۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۷
سعیدی‌پور در گفتگو با مانا:

اسکلۀ رورو زمینه‌ساز تحول بندر امیرآباد/ ماندگاری‌ کالا در بنادر معضلی که باید رفع شود/ کشتیرانی دریای خزر بزرگترین شریک بندر امیرآباد است

مدیرکل بنادر و دریانودری امیرآباد گفت: پروژۀ ساخت اسکله رورو بندر امیرآباد در مراحل پایانی است.
کد خبر: ۸۸۰۰۰

اسکلۀ رورو زمینه‌ساز تحول بندر امیرآباد/ ماندگاری‌ کالا در بنادر معضلی که باید رفع شود/کشتیرانی دریای خزر بزرگترین شریک بندر امیرآباد است

محمدعلی سعیدی‌پور در گفتگو با خبرگار مانا با بیان اینکه بندر امیراباد تنها بندر شمالی است که به ریل وصل است، اظهار کرد: بندر امیرآباد بخش مهمی از کریدور شمال-جنوب است و به بنادر امام (ره) و شهید رجایی وصل است و با توسعه پسکرانه بندر چابهار به نقطۀ اتصال آن بندر به بازار‌های دریای خزر تبدیل می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در دست احداث سازمان بنادر و دریانوردی را اسکله رورو بندر امیرآباد دانست و گفت: این پروژه در نوع خود یگانه است و برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود و با اجرای آن حمل و نقل دریایی به صورت مستقیم به ریل متصل می‌شود.

سعیدی‌پور با کلیدی خواندن پروژۀ اسکله رورو، خاطرنشان کرد: بنادر همسایه در دریای خزر به این نوع اسکله مجهز هستند بنابراین ما نیز برای توسعه فعالیت‌های بندری خود می‌بایست دست به احداث آن می‌زدیم.

وی اسکله رورو بندر امیرآباد را واجد چند هدف دانست و در این باره گفت: با احداث این اسکله توسعه حمل و نقل ریلی که یکی از اهداف کلان وزارت راه و شهرسازی است محقق می‌شود در عین حال بحث حمل و نقل ترکیبی و لجستیک نیز تحقق می‌یابد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد عدم توقف غیرضروری کالا در بندر را به عنوان یکی از اهداف ساخت اسکله رورو برشمرد و ادامه داد: اسکله رورو این قابلیت را به بندر می‌دهد که واگن حامل بار را به صورت مستقیم روی ریل قرار گیرد و از همان جا با استفاده از شبکه ریلی به سوی مقصد روانه کند.

افزایش سرعت عملیات بندری و کاهش هزینه زمان حمل کالا از دیگر مزیت‌های اسکله رورو است که سعیدی‌پور به آن‌ها اشاره کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که این پروژه هم اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد، تصریح کرد: طی چهار ماه اخیر گام‌های بزرگی در این زمینه برداشته شده و پروژه در مراحل پایانی خود قرار دارد.

سعیدی‌پور افزود: یکی از مهم‌ترین معضلات پروژه، تامین ریل مناسب بود که خوشبختانه با هماهنگی صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی، شرکت فولاد مبارکه اصفهان این ریل‌ها را ساخت و هم اکنون ۸۰ درصد از آن‌ها در بندر نصب شده است.

وی با تاکید بر اینکه فندر‌ها از سوی یک شرکت ایرانی ساخته خواهند شد، خاطر نشان کرد: شمع‌ها نیز آماده هستند و به زودی در محل استقرار خود کوبیده خواهند شد، همچنین محوطه‌سازی اسکله رورو انجام شده و ساختار بتونی و اسکله نیز احداث شده است.

سعیدی‌پور با ابراز امیدواری نسبت به پایان پروژه تا دهه فجر سال جاری، افزود: علی‌رغم خاص بودن پروژه و دشواری‌های اجرای آن که برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد، بسیار امیدوار هستیم که طی سه ماه آینده در این رابطه به جمع بندی نهایی برسیم و یا حتی بهره‌برداری از اسکله آغاز شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع جذب سرمایه‌های صنعتی بخش‌خصوصی در بندر امیرآباد پرداخت و در این رابطه گفت: بندر امیرآباد به عنوان اولین بندر نسل سومی کشور هم اکنون شاهد فعالیت بیش از ۱۰ واحد تولیدی در متن خود است.

وی ادامه داد: چندین واحد تولیدی دیگر مانند بلندینگ (تبدیل مواد نفتی)، روغن‌کشی، تبدیل چوب و... نیز در حال ساخت هستند که برخی از آن‌ها به زودی به بهره‌برداری می‌رسند.

سعیدی‌پور میزان سرمایه جذب شده در بندر امیرآباد را  دو هزار و دویست میلیارد تومان اعلام و خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ حدود ۷۵۰ میلیارد تومان جذب سرمایه خواهیم داشت که ۳۳۰ میلیارد تومان آن تا کنون محقق شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد در ادامه اظهارات خود اشاره‌ای به عملکرد این بندر و سایر بنادر کشور در زمان تحریم و شیوع کرونا داشت و در این رابطه اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در شرایط دشوار تحریم و کرونا یکی از ارگان‌های موفق است و عملکرد بسیار خوبی داشته و از ابزار‌هایی که در اختیار داشت به خوبی بهره برد.

وی ادامه داد: در سازمان بنادر و دریانوردی علی‌رغم محدودیت‌های تحریمی موفق شدیم حدود ۲۰ توافقنامه همکاری‌های بین‌المللی را بازبینی و منعقد جدید کنیم تا اتصال بنادر ما با بنادر کشور‌های دیگر ادامه یابد.

سعیدی‌پور اجرای طرح‌های تشویقی و انعقاد موافقتنامه‌های متعدد با خطوط کشتیرانی، صاحبان کانتینر و کالا برای جذب بار بیشتر را از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی برای رونق جذب بار به بنادر دانست و اظهار کرد: با این دست اقدامات شاهد هستیم که مثلاً بندر چابهار در زمان تحریم‌ها تا ۸۰ درصد افزایش عملکرد داشته است.

وی، اما یکی از موانع افزایش عملکرد بنادر را توقف غیرضروری کالا اعلام کرد و در این باره گفت: متاسفانه بنادر کشور به انبار ارزان و امن برای صاحبان کالا بدل شده اند تا آن‌ها رغبتی برای خروج کالا از بندر نداشته باشند.

سعیدی‌پور افزود: بار‌ها در بندر امیرآباد پیش آمده که اسکله آماده پهلوگیری شناور‌ها بوده، اما به علت پر بودن انبار‌ها مجبور به ارجاع آن‌ها به بنادر دیگر شده‌ایم.

وی این مساله را عاملی برای کاهش عملکرد بندر دانست و تصریح کرد: صاحبان کالا با مصوبه‌ای که از ستاد تنظیم بازار گرفته‌اند اجازه دارند تا ۳۰ روز کالا را در انبار‌های ارزان و امن بندر نگه‌دارند این درحالی است که این موضوع به کاهش آمار عملکردی بندر منجر شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه این بندر طی هفت ماه سال جاری حدود یک میلیون و پانصد هزار تُن کالا را تخلیه و بارگیری کرده است، اظهار کرد: اگر معضل اشغال طولانی مدت انبار‌ها حل شود عملکرد این بندر بسیار بیش از این افزایش خواهد یافت.

سعیدی‌پور در ادامه سخنان خود با اشاره به همکاری گسترده و مستمر بندر امیرآباد و کشتیرانی دریای خزر به عنوان بزرگترین ناوگان کشتیرانی در دریای خزر و یکی از شرکت‌های تابعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خاطر نشان کرد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های تابعه به عنوان بزرگترین ناوگان تجاری کشور مهم‌ترین شریک تجاری سازمان بنادر و دریانوردی محسوب می‌شود.

وی با یادآوری اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی در افزایش عملکرد بندر چابهار داشته است، گفت: در بندر امیرآباد نیز با توجه به روحیه همکاری خوبی که میان من و مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر وجود دارد مصمم هستیم که تعامل دو جانبه را افزایش دهیم.

مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد یکی از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه همکاری با کشتیرانی دریای‌خزر را در اختیار گذاردن دفتر بزرگ و جدید این کشتیرانی در بندر اعلام کرد و افزود: با این اقدام کارکنان بیشتری از کشتیرانی دریای خزر در بندر امیرآباد مستقر خواهند شد و زمینه گسترش همکاری‌ها فراهم‌تر خواهد شد.

وی افق پیش روی همکاری‌های کشتیرانی دریای‌خزر و بندر امیرآباد را گسترده توصیف کرد و ادامه داد: امیدوار هستیم در زمینه گردشگری، کشتی‌های کانتینری کوچک و... همکاری‌های خود را توسعه دهیم چه آنکه در این رابطه سازمان بنادر و دریانوردی آماده اعطای وام و دیگر تسهیلات لازم به این شرکت است.
 
اسکلۀ رورو زمینه‌ساز تحول بندر امیرآباد/ ماندگاری‌ کالا در بنادر معضلی که باید رفع شود/کشتیرانی دریای خزر بزرگترین شریک بندر امیرآباد است
ارسال نظرات
آخرین اخبار