۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲

شکایت از سازمان شیلات برای صید ترال به‌ کمیسیون اصل ۹۰ ‌

نماینده مردم جنوب بلوچستان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۰۰هزار درهم دیه از امارات بابت تیراندازی و کشته‌شدن ۲ صیاد بلوچستان گرفتیم و شکایت از سازمان شیلات بابت صید ترال هم به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شده است.
کد خبر: ۸۷۸۸۶
شکایت از سازمان شیلات برای صید ترال به‌ کمیسیون اصل ۹۰ ‌
 
به گزارش مانا به نقل از تسنیم، معین‌الدین سعیدی در نشست خبری با خبرنگاران درباره پیگیری روند آزادی صیادان در بند اظهار داشت: متأسفانه در سال‌های گذشته تعداد زیادی از صیادان حوزه انتخابیه در چابهار، نیکشهر، قصرقند، دشتیاری و کنارک در بند دولت‌های مختلف کشورها، گروه‌های تروریستی و یا دزدان دریایی درآمده‌اند.

وی افزود: از ابتدای ورود به عرصه نمایندگی، پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار دادم و با وزیر خارجه هم جلسه‌ای داشتیم، درحال جمع‌آوری اطلاعات و جزئیات همه صیادانی هستیم که یا در زندان‌های خارج کشور اسیرند و یا در بند گروه‌های دزدان دریایی و یا تروریستی‌اند.

نماینده مردم جنوب بلوچستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از همه مردم و کسانی که به‌نوعی در این موضوع دخیل هستند و اطلاعاتی از صیادان در بند و اسارت‌گرفته‌شده دارند درخواست می‌کنیم اطلاعات را به ما بدهند تا تجمیع و پیگیری شود.

وی ادامه داد: در جریان هستید مردادماه امسال هم گارد ساحلی امارات به لنج ایرانی که صیادان بلوچ در آن کار می‌کردند تیراندازی کرد که متأسفانه منجر به شهید شدن دو تن از عزیزان صیاد ما شد، با پیگیری‌های انجام‌شده با توجه به آنکه این تیراندازی در ماه حرام انجام شد امارات متهم شد و ۳۰۰ هزار درهم دیه بابت صیادان شهیدشده پرداخت کرد.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در پاسخ به سؤالی درباره صید ترال هم گفت: صید ترال صید مخربی است که هم دودش در چشم صیاد می‌رود و هم در چشم دوستدار محیط زیست، شکایت از این روش صید و سازمان شیلات به‌عنوان متولی مجوز‌های آن به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس ارسال شده است و امیدواریم بتوانیم با نوع نگاهی که هم‌اکنون در قوه قضاییه وجود دارد این نوع روش صید را ممنوع کنیم.

ساخت شهر فرودگاه جدید رقابتی برای فرودگاه فعلی نظامی نیست

سعیدی درباره وضعیت فرودگاه چابهار هم گفت: اول از همه از نیروی هوایی بابت خدمات‌رسانی که این چندسال به مردم منطقه بابت در اختیار قراردادن فرودگاه نظامی جهت استفاده مسافری کرده است ممنونیم، اما ساخت فرودگاه جدید قطعاً و حتماً نیاز مبرم منطقه و سواحل راهبردی مکران است.

نماینده مردم چابهار و کنارک گفت: رهبر معظم انقلاب دو تعبیر زیبا برای سواحل راهبردی مکران دارند یکی "تنگه احد جمهوری اسلامی ایران" و یکی "گنج پنهان" است، قطعاً برای آشکار شدن این گنج نیاز به زیرساخت‌های زیادی است که مهم‌ترین آن زیرساخت‌های حمل‌ونقلی است.

وی ادامه داد: ایجاد شهر فرودگاهی چابهار نه‌تن‌ها ماهیت مسافری دارد که به‌واسطه موقعیت استراتژیک چابهار ماهیتی ترانزیتی و صادراتی کالا هم دارد، علاوه‌بر آن منطقه آزاد چابهار سال‌ها مرز نداشته است، در مصوبه جدید مجلس این منطقه دارای مرز‌های زمینی و دریایی شده است و مرز هوایی هم با احداث شهر فرودگاهی ایجاد می‌شود.

نماینده مردم چابهار، دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند گفت: با این حال ساخت فرودگاه چابهار رقابتی با فرودگاه فعلی ایجاد نمی‌کند و ما هم ملزم به حمایت از فرودگاه کنارک برای دادن تسهیلات و استفاده‌های مختلف مسافری داخلی هستیم.

با انتقال آب عمان به شرق موافقیم به‌شرط آنکه اول مردم بلوچستان از پروژه بهره‌مند شوند

سعیدی در پاسخ به سؤالی درباره پروژه انتقال آب دریای عمان به شرق هم گفت: صرف خود پروژه، پروژه بسیار خوبی است و با آن موافقیم، اما نحوه اجرا باید به‌گونه‌ای باشد که خط انتقال از چابهار که شروع می‌شود به‌مراتب مردم چابهار، دشتیاری و بعد بلوچستان به‌صورت مویرگی از پروژه منتفع شوند نه اینکه بگذاریم خط به خراسان برسد بعد به‌فکر آبرسانی باشیم.

وی گفت: مستحضر هستید که تنها ۱۹ درصد مردم حوزه انتخابیه من از شبکه آب برخوردارند و ۸۱ درصد مردم یا شبکه آب استاندارد ندارند و یا به‌صورت سقایی آبرسانی می‌شوند بنابراین پروژه انتقال آب خوب است به‌شرط آنکه اول مردم منطقه از آن بهره‌مند شوند.

از روش‌های جایگزین تست دی‌ان‌ای برای هویت‌دارکردن فاقدین شناسنامه استفاده شود

وی در پاسخ به سؤالی درباره  وضعیت فاقدین شناسنامه هم گفت: مستحضر هستید که سیستان و بلوچستان از اصلی‌ترین مناطق و استان‌های فاقدین شناسنامه در کشور است و قطعاً ملزم به هویت‌دار کردن بی‌هویت‌های واقعی هستیم، اما ذکر این نکته هم خیلی مهم است که هویت‌دار کردن کار پیچیده‌ای است و در همه کشور‌های اصطلاحاً لیبرال هم پروسه هویت‌دار کردن آن کشور پروسه سختی است.

سعیدی گفت: با این حال معتقدیم خیلی از بی‌شناسنامه‌ها اصالتاً ایرانی هستند و زمانی که باید برای دریافت شناسنامه مراجعه کنند به‌دلایل مختلف از جمله محرومیت مراجعه نکردند، از طرفی تست دی‌ان‌آی و طی مسافت یک روستایی برای این تست تا تهران و زاهدان هم کار به‌شدت سختی است و خود ملزومات تست دی‌ان‌ای هم به‌خاطر شرایط تحریم وارد کشور نمی‌شود و این تست در بسیاری از کشور‌ها هم منسوخ شده است.

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان گفت: در تلاشیم با رایزنی با نهاد‌های درگیر روش‌های جایگزین تست دی‌ان‌ای را که هم برای روستاییان دریافتش راحت باشد و هم راه را تسهیل کند اجرا کنیم، ثبت احوال و نهاد‌های مختلف تکنیک‌هایی برای تشخیص هویت دارند و امیدواریم به‌زودی در این حوزه هم خبر‌های خوبی بشنویم.

بانک‌های عامل در بازپرداخت خسارات کشاورزان متضرر از سیل بلوچستان همکاری لازم را نمی‌کنند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به سؤالی درباره بازپرداخت خسارت کشاورزی سیل دی ماه ۹۸ به کشاورزان منطقه هم گفت: در بازپرداخت علی‌رغم انتقادات جدی که به دولت دارم خوب عمل شده است، بازپرداخت نسبت به دوره‌های قبل هم به موقع‌تر و هم بهتر از ادوار و حوادث گذشته بوده است.

وی ادامه داد: با این حال ما مشکلی که داریم این است؛ ۹۵ درصد اراضی کشاورزی و باغی منطقه اراضی ملی است و عملاً در بسیاری از مجرا‌های قانونی دست ما برای حمایت از کشاورز عزیزمان بسته است، پیگیری‌های مکرری برای بازگرداندن این اراضی به مردم شده است البته در بحث بازپرداخت خسارات ما مشکل آن‌چنانی در این بحث نداریم، بازگرداندن اراضی کار کلی است که باید انجام شود.

وی گفت: در خصوص همکاری نکردن بانک‌های عامل برای بازپرداخت خسارات کشاورزی هم مشکلاتی داریم که در صورت برطرف و حل‌وفصل شدن کامل آن ان‌شاءالله روند بازپرداخت با جدیت ادامه خواهد یافت.

نماینده مردم چابهار، دشتیاری، کنارک، نیکشهر و قصرقند در مجلس در پایان در پاسخ به سؤالی درباره راه‌اندازی کامل مرز ریمدان هم گفت: این مرز اهمیت ویژه برای دو کشور ایران و پاکستان و هم‌چنین توسعه اشتغال مرزی در سیستان و بلوچستان دارد، با پیگیری‌های انجام‌شده گمرگ ایران متعهد شده است ظرف دو ماه ساختار اداری در مرز ریمدان شکل دهد و در فاز اول ۲۰ نیرو آنجا مستقر کند، هم‌چنین منطقه آزاد چابهار هم با توجه به آنکه آنجا زمین منفصل دارد متعهد شده است مستقر شود تا تبادلات تجاری تسهیل و بازارچه مرزی به‌طور کامل راه‌اندازی شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار