۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

۱۵ بندر برتر کانتینری اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۰

اکثریت قریب به اتفاق ۱۵ بندر برتر کانتینری اروپا، رشد منفی را در نیمه اول سال ۲۰۲۰ ثبت کردند.
کد خبر: ۸۷۶۵۳
به گزارش مانا، در حالی‌که ویروس کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در چین ظهور کرد، تأثیر آن بر بنادر اروپا از مارس ۲۰۲۰  شروع شد. در این جدول میزان بار کانتینری طی نیمه اول سال ۲۰۲۰ در ۱۵ بندر برتر کانتینری اروپا نشان داده شده است. لازم به ذکر است آمار مربوط به Hamburg و Gioia Tauro مربوط به سه ماهه اول سال ۲۰۲۰  است (انتظار می‌رود آمار مربوط به شش ماهه اول سال کمتر باشد)،  و آمار مربوط به بنادر Gdansk و Bremerhaven  تنها پنج ماه اول سال ۲۰۲۰ را شامل می‌شود.
 
۱۵ بندر برتر کانتینری در اروپا در نیمه اول سال ۲۰۲۰

بندر آنتورپ تنها بندر بزرگ اروپا است که قادر به رسیدن به حجمی مشابه با سال گذشته (با رشد ۰.۴ درصد) بود. لازم به ذکر است بندر Zeebrugge بلژیک که رتبه هجدهم در اروپا در سال ۲۰۱۹ را دارد در نیمه اول سال ۲۰۲۰ رشد ۱۴ درصدی را ثبت کرده که عمدتاً به دلیل حجم اضافی تولید شده در ترمینال بنادر Cosco است. بندر Gioia Tauro به عنوان هاب ترانسشیپمنت مدیترانه نیز رشد چشمگیری را ثبت کرده است.

همانطور که انتظار می‌رفت، اکثریت قریب به اتفاق ۱۵ بندر برتر، رشد منفی را در نیمه اول سال ۲۰۲۰ ثبت کردند. با این حال، اختلافات زیادی را می‌توان در برخی از بنادر مانند Algeciras و Bremerhaven مشاهده کرد که نسبتاً کاهش کمی داشته‌اند، در حالی که بقیۀ بنادر شاهد کاهش ۲۰ درصدی تعداد TEU خود بودند (به عنوان مثال بنادر Le Havre و Barcelona).
بندر LE Havre در ابتدا شدیداً تحت تأثیر اعتصاب ملی فرانسه  در ماه‌های دسامبر ۲۰۱۹ و ژانویه ۲۰۲۰ قرار گرفت. در مارس و سه ماهه دوم ۲۰۲۰، تجارت با چین تأثیر زیادی بر آمار این بندر گذاشت. توجه داشته باشید که همچنین بندر فرانسوی مارسی (۱.۲ میلیون TEU در سال ۲۰۱۹) مجبور به کاهش بزرگ ۱۷ درصدی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ بود. کاهش شدید محموله‌ها در Barcelona تا حد زیادی به دلیل ترافیک ترانزیت است.
حجم واردات / صادرات کانتینری در بندر Catalan کمتر تحت تأثیر قرار گرفت. بندر Piraeus یونان و بندر Gdansk در لهستان، هر دو برای اولین بار طی سال‌های زیاد رشد منفی را ثبت می‌کنند.

با مقایسه آمار و ارقام نیمه اول سال ۲۰۲۰ با ارقام رشد سال ۲۰۰۹، مشخص می‌شود که این دو بحران در بسیاری از موارد تأثیر بسیار متفاوتی بر توسعه تجارت کانتینری در ۱۵ بندر برتر اروپا داشته است.
بنادر Gioia Tauro و Antwerp به شدت تحت تأثیر بحران مالی و اقتصادی‌ قرار گرفتند که از اواخر سال ۲۰۰۸ آغاز شد (به ترتیب ۶/۱۷ - و ۶/۱۵ درصد در سال ۲۰۰۹)، اما در بحران کووید 19 در موقعیت بسیار قوی‌تری قرار دارند. بنادری همچون Algeciras و Bremerhaven (انتظار می‌رود هامبورگ نیز باشد، اگرچه هنوز اطلاعات نیمه اول سال منتشر نشده است) درصد خسارت کمتری را در نیمه اول سال ۲۰۲۰ نسبت به ۲۰۰۸/۲۰۰۹ ثبت کرده اند.
بحران سال ۲۰۰۹ ظهور بنادر کانتینری مانند Valencia، Piraeus و Gdansk را تعدیل نکرد، در حالی‌که در نیمۀ اول سال ۲۰۲۰ طی همه‌گیری کووید ۱۹  به همین بنادر شدیداً آسیب رسید. به نظر می‌رسد حجم کانتینر در بنادر Barcelona و Genova بسیار تحت تأثیر شرایط بحرانی است، زیرا هم در سال ۲۰۰۹ و هم در نیمه اول سال ۲۰۲۰ به شدت ضربه خوردند.

منبع: Port Economics
مترجم: سیما جامعی- کارشناس ارشد حمل و نقل دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار