۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

بازار داغ اجارۀ کشتی در دوران کرونا

این روز‌ها اگرچه شیوع ویروس کرونا باعث شده از تعداد کشتی‌هایی که در آب‌های بین‌المللی تردد می‌کنند، کاسته شود با این حال گرایش به سمت اجارۀ کشتی‌ها به جای خرید و یا سفارش آن‌ها بیشتر شده است.
کد خبر: ۸۷۷۱۹
بازار داغ اجارۀ کشتی در دوران کرونا
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، کارشناسان و تحلیلگران دریایی با بررسی  گزارش‌های تحقیقی  در شرایطی که کرونا بر جهان به ویژه حمل و نقل دریایی تحمیل کرده است به این نتیجه رسید‌ه‌اند که گرایش به سمت اجاره کشتی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ به این سمت بیشتر شده است، در مقابل خرید و یا سفارش ساخت کشتی با استقبال کمتری مواجه شده است. به اعتقاد تحلیلگران، فعالان عرصه حمل ونقل دریایی با توجه به شرایطی که حاکم شده با احتیاط گام برمی‌دارند.

"Ajay Menon" تحلیلگر دریایی در این زمینه معتقد است شرایط به گونه‌ای تغییر کرده که کمتر  کسی حاضر است  ریسک کرده  و کشتی سفارش داده و یا خریداری کند. مالکان کشتی برای گریز از قوانینی که جنبه‌های حقوقی زیادی پیدا می‌کند ترجیح می‌دهند به جای داشتن مالکیت یک کشتی  که  علاوه بر ابعاد حقوقی هزینه‌های جانبی زیادی نیز دارد، آن را اجاره کنند، زیرا شرایط اجاره کشتی آسانتر است. کافی است بر اساس قوانینی که وجود دارد کالا‌های قابل بارگیری به یک کشتی اجاره‌ای تحویل شود که در چنین شرایطی وظایف و مسئولیت‌های دیگری مانند استخدام نیروی انسانی و حفظ سلامتی آن‌ها در مقابل حوادثی مانند کرونا و...  و سایر هزینه‌های جانبی کشتی وجود ندارد.

"شارون میلتون" تحلیلگر دیگر دریایی  نیز با تایید این دیدگاه گفت: بررسی‌های صورت گرفته  نشان می‌دهد صاحبان خطوط کشتیرانی در شرایطی که جهان در وضعیت قرمز به سر می‌برد کافی است بر اساس توافق‌نامه‌ای کشتی از مبدأ تا مقصد توسط مالک خط کشتیرانی و یا صاحب کالا اجاره شود و مهم رسیدن  کالا به مقصد است.
وی افزود: برخی از فعالان دریایی می‌گویند شرایط حتی برای خرید کشتی هم مناسب نیست.
"جان رابینسون" نیز در تشریح نتایج انجام شده اظهار داشت: شاید نتایج اعلام شده برای برخی قابل پذیرش نباشد، اما این واقعیتی است که درحال حاضر بر صنعت کشتیرانی تحمیل شده و افراد پاسخگو به سوالات از آن به عنوان تصمیم‌گیری مقطعی نام  برده و می‌گویند: شاید بعد از دوران کرونا این دید‌گاه نیز تغییر کند.
وی در ادامه افزود: مسائلی مانند عدم تغییر خدمه، سلامت دریانوردان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عقب افتادن قرارداد‌های کاری، ناتوانی در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان، بیمه‌های دریایی، عوارض  بندری و... دست به دست هم داده و مشکلات مالکان کشتی را بیشتر کرده است.
وی خاطر نشان ساخت: با مشکلات عدیده‌ای که هم اکنون جامعه دریایی را رنج می‌دهد برخی از مالکان اقرار کرده اند ترجیح می‌دهند کشتی‌هایشان در بندر لی‌آپ شود اما راهی سفر نشود.

 بدین ترتیب اجاره کننده با بکارگیری یک  کشتی  براساس یک پیمان‌نامه بخش اعظمی از مسئولیت‌ها را به گردن نمی‌گیرد و فقط پاسخگوی صاحب کالاست در حالی‌که مالک کشتی باید پاسخگوی  کلیۀ مواردی باشد که ممکن است کشتی و کالای آن را تهدید کند.

وی درپایان خاطر نشان ساخت: شاید از نظر خیلی‌ها این کار نوعی راحت‌طلبی قلمداد شود، اما شاید ماهم به  جای آن‌ها بودیم  تسلیم شرایط می‌شدیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار