۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران:

توسعه صادرات نیازمند حمایت قاطع دولت است

معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: با سوق دادن صاحبان کالای دولتی به سمت ناوگان ملی امنیت زنجیره تامین کالا‌های اساسی به مراتب افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۸۷۹۳۳

توسعه صادرات نیازمند حمایت قاطع دولت است

به گزارش خبرنگار مانا، امید گلزاری که در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با موضوع توسعه صادرات غیر‌نفتی به همسایگان کشور، حضور تلفنی داشت با بیان اینکه موانع متعددی بر سر راه توسعه صادرات غیرنفتی قرار دارد، تصریح کرد: فقدان سیاست گذاری واحد و بوروکراسی پیچیده به همراه بخش‌نامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های متعدد نقش بسیار اثرگذاری بر عدم توسعه صادرات غیرنفتی کشور داشته است.

وی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه دشمن علیه کشور، ادامه داد: این تحریم‌ها به نبود کانال‌های مطمئن مالی ختم شده و صادرکنندگان و واردکنندگان ایرانی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

گلزاری یکی از مشکلات پیشِ روی حمل و نقل دریایی کشور در بحث صادرات را نبود بار برگشتی از برخی مقاصد اعلام کرد و گفت: نیاز داریم که با کشورهای هدف صادراتی به موازنه تجاری همگن دست پیدا کنیم تا شاهد رشد صادرات با آنها باشیم.

معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، چند نرخی بودن ارز را از جمله موانع مهم پیش روی توسعه صادرات دانست و در این باره خاطرنشان کرد: البته به تازگی این مسئله در حال حل شدن است که امیدواریم به زودی ثباتی نسبی در این زمینه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه مشکلات تحریمی در اغلب جنبه‌ها به ویژه موضوع توسعه صادرات گریبانگیر ناوگان ملی است، افزود: با این وجود در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقدامات مؤثر و کارگشایی در طول سالیان گذشته انجام شده است که طی آن اثر تحریم‌ها به حداقل ممکن برسد.

وی در ادامه اظهارات خود درباره موانع پیش روی توسعه صادرات غیرنفتی به موضوع دیپلماسی اقتصادی اشاره کرد و در این رابطه گفت: دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی کشور می‌بایست در حوزه اقتصادی و بازرگانی فعال شود به گونه‌ای که سفرای ما بتوانند در بحث صادرات به سازمان توسعه تجارت ایران کمک کنند و بسترهایی را برای شناسایی بازارها ایجاد نمایند و در عین حال رابطۀ تجار ایرانی با همتایان خود در کشورهای هدف صادراتی را تسهیل کنند.

معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه این شرکت حمل و نقل دریایی ارتباط بسیار خوبی با سازمان توسعه تجارت ایران دارد، تصریح کرد: بر اساس تفاهم‌نامه‌های فی‌مابین در حال حاضر خطوط منظم کشتیرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و هند و حتی اروپا برای خدمات رسانی به صادرکنندگان ایرانی فعال هستند.

وی افزود: در حال حاضر توسعه به بازارهای دیگر صادراتی غیر از کشورهای منطقه اعم از آفریقا و... را در همکاری با سازمان توسعه تجارت تحت بررسی و مطالعه داریم.

گلزاری با یادآوری موانع توسعه صادرات که پیش از این اشاره کرده بود، بر نیاز صادرات به حمایت قاطع دولت تأکید کرد و گفت: حمایت تمام قد دولت با پرداخت یارانه در بخش حمل و نقل دریایی و یا تحویل سوخت مورد نیاز ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با قیمت کمتر می‌تواند تجلی یابد.

وی خواستار سوق دادن صاحبان کالا در بخش دولتی به سوی همکاری با ناوگان ملی شد و در این باره تاکید کرد: با این اقدام امنیت زنجیرۀ تامین کالاهای اساسی به مراتب افزایش می‌یابد.

معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این شرکت تسهیلات مناسبی برای صاحبان کالا ایجاد کرده است، اظهار کرد: در حال حاضر به صادرکنندگان در پرداخت کرایه حمل اعتبار ارائه می‌دهیم و تا حد امکان تخفیف‌هایی را در نظر می‌گیریم.

وی اقدام برای کاهش اثرات تحریم را یکی از برنامه‌های راهبردی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد و افزود: در این زمینه اقدامات مستمری را صورت داده‌ایم و تلاش کرده‌ایم که علی‌رغم فشار تحریم‌ها خدمات خود را بر اساس نیاز صاحبان کالا تنوع دهیم.

 گلزاری با تاکید بر اینکه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به دیگر شرکت‌های حمل و نقل دریایی انعطاف بیشتری در دریافت کرایه حمل دارد، تصریح کرد: در نظر داریم در کنار این اقدامات در جهت کمک به توسعه صادرات غیرنفتی بنادر خشک را در زنجیرۀ حمل و نقلی راه‌اندازی کنیم.

وی با اعلام این خبر که در کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران مطالعات طرح احداث بندر خشک آغاز شده است، افزود: طی ماه‌های آینده احداث این پروژه کلید خواهد خورد.

معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از نیازهای ضروری فعلی بازار حمل و نقل دریایی کشور را امکانات حمل یخچالی دانست و گفت: اگر بتوانیم ترانزیت در کریدور شمال-جنوب را توسعه دهیم قطعاً با توفیقات خوبی در زمینۀ گسترش صادرات کشور مواجه می‌شویم.

گفتنی است برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر شب گذشته با حضور حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، محمد لاهوتی دبیر کنفدراسیون صادرات ایران و امید گلزاری معاون توسعه بازار کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار