۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷

بورس در هفته‌ای که گذشت: هیجان و ترس، بازیگر این روز‌های بازار سهام

بازار سهام هفته گذشته در حالی پرونده تابستانی خود را بست که برای چندمین هفته متوالی شاهد بازدهی منفی و اُفت شاخص کل بورس بودیم. به این ترتیب طی هفته‌ای که گذشت شاخص کل بورس با اُفت ۵ درصدی، کانال ۱.۷ میلیون واحدی را از دست داد و تا سطح ۱.۶ میلیون واحد عقب نشینی کرد.
کد خبر: ۸۷۷۹۱

به گزارش خبرنگار بورس مانا، فشار فروش و تشکیل صف‌های سنگین فروش از مهمترین مشخصه‌های بازار به خصوص در سه روز ابتدایی هفته گذشته بود، هرچند بازار در دو روز پایانی سه‌شنبه و چهارشنبه روند بهتری را تجربه کرد اما آغاز اولین هفته پاییزی نیز با افزایش عرضه‌ها و ریزش شاخص کل همراه شد.

به نظر می‌رسد بی‌اعتمادی و ترس سهامداران این روزها مهمترین دلیل روند منفی قیمت سهام است.

این در حالی است که قیمت دلار از سمت 29 هزار تومان هم عبور کرده و در حال قرار گرفتن در کانال 30 هزار تومانی است.

دلار سامانه نیما نیز به تبع بازار آزاد در حال رشد است و این موضوع اثر مثبتی بر صنایع و شرکت های صادراتی دارد.

گزارش های عملکرد شش ماهه شرکت‌ها نیز حاکی از افزایش نرخ فروش محصولات در بورس کالا است و خبرهای خوبی به خصوص برای گروه های فلزی ، معدنی و پتروشیمی به همراه دارد.

با این همه و در شرایطی که برای وضعیت بنیادی شرکت‌ها اتفاق منفی رخ نداده، دلار صعودی و تورم پیش رو رو به بالا است، فضای هیجانی حاکم بر روند معاملات بازار سهام، اجازه تصمیم گیری منطقی و بر پایه تحلیل را از سرمایه گذاران گرفته است.

آمار معاملات

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته به عدد یک میلیون و ۶۱۱ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته ۵.۷ درصد اُفت را تجربه کرد.

در پنج روز معاملاتی هفته گذشته بورس نمادهای بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان و سرمایه گذاری ایران خودرو و گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

همچنین گروه های بیمه و بازنشستگی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، خرده فروشی، کاشی و سرامیک، شیمیایی و هتل و رستوران با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.

در مقابل پیمانکاری صنعتی، چاپ، سایر حمل و نقل، حمل و نقل انبارداری و ارتباطات، چند رشته‌ای صنعتی، استخراج ذغال سنگ، وسایل ارتباطی، قند و شکر، واسطه‌گری های مالی و پولی، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، دارویی، محصولات چوبی، زراعت و خدمات وابسته، استخراج کانه‌های فلزی، منسوجات، اطلاعات و ارتباطات، ‌کانی غیرفلزی  و سرمایه‌گذاری‌ها از جمله نمادهایی بودند که بازدهی منفی را با خود در بازار به همراه داشتند.

پیش بینی کارشناس

کارشناسان معتقدند بازار از این به بعد روندی متعادل خواهد داشت و شاخص گاهی مثبت، گاهی منفی در محدوده 1550000 تا 1700000 هزار در نوسان خواهد بود.

هرچند افزایش نرخ دلار به طور معمول قیمت سهام را متاثر می کند اما این اثرپذیری همیشه با فاصله زمانی اتفاق می‌افتد.

گفتنی است در این دوره رشد دلار از محدوده ۲۲ هزار تومن تا ۲۸ هزار تومان آغاز شده اما بازار سرمایه در حال اصلاح و درجا زدن بوده ، بر همین اساس به نظر می رسد بازار طی نیمه مهرماه بتواند وارد مسیر صعودی آرامی شود.

در کنار موارد  بالا  قیمت‌های جهانی نیز در شرایط خوبی قرار دارند، علاوه بر این‌ها قیمت سهام ظرف چند هفته اخیر اُفت‌های قابل توجه داشت که خرید را برای سهامداران جذاب کرده است.

عملکرد گروه حمل و نقل

طی هفته گذشته گروه حمل و نقل با 15 نماد حاضر در تابلو معاملات بازدهی منفی 1 درصدی را ثبت کرد. در این میان سهام کشتیرانی آریا با نماد حاریا، بازدهی مثبت 17 درصدی داشت. سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا نیز با بازدهی مثبت نزدیک 10 در صدی مواجه شد.

سایر نمادهای حاضر در گروه حمل و نقل از 0.03 درصد تا 12 درصد کاهش قیمت سهام را تجربه کردند. جزئیات عملکرد صنعت حمل و نقل را در جدول زیر بررسی کنید.

 

بورس در هفته‌ای که گذشت: هیجان و ترس، بازیگر این روز‌های بازار سهام

ارسال نظرات
آخرین اخبار