۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱

کشف ۱۲۱ پرنده قاچاق در آب‏‎های خلیج فارس

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: ۷۱ پرنده شکاری از گونه در معرض خطر انقراض بالابان، بحری و شاهین و ۵۰ بهله دلیجه از قاچاقچیان پرنده در آب‎های خلیج فارس محدوده شهرستان دیر این استان کشف و ضبط شد.
کد خبر: ۸۷۶۷۶

کشف ۱۲۱ پرنده قاچاق در آب‏‎های خلیج فارس

به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، فرهاد قلی نژاد روز دوشنبه به رسانه‎ها اعلام کرد: این محموله پرنده شکاری قاچاق از یک شناور لندیگ‌کرافت درحین خروج از آب‌های سرزمینی حوزه استحفاظی خلیج فارس توسط گشت منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه انصارالحسین متوقف شد.

وی بیان کرد: در این زمینه پس از اطلاع رسانی به یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر و دیر با نیابت قضایی از شناور توقیفی بازرسی و ۱۲۱ پرنده شکاری کشف شد.

قلی نژاد ادامه داد: شناور یادشده و سرنشینان آن برای بازجویی‌ها و اقدام‌های اولیه تحویل نیروهای امنیتی و انتظامی شده و مراحل قضایی در حال انجام است.

وی گفت: موفقیت این عملیات حاصل همکاری متقابل و تنگاتنگ یگان حفاظت محیط زیست بوشهر و دیر، با دستگاه‌های همکار همچون منطقه چهارم نیروی دریایی سپاه انصارالحسین و دستگاه امنیتی و انتظامی این استان است که از همکاری همه دستگاه‌ها و ارگان‌های مربوط در جلوگیری از قاچاق پرندگان شکاری قدردانی می‎شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پرندگان شکاری همه ساله از اواخر شهریور تا اواخر آذرماه مورد توجه متخلفان شکار و صید برای زنده‌گیری و قاچاق آنها به کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه پرندگان شکاری در رأس هرم این جانوران قرار دارند و نقشی مهم در زنجیره اکولوژیک و تعدیل برخی از جمعیت‌ها و آفات ایفا می‌کنند حضور و بقا نسل آنها از اهمیت وافری برخوردار است.

پرندگان شکاری از جمله گونه‌های در معرض خطر انقراض است که تجارت آنها مشمول کنوانسیون منع تجارت بین‌المللی گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض است.

هرگونه زنده گیری و انتقال آنها بین کشورها ممنوع و نیازمند مجوزهای این کنوانسیون است.

وفق قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران هرگونه زنده گیری، شکار و فروش پرندگان شکاری ممنوع است

ارسال نظرات
آخرین اخبار