روسیه بهره‌برداری از قوی‌ترین کشتی یخ‌شکن اتمی جهان را آغاز کرد

به گزارش مانا، مراسم بهره برداری از  کشتی یخ شکن اتمی آرکتیکا روز چهارشنبه با حضور «میخاییل میشوستین» نخست وزیر روسیه در منطقه مورمانسک در شمال غرب روسیه برگزار و این کشتی یخ شکن به ناوگان اتمی روسیه پیوست.

میشوستین در این مراسم گفت: کشور ما (روسیه) پیشرو در تسخیر سرزمین های شمالی است. ما افتخار می کنیم تنها کشور جهان هستیم که ناوگان یخ شکن اتمی تأسیس کرده و امروز یک کشتی یخ شکن اتمی دیگر به آن می پیوندد.

وی افزود: کشتی آرکتیکا کشتی اصلی پنج کشتی یخ شکن اتمی خواهد بود که برای پیمودن مسیر دریایی شمالی ساخته شده است.

 کشتی یخ شکن آرکتیکا را کارخانه «بالتییسکی» به سفارش شرکت دولتی روس اتم ساخته است. طول این کشتی ۱۷۳.۳ متر، عرض آن ۳۴ متر، ارتفاع کشتی ۱۵.۲ متر، قدرت آن ۶۰ مگاوات و ظرفیت آن ۳۳ هزار و ۵۴۰ تن است و می تواند یخ ها تا قطر ۲.۹ را بشکند

 هفته گذشته پس از آزمایشات  وارد بندر مورمانسک، محل استقرار خود  شد. این شناور در اسکله های پایگاه ناوگان اتمی روسیه در این بندر پهلو گرفت.

این کشتی با انرژی هسته ای حدود ۴.۸ هزار مایل دریایی را  ظرف مدت سه هفته طی کرد. «آرکتیکا» هنگام آزمایش سیستم ها و تجهیزات خود در شرایط یخبندان، به نقطه جغرافیایی قطب شمال رسید.

 ۱۶ تیرماه نیز شرکت دولتی «روس اتم فلوت» دست اندرکار امور کشتی‌های اتمی روسیه زیرمجموعه شرکت روس اتم از آغاز ساخت قوی ترین کشتی یخ شکن اتمی جهان خبر داد.

روسیه از کشورهای همجوار قطبی است و گرم شدن هوای کره زمین، فرصتی برای استفاده از منابع طبیعی قطب شمال را فراهم کرده است و از این منظر مسیر کشتیرانی در اقیانوس منجمد شمالی اهمیت فراوان یافته و کشورهای دارای کشتی های یخ شکن امکان استفاده از این مسیر را دارند.

روسیه، آمریکا، کانادا، نروژ و دانمارک کشورهای همجوار قطب شمال، برای دستیابی به ذخایر قطبی و تسلط بر آب‌های پیرامون آن با یکدیگر رقابت می‌کنند که این مساله در یک دهه اخیر افزایش یافته است.

انتظار می‌رود با گرم شدن هوای کره زمین رقابت بین روسیه و کشورهای همجوار قطب شمال برای حضور هر چه بیشتر در این منطقه و آب‌های اقیانوس منجمد شمالی و سرزمین‌های واقع در این منطقه تشدید شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار