۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱

۱۱ کشتی غرق شده از اروند خارج می‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر گفت: در حال حاضر ۲۰ کشتی غرق شده در اروند باقی مانده است که ۱۱ مورد آن در سمت اروند متعلق به ایران و ۹ مورد در محدوده عراق قرار دارد و ایران برای تسهیل تردد شناور‌ها آماده خارج کردن این شناورهاست، هرچند عراق خیلی تمایلی از خود نشان نمی‌دهد.
کد خبر: ۸۷۷۶۷
۱۱ کشتی غرق شده از اروند خارج می‌شود
 
به گزارش مانا، مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن اشاره به اینکه قبل از جنگ ظرفیت بندر خرمشهر چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن بود، گفت:  بعد از جنگ ظرفیت اسمی در بخش کانتینری به ۱۰ میلیون تن رسید، اما ظرفیت واقعی بندر همان چهار   میلیون و ۷۰۰ هزار تن است.

نورالله اسعدی با بیان اینکه سال گذشته عملکرد بندر خرمشهر سه میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل‌تر آن ۳۰ درصد افزایش داشته است، افزود: سال ۹۸ در بندر خرمشهر چهار پروژه با سرمایه ۲۳۰ میلیارد تومان اجرا شد که در راستای تخلیه و بارگیری بیشتر بود.

وی با اشاره به اینکه یارد کانتینری به مساحت ۱۵ هکتار به بندر خرمشهر اضافه شده است، تصریح کرد: در شرایط کنونی ظرفیت بندر خرمشهر به ۴۰۰ هزار یو تی ام رسیده است. در شش ماهه سال جاری بارگیری کانتینری رشدی ۷۱ درصدی داشته و در مجموع در بخش تخلیه و بارگیری که شامل ۹۸۴۰ کانتینر بوده نسبت به شش ماهه نخست ۹۸ در سال جاری رشدی ۱۷ درصدی داشته و دلیل این مساله این بود که با شیوع کرونا صادرات فله‌ای که به کشور کویت انجام می‌شد به شکل بسته بندی و کانتینری تغییر وضعیت داد به همین دلیل آمار صادرات کانتینری بالا رفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خرمشهر با اشاره به اینکه در شش ماهه امسال یک میلیون و ۵۹۰ هزار تن کالا در بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی ۳۸ درصدی داشته است، اظهار کرد: در سال جاری برای افزایش تکمیل ظرفیت بندر خرمشهر هشت پروژه با سرمایه‌ای ۲۲ میلیارد تومانی در دست اجرا داریم که شامل لایروبی، ارتقای اطفا حریق، سامانه تصویری، خارج سازی شش فروند کشتی غرق شده در اروند، ساختمان مرجع دریایی  و... است.

اسعدی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری موج درباره اینکه میزان تغییرات خط تالوگ و اینکه خارج سازی شناور‌های غرق شده چه مزینی برای کشور دارد، گفت: در شرایط کنونی خط تالوگ قدیم ۱۰ درصد به سمت عراق تغییر کرده است. باید توجه داشت که بعد از زمان جنگ حدود ۱۸۰ کشتی غرق شده در رودخانه اروند وجود داشت که تاکنون تعدادی از آن‌ها از رودخانه خارج شده اند و تنها ۲۰ عدد باقی مانده که از این تعداد ۱۱ مورد در محدوده متعلق به ایران قرار دارد و ۹ مورد در سمت عراق قرار دارد و ایران برای تسهیل تردد شناور‌ها آمادگی خارج سازی آن‌ها را دارد، اما عراق به دلیل اینکه سرمایه گذاری اصلی خود را روی بندر ام القصر قرار داده و از این محدوده فاصله دارد همکاری چندانی برای خارج سازی کشتی‌های غرق شده نمی‌کند. با این حال با توجه به اینکه ایران ۲۰ پست اسکله و ۱۵ هکتار انبار سرپوشیده در این منطقه دارد خارج سازی کشتی‌های غرق شده برای تسهیل حرکت شناور‌ها اهمیت بالایی وجود دارد. از طرف دیگر بندر خرمشهر دارای مزیت بنادر آزاد است به همین دلیل کاهش ترافیک شناور‌ها به نفع این منطقه است.

او با اشاره به هزینه‌های خارج سازی کشتی‌های غرق شده گفت: در حال حاضر با در نظر گرفتن خط تالوگ ۱۹۷۵ الجزایر منهای ۹.۵ در پایین‌ترین جز سه هزار میلیارد تومان هزینه خارج سازی کشتی‌های غرق شده است.

اسعدی با بیان اینکه هم اکنون امکان تردد کشتی‌های تخت با ظرفیت ۱۰ هزار تن در رودخانه اروند وجود دارد، گفت: هم اکنون کالا‌های معدنی، کشاورزی، یخچالی، فولادی و... از بندر خرمشهر تخلیه و بارگیری می‌شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار