۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴

یک هفته با بورس تهران: صدرنشینی بزرگان

بورس تهران پس از پنج هفته پیاپی نزولی، سرانجام معاملات هفته منتهی به ۲۶ شهریورماه را با رشد ۹.۵ درصدی به پایان رساند که بیشترین درصد رشد این نماگر در ۱۰ هفته اخیر نیز به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۷۷۲۱
یک هفته با بورس تهران: صدرنشینی بزرگان
 
به گزارش مانا، این در حالی بود که شاخص کل هم‌وزن که نمایانگر عملکرد صنایع کوچک و متوسط است به رشد کمتر از یک درصدی بسنده کرد. در این میان نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی در هفته منتهی به ۲۶ شهریورماه حکایت از رشد ۱۷ گروه در مقابل کاهش میانگین قیمت‌ها در ۲۱ صنعت بورسی دارد.

بزرگان کالایی‌ها، اما همانطورکه انتظار می‌رود صدرنشین جدول بازده هفتگی هستند. در این خصوص گروه کانه‌های فلزی با رشد ۲۰ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شد.

 پس از آن پتروشیمی‌ها شاهد رشد ۱۹.۵ درصدی شاخص صنعت خود بودند.

فلزات اساسی نیز در هفته گذشته با افزایش ۱۸.۳ درصدی میانگین سهام روبه‌رو شدند.

گروه خودرو و ساخت قطعات را شاید بتوان یکی از پرخبرترین گروه‌های بورس تهران در هفته گذشته نامید. جایی که لیدر‌های خودرویی یعنی نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو و سایپا پس از وقفه یک هفته‌ای بار دیگر به گردونه معاملات سهام بازگشتند. «خگستر» از دیگر بازگشایی‌های هفته گذشته گروه خودرو بود. در این میان «خودرو» که مقرر شده بود بدون محدودیت دامنه نوسان بازگردد، در محدوده منفی بازگشایی شد در نهایت با صف خرید معاملات روز سه‌شنبه را به پایان رساند. «خساپا»، اما با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی شد و در همان ابتدا با صف خرید میلیونی همراه شد. شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات، اما معاملات هفته گذشته را با اُفت ۲.۳ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود به پایان رساند و از منظر حجم داد و ستد‌ها رتبه دوم را در اختیار گرفت.

آمار معاملات

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه ۲۶ شهریور به عدد یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحد رسید که ۱۴۸ هزار واحد رشد را تجربه کرد.

در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نماد‌های بانک تجارت، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه گذاری ایران خودرو در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.

در مجموع طی هفته منتهی به ۲۶ شهریورماه شاهد جابه‌جایی دوهزار و ۷۳۳ میلیارد تومان نقدینگی از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد بازار بودیم.

پیش بینی کارشناسان از هفته جاری

در شرایط فعلی با توجه به رشد نرخ دلار در بازار آزاد و انتظار برای رشد دلار نیمایی به‌دنبال حذف سقف در این بازار، تداوم رشد قیمت سهام به‌ویژه در میان بزرگان کالایی محتمل است و در صورت وقوع این مهم، سهامداران خرد به بازی خود در زمین خرید ادامه خواهند داد.

به این ترتیب پیش بینی می‌شود این هفته گروه‌های صادراتی و ارز محور مثل پتروشیمی ها، فلزی‌ها و معدنی‌ها در کانون توجه قرار بگیرند.

عملکرد گروه حمل و نقل

رگوه حمل و نقل طی هفته‌ای که گذشت با بازدهی منفی سه درصدی به کار خود پایان داد. به این ترتیب از ۱۵ نماد فعال در این گروه سه نماد با بازدهی مثبت بین ۱۵ تا ۰.۲ درصد مواجه شدند و سایر نماد‌ها اُفت قیمت سهام را تجربه کردند.

کشتیرانی آریا با رشد قیمت ۱۵ درصدی، طی هفته گذشته بیشترین بازدهی را ثبت کرد. پس از آن توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد حسینا است که در هفته گذشته رشد قیمت پنج درصدی سهام را داشت. سایر نماد‌های این گروه با بازدهی منفی حدود ۱۵ درصدی تا کمتر از یک درصدی مواجه بودند. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار