۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷

افتتاح مرکز مردم شناسی روستای سلخ قشم

همزمان با روز جهانی گردشگری، مرکز مردم شناسی و میراث ناملموس خلیج فارس در روستای سَلَخ قشم روز یکشنبه طی مراسمی به صورت آنلاین توسط علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به بهره برداری رسید.
کد خبر: ۸۷۷۸۷

افتتاح مرکز مردم شناسی روستای سلخ قشم

به گزارش مانا، مدیر ژئوپارک جهانی قشم در این مراسم گفت: این مرکز با مساحت ۱۰۰ متر مربع و با همکاری دهیاری و شورای اسلامی سَلَخ با هدف حفظ و معرفی میراث ناملموس این جزیره و ارایه اطلاعات گردشگری ایجاد شد.

علیرضا امری کاظمی افزود: در این مرکز، ۱۱۰ قطعه از اشیای سنت‌های محلی، لباس‌ها، ابزار آلات موسیقی محلی و مراسم خاص این روستا و وسایل مربوط به زندگی مردم در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به آیین‌های قدیمی و خاص روستای سلخ همچون مراسم زار، نوروز صیاد و رزیف، اتاقی برای نمایش وسایل و ابزار آلات موسیقی این مراسم‌ها نیز در این مکان تجهیز شده است.

روستای سلخ با چهار هزار جمعیت یکی از بنادر مهم و مراکز تاریخی جزیره قشم به شمار می‌رود که هرساله در این روستا آیین‌های تاریخی خاصی اجرا می‌شود.

جزیره قشم با مساحت یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به دو بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یک‌هزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار