۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۰

چشم انداز تولید در آسیا تحت تأثیر ویروس کرونا و جنگ تجاری

مؤسسه بیمکو در یک گزارش تحلیلی اعلام کرد ویروس کرونا و جنگ تجاری آمریکا و چین چشم‌انداز تولید در آسیا را تحت تأثیر شدید قرار داده و چشم‌انداز آن را تغییر خواهد داد.
کد خبر: ۸۷۷۸۴
چشم انداز تولید در آسیا تحت تأثیر ویروس کرونا و جنگ تجاری
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "پیتر سند" تحلیلگر ارشد حمل‌و‌نقل مؤسسۀ بیمکو در این زمینه گفت: افزایش واردات  بیش از حد آمریکا از کشور‌های آسیایی غیر از چین، ویروس کرونا و افزایش نرخ حمل‌و‌نقل و تعرفه‌ها تولید در آسیا را تحت تأثیر قرار داد و مسلماً چشم‌انداز آن را هم با دگرگونی و تغییر مواجه خواهد ساخت.

"پیتر سند" با اشاره به اینکه شوک بیماری همه‌گیر کرونا باعث تغییر در تمامی فعالیت‌های اقتصادی چین شده با این حال چین توانست در این مدت  اقتصاد خود را مجدداً ترمیم کرده و به رقابت با سایر کشور‌ها بپردازد.

به گفتۀ وی در مدت هفت ماه سال ۲۰۲۰ یعنی همزمان با ادامۀ شیوع کرونا در سراسر جهان واردات  کالا‌های کانتینری آمریکا از آسیا  فراتر از واردات آمریکا از چین در سال ۲۰۱۹ بوده در صورتی‌که در پنج ماه آینده  نیز این وضعیت ادامه یابد در واقع سال ۲۰۲۰ اولین سالی خواهد بود که معادلات تجاری را  بین چین و آمریکا  به شدت برهم می‌زند.

"پیتر سند" معتقد است در ماه‌های اخیر چین پس از وقفه‌ای کوتاه در تولید  مجدداً به فعالیت‌های اقتصادی پروبال داد و توانست در صدر کشور‌های همسایه خود قرار گیرد و در واقع صادرات کالا از چین به اندازه کافی بهبود یافته است.

به عقیده "پیتر سند" در حال حاضر در کشور‌های آسیایی شرایطی بوجود آمده که به واردات کالا از سوی آمریکا دلخوش شده‌اند، اما آن‌ها فراموش می‌کنند که شرکت‌هایی که قصد دارند از چین دور شده و به آمریکا نزدیک شوند هزینه‌های تولیدشان در مقایسه با سایر همسایگان افزایش چشمگیری خواهد یافت، زیرا در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹  صادرات چین یکی از اصلی‌ترین عوامل رونق  تجارت جهانی بود و در سال ۲۰۲۰ نیز علی‌رغم وجود جنگ تجاری و ویروس کرونا این کشور همچنان یک رقیب جدی برای تمامی کشور‌های جهان محسوب می‌شود.

وی در پایان نتیجه‌گیری می‌کند اگر‌چه هم‌اکنون فصل اوج صادرات کالا‌های کانتینری از آسیا به آمریکا علی‌رغم شیوع ویروس انجام می‌شود، اما در بلند‌مدت پیش‌بینی می‌شود که همچنان چین برندۀ نهایی جنگ تجاری بین چین و آمریکا است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار