۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۴
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش:

توسعه سواحل مکران راهبرد اصلی توسعه ملی است/کشتیرانی نماد تمدن دریایی کشور

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری‌اسلامی‌ایران گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در راهبرد گام دوم انقلاب فرمودند باید رویکرد اصلی توسعۀ ملی، سواحل مکران باشد.
کد خبر: ۸۷۷۸۵

توسعه سواحل مکران راهبرد اصلی توسعه ملی است/کشتیرانی نماد تمدن دریایی کشور است

امیر دریادار حسین خانزادی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه مهم‌ترین سواحل ما سواحل جنوب کشور و یا همان سواحل مکران است که بلا‌واسطه ما را به دریای عمان و اقیانوس هند وصل می‌کنند، تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در راهبرد گام دوم انقلاب فرمودند باید رویکرد اصلی توسعۀ ملی سواحل، مکران باشد، البته بخش‌هایی در آن منطقه در حال‌توسعه است؛ مانند نفت، گردشگری و مناطق آزاد دریایی که همگی در اطراف خود کانون‌های جمعیتی را تشکیل می‌دهند.
وی با طرح این پرسش که آیا در این سواحل تمدن دریایی مستقر شده است؟ ادامه داد: امروزه جمعیت آن منطقه خیلی قابل‌ملاحظه نیست و کمتر از یک‌میلیون نفر است.
دریادار خانزادی اضافه کرد: کانون‌های دریایی در جاسک، رأس‌میدانی، کنارک، چابهار و پسابندر شکل‌گرفته، اما این کانون‌های دریایی الزاماً تمدن‌های دریایی نیستند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری‌اسلامی‌ایران با اشاره به اینکه مقام‌معظم رهبری روی سواحل مکران تأکید می‌کنند و به نیروی دریایی می‌گویند "نیروی دریایی جلودار این حرکت است" خاطر نشان کرد: این بدان معناست که اگر ظرفیت‌های دریایی نتوانسته تمدن دریایی را شکل دهد نباید صرفاً با استقرار نیروی دریایی در این سواحل کانون‌های تمدنی موجود را به نوعی تقویت کنیم که رویکرد دریایی به‌تدریج شکل‌گرفته و تقویت شود، بلکه باید جمعیت ساحلی نیز به این سمت مهاجرت کند.
وی با بیان اینکه با تدبیر مقام‌معظم رهبری، نیروی دریایی در شهرهایی مثل جاسک، پسابندر، کنارک و رأس‌میدانی که در حال حاضر پایگاه دریایی است، مستقر می‌شود، گفت: با این نیروی مستقر چندهزار نفر جمعیت همراه خانواده‌ها در آن‌جا سکونت می‌کنند که عمدتاً تحصیل‌کرده هستند و فرزندانشان نیازمند زیرساخت‌های مناسب فرهنگی هستند.
دریادارخانزادی نتیجه گیری کرد: بنابراین نیروی دریایی با استفاده از ظرفیت‌های حکومتی، زیرساخت‌های فرهنگی را ایجاد می‌کند مثل آب، برق و... که با استقرار نیروی دریایی، دولت مکلف می‌شود این زیرساخت‌ها را بیشتر از قبل در این نقاط توسعه دهد.
وی افزود: یعنی اگر قصد کردیم از آسیای میانه کالا وارد شود تا آن زمان زیرساخت‌های حمل‌ونقل ترکیبی شکل‌گرفته و بخشی از مشکلات حل‌شده باشد.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش با اعلام اینکه در حال حاضر بیمارستان‌های نیروی دریایی در مناطق جاسک و کنارک با ظرفیت خیلی بیشتر از نیاز این مناطق در حال احداث است؛ اظهارکرد: بیمارستان بندرعباس به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، اما اساساً جاسک یک منطقۀ تازه تأسیس است بنابراین زمان می‌برد تا به شکل دلخواه برسد.
وی با تاکید بر اینکه وقتی توسط نیروی دریایی ظرفیت‌های تمدنی در آن‌جا تقویت می‌شود ضریب امنیت در آن‌جا بالا می‌رود، گفت: بستر اساسی کار امنیت است، امنیت که افزایش یافت، بلافاصله فعالیت‌های اقتصادی توسعه می‌یابد؛ دریانوردی بومی بیشتر ماهی‌گیری است و سایر اشکال دریانوردی را نیز در برمی‌گیرد و به ‌تدریج این صنعت به رشد و بلوغ بیشتری می‌رسد؛ بنابراین نیروی دریایی الزاماتی را در منطقه آورد که دستگاه‌های حکومتی باید از آن حمایت کنند.
دریادار خانزادی به موضوع جذب جمعیت به سمت سواحل مکران پرداخت و خاطر نشان کرد: در حالی که دو الی سه سال پیش جمعیت آن‌جا حدود 400 هزار نفر بود، اما در حال حاضر به حدود یک‌ میلیون نفر رسیده و در چند سال آینده در همین کانون جمعیت قابل‌توجهی را مشاهده خواهیم کرد.
وی اشاره‌ای نیز به دستور از جانب مقام‌معظم رهبری در جهت تشکیل کارگروه توسعۀ سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور کرد و ادامه داد: این اتفاق از سال‌های گذشته افتاده که آخرین جلسۀ آن نیز حدود سه ماه پیش به ریاست آقای دکتر جهانگیری برگزار شد.
دریادار خانزادی افزود: علاوه بر این، سازمان توسعۀ سواحل مکران در بندرعباس تأسیس‌ شده که هم استاندار سیستان و بلوچستان و هم استاندار هرمزگان در این کارگروه حضور دارند و هر دو برای توسعه تکالیفی بر عهده دارند، تمامی وزارت‌خانه‌ها مانند وزارت‌راه، وزارت‌کشور، بخش‌های نظامی، وزارت‌نیرو و... در مجموع همۀ جنبه‌هایی که به توسعه مربوط می‌شود، در مکران وظایفی دارند؛ ماهم به کمک همۀ آنها نیاز داریم.
وی سطح همکاری‌ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه همه دستگاه‌های مربوطه همراهی خوبی با نیروی دریایی ارتش دارند و امیدوارم مسائل اقتصادی سروسامان یابد چرا که به نظرم یکی از مناطقی که با شتاب تصاعدی رشد کرده و جمعیت زیادی در آن متمرکز خواهد شد، همین سواحل مکران است.
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی اظهارات خود اشاره‌ای به سالگرد تاسیس کشتیرانی جمهوری‌اسلامی‌ایران داشت و دراین باره گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از نمادهای تمدن دریایی است، کشوری که تمدن دریایی دارد کشتیرانی هم دارد.
وی با بیان اینکه با وجود تحریم‌هایی که از سوی رژیم جنایت‌کار آمریکا به صورت ظالمانه به جمهوری‌اسلامی‌ایران تحمیل می‌شود تصریح کرد: مسلماً کسی نمی‌تواند کشوری که از طریق دریا با دنیا در ارتباط است، به طور طولانی‌مدت در تحریم خود نگه دارد.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش در پایان خاطر نشان کرد: زنجیره‌های تحریم پاره خواهد شد و قطعاً ما باید خود را برای یک دوران طلایی آماده کنیم برای بهره‌برداری از دریا با رویکرد اقتصاد آبی که حتماً بخش کشتیرانی و نفتکش ما ظرفیت‌های بزرگی برای این کار دارند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار