۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۸
معاون امور دریایی سازمان بنادر:

دریاییان ایرانی جهادگران خاموشند

دریاییان ایرانی جهادگران خاموشند
معاون اموردریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: دریاییان ایرانی به عنوان صف اول مقابله با تحریم‌های ظالمانه مجاهدان خاموش امروز کشور هستند.
کد خبر: ۸۷۸۰۸

به گزارش خبرنگار مانا، جلیل اسلامی که در مراسم نمادین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی سخن می‌گفت با اشاره به شعار سال ۲۰۲۰ سازمان بین‌المللی دریانوردی(IMO) مبنی بر "کشتیرانی پایدار برای سیاره پایدار" خاطرنشان کرد: آقای کی‌تاک‌لیم دبیر کل IMO اذعان کرد که با توجه به مشکلاتی که شیوع کرونا ایجاد کرد می‌بایست شعاری درخور تلاش فداکارانه دریانوردان در سراسر جهان انتخاب می‌شد.

وی موضوع حفظ کشتیرانی پایدار برای کشور را با وجود تحریم‌های ظالمانه در کنار شیوع کرونا بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: دریاییان ایرانی به عنوان صف اول مبارزه با تحریم‌های ظالمانه مصداق بارز مجاهدت خاموش هستند.

اسلامی با تاکید براینکه این مجاهدت در تمام بخش‌ها از دولتی، خصوصی و نظامی رخ داده است، ادامه داد: وزیر محترم راه و شهرسازی به خوبی در پیامی که به مناسبت روز جهانی دریانوردی صادر کردند حوزه دریایی کشور را الگو و نمونه‌ای برای کار و مقاومت در شرائط دشوار دانست که به بهترین نحو ادای وظیفه کرده است.
کرونا کشتیرانی کشور را متوقف نکرد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری اینکه در فروردین ماه سال جاری در همزمانی قرنطینه شیوع کرونا و تعطیلات نوروز اکثر بخش‌ها تعطیل بودند، گفت: بخش دریایی کشور حتی برای یک ساعت نیز فعالیت خود را در اوج آن شرائط تعطیل نکرد چرا که بدون حمل و نقل دریایی اقتصاد و تجارت در جهان بی معنی است.

وی حرکت ناوگان کشتیرانی ایران را پایدار و مستمر دانست و افزود: این مهم به همت تمام سازمان‌ها و ارگان‌های دریایی کشور محقق شده است که جا دارد بابت آن از مدیران شرکت‌ها در حوزه کشتیرانی بازرگانی  و خدمات دریایی تقدیر و تشکر کرد.

اسلامی نقش بخش خصوصی را در دوران شیوع کرونا و تحریم بسیار سازنده ارزیابی و اظهار کرد: بخش خصوصی در کنار کشتیرانی‌های بزرگ کشور در جهت استمرار حمل و نقل دریایی کشور کمک بزرگی را انجام دادند.
رعایت حداکثری استانداردهای جهانی در ناوگان کشتیرانی
وی در ادامه اظهارات خود به موضوع تامین سوخت‌ کم‌سولفور برای ناوگان بزرگ کشتیرانی ایران پرداخت و خاطرنشان کرد: خوشبختانه مشکل تامین سوخت کاملا حل شده و اعلام می‌کنیم که هیچ بندری در دنیا نمی‌تواند در حالیکه شناورهای ما بالاترین استانداردهای دریایی را اجرا می‌کنند نسبت به توقف آنها اقدام کند.
آموزش دریانوردی ادامه دارد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به چالش‌های شیوع کرونا در حوزه آموزش، اظهار کرد: آموزش دوره‌های مختلف دریانوردی در کشور علیرغم شیوع کرونا با تفویض اختیاری که از سوی سازمان بنادر  به استان‌ها صورت گرفت، ابدا متوقف نشد و طی این مدت حدود ۲۶۰ دوره آموزشی برگزار شد.
قرارداد کار دریایی/خبری از دزدی دریایی نیست

اسلامی یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی دریانوردان ایرانی را نبود قرارداد معین دریایی دانست و تصریح کرد: با همکاری وزارت محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرارداد دریایی در حال شکل‌گیری است و انشاا... بزودی در دسترس قرار خواهد گرفت.

امنیت حوزه دریایی موضوع دیگری بود که معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به آن پرداخت.

وی در این باره گفت: مدتهاست که به همت و جهاد و فداکاری نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبری از دزدی دریایی نیست.

اسلامی ادامه داد: خوشبختانه با هماهنگی که با کشتیرانی‌های داخلی وجود دارد در مرحله ای هستیم که ناامنی و دزدی دریایی صفر یا نزدیک به صفر است.
بزودی مناقصات لایروبی و یدک کشی اکران می‌شود

وی در رابطه با موضوع موسسه رده بندی ملی خاطرنشان کرد: دو موسسه فعلی داخلی به خوبی طی مدت تحریم‌ها همپای بخش دریایی کشور تلاش کردند با این حال مقدمات تاسیس موسسه رده‌بندی ملی فراهم شده که امیدواریم در موقعیت ثبات نسبی اقتصادی نسبت به تاسیس آن اقدام لازم صورت گیرد.

اسلامی اشاره‌ای نیز به قراردادهای لایروبی و یدک کشی سازمان بنادر و دریانوردی داشت و گفت: تا پایان سال جاری قراردادهای لایروبی و در آغاز سال آینده قراردادهای جدید یدک‌کشی اکران خواهند شد.

امداد و نجات دریایی

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ارتباط با عملیات امداد و نجات، تصریح کرد: بیش از هزار نفر در سال با عملیات امداد و نجات دریایی از مرگ حتمی و یا سانحه نجات می‌یابند.

وی یکی دیگر از اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در جهت پایش سواحل و بنادر را استفاده از امکانات پروازی اعلام کرد و ادامه داد: پایش هوایی متضمن حفظ محیط زیست دریایی است، همچنین سازمان بنادر سامانه پایش الکترونیک پایش مرزها دا نیز در دستور کار دارد که بزودی فعال خواهد شد.

طرح جایگزینی شناورهای سنتی

اسلامی در بخش پایانی اظهارات خود به موضوع تعویض شناورهای سنتی با انواع فلزی پرداخت و در این باره خاطر نشان کرد: با همکاری دبیرخانه صنایع دریایی کشور و با تایید کمیسیون دولت پروژه ساماندهی شناورهای سنتی آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: سازمان بنادر و دریانوردی ظرفیت‌های قانونی، مالی و صنعتی جهت جایگزینی شناورهای فلزی با شناورهای سنتی را فراهم ساخته است.

شایان ذکر است مراسم نمادین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی هم اکنون در سالن همایش سازمان بنادر و دریانوردی به حضور عده معدودی از فعالان، مدیران و دریانوردان در حال برگزاری است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار