۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱

۵ کشور جهان مقصد ۷۴ درصد صادرات ایران

مدیرکل امور استان‌های وزارت صمت گفت: بیش از ۷۴ درصد صادرات کالا‌های ایران به کشور‌های چین، عراق، ترکیه، افغانستان و امارات است.
کد خبر: ۸۷۹۹۳
۵ کشور جهان مقصد ۷۴ درصد صادرات ایران
 
به گزارش مانا، ایرج حسن‌پور پیش از ظهر امروز در آیین معارفه سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به جنگ اقتصادی دشمنان علیه کشور اظهار کرد: این جنگ از جنگ تحمیلی دشمنان علیه ملت ایران سنگین‌تر است و دشمنان در حال تلاش برای بستن تمامی روزنه‌های اقتصادی کشور با تحریم‌های ظالمانه هستند.

وی با تأکید بر اینکه با در ابتدای شیوع بیماری کرونا مشکل کمبود ماسک و اقلام بهداشتی وجود داشت، تصریح کرد: از تولید روزانه ۲۰۰ هزار ماسک در کشور هم‌اکنون با کمک و همراهی صنعتگران روزانه ۱۴ میلیون انواع ماسک در کشور تولید می‌شود.

سرپرست اداره کل امور استان‌های وزارت صمت افزود: وجود کالا‌ها در بنادر کشور و همچنین تأمین ارزاق عمومی ازجمله اقدام انجام‌شده مهم در ایام شیوع کرونا در کشور بوده است.

وی ادامه داد: تکمیل و افتتاح واحد‌های سرمایه‌گذاری نیمه‌تمام در کشور، تأکید بر تولید داخل، ارتقا صادرات غیرنفتی کشور و مدیریت واردات و صادرات ازجمله تأکیدات وزارت صمت و برنامه‌های فعلی این مجموعه محسوب می‌شود.

حسن‌پور همچنین اهمیت تولید داخلی و ممنوعیت واردات کالا‌های دارای مشابه داخلی را رویکردی مهم در راستای جهش تولید ملی برشمرد و گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۳۰ میلیارد دلار صادرات از کشور انجام شده که به‌جز نفت و کالا‌های چمدانی، بنزین و متانول ازجمله اقلام موردتوجه بوده است.

وی مقصد صادراتی بیش از ۷۴ درصد کالا‌های خارج‌شده از کشور را پنج کشور خارجی بیان کرد و گفت: چین، امارات، عراق، ترکیه و افغانستان بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار از صادرات ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

سرپرست اداره کل امور استان‌های وزارت صمت همچنین درباره وضعیت خراسان شمالی تصریح کرد: خراسان شمالی باید مراودات تجاری مرزی خود را ایجاد کند که تاکنون این امر محقق نشده و از سوی طرف ترکمنستانی همراه نبوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های مرزی سایر استان‌های مرزی کشور خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مراودات تجاری مرزی در خراسان شمالی باید به‌صورت ویژه دنبال شود و حتی طی سالیان اخیر سقف دلاری مبادلات و امکان این مراودات در ستاد ویژه مقابله با تحریم مصوب شده، اما استان باید پیگیری راه‌اندازی آن باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار