۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
مرزبان در گفتگو با مانا:

برگزاری محدود مراسم روز جهانی دریانوردی/ پس از گذشت ۸ ماه برخی اجلاس IMO برگزار می‌شود

مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا، مراسم روز جهانی دریانوردی به صورت محدود برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۸۷۶۷۴
برگزاری محدود مراسم روز جهانی دریانوردی/ پس از گذشت ۸ ماه برخی اجلاس IMO برگزار می‌شود
 
علی‌اکبر مرزبان در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا هنوز ادامه دارد بنابراین در سال جاری مراسم عمومی گرامیداشت روز جهانی دریانوردی نخواهیم داشت، تصریح کرد: تنها در جهت نکوداشت این روز مراسمی به صورت محدود و نمادین در سالن آمفی تئاتر سازمان بنادر و دریانوردی برگزار می‌شود.
وی در خصوص محتوای این مراسم نمادین گفت: از آقای اسلامی، وزیر محترم راه و شهرسازی دعوت کرده‌ایم که جهت سخنرانی به این مراسم تشریف بیاورند همچنین از دریانوردان نمونه نیز تجلیل به عمل خواهد آمد.
مرزبان با یادآوری اینکه مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی در شرایط عادی و همواره با حضور جمع کثیری از مهمانان و اجرای برنامه‌های متنوع برگزار می‌شد، افزود: برای حفظ سلامتی عمومی و اجرای پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با شیوع کرونا، مراسم نمادین تنها با حضور عدۀ محدودی از مدعوین از جمله مدیران ارشد ارگان‌های دریایی برگزار خواهد شد.
وی زمان برگزاری مراسم نمادین گرامیداشت روز جهانی دریانوردی را روز سه‌شنبه هشتم مهرماه سال جاری اعلام و اضافه کرد: ساعات برگزاری نیز بین ساعت ۱۰ صبح لغایت ۱۲ ظهر محدود شده است.
به گفته این مقام مسئول، پوستر ویژه گرامیداشت روز جهانی دریانوردی نیز که به صورت سنتی هر ساله طراحی و در بین ارگان‌های دریایی کشور توزیع می‌شود با توجه به وضعیت موجود تنها به صورت دیجیتال از سوی دبیرخانه هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور در اختیار این ارگان‌ها قرار می‌گیرد.
مرزبان همچنین در رابطه با برگزاری "مراسم موازی گرامیداشت روز جهانی دریانوردی" که هر ساله در یکی از کشور‌های عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) برگزار می‌شد، خاطرنشان کرد: قرار بود مراسم موازی سال ۲۰۲۰ در هفتۀ اول آبان‌ماه و در کشور آفریقای جنوبی برگزار شود و متعاقب آن مراسم سال ۲۰۲۱ نیز به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در پایان مهرماه ۱۴۰۰ برقرار شود، اما شیوع کرونا این برنامه را دستخوش تغییر کرد و به ترتیب مراسم در آفریقای جنوبی به سال ۲۰۲۱ و میزبانی ایران نیز به ۲۰۲۲ موکول شد.
مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی و بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این پرسش که سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) چه راهکاری برای برگزاری اجلاس متعدد سالیانه خود در زمان شیوع کرونا اتخاذ کرده است، تصریح کرد: IMO پس از تایید شیوع جهانی کرونا تمام اجلاس خود از جمله کمیته‌ها، شوراها، کارگروه‌ها و... را از بهمن ماه سال گذشته تاکنون لغو کرده است و آنطور که پیداست این وضعیت حداقل تا پایان سال ۹۹ ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: به همین علت و برای اینکه فرآیند‌ها دچار اختلال نشوند، این سازمان تصمیم گرفته که جلسات چهار کمیته از جمله کمیته‌های محیط‌زیست دریایی و ایمنی دریانوردی را در پایان هفتۀ جاری به صورت فوق‌العاده و مجازی برگزار کند.
مرزبان با بیان اینکه هم اکنون دو/سوم کارکنان IMO به صورت دورکاری فعالیت می‌کنند، خاطر نشان کرد: در جلسات فوق‌العاده یاد‌شده نسبت به چگونگی برگزاری تمامی جلسات مربوط به سال ۲۰۲۰ به صورت مجازی و فشرده تصمیم‌گیری و برخی مقررات لازم در این زمینه اصلاح و یا تدوین خواهند شد.
وی در پایان اظهارات خود اشاره‌ای نیز به "برنامه ممیزی اجرای کنوانسیون دریایی" که قرار بود سال ۲۰۲۲ برای ایران اجرا شود کرد و گفت: این برنامه نیز که طی آن تیم کارشناسی IMO می‌بایست برای ارزیابی وضعیت ایران به اینجا سفر می‌کردند، تا سال ۲۰۲۳ به تعویق افتاده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار