۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷

توسعه چابهار با اقدام متهورانه دولت میسر می‌شود

دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: وقتی بار در بندر به سرعت تخلیه و بارگیری شود و کشتی خدمات مناسب و ارزان دریافت کند تردد به بندر چابهار از سوی خطوط کشتیرانی به صورت منظم و مکرر صورت خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۷۶۴۹
توسعه چابهار با اقدام متهورانه دولت میسر می‌شود
 
مسعود پل‌مه در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه اگر هند سرمایه‌گذاری در بندر چابهار را به مدت دو دهه معطل داشته در جهت حفظ منافع ملی خود است، تصریح کرد: هر چند کشور‌های متخاصم اعلام کرده‌اند که بندر چابهار از تحریم‌های ظالمانه مستثناست، اما هند به دلیل فقدان مزیت‌های بالفعل اقتصادی، سیاسی و ... نمی‌تواند در این زمینه نیز مستقل عمل کند و تابع کشور‌های دیگر است.
وی اتکا به سرمایه‌گذاری هند در چابهار طی بیست سال اخیر را اشتباه دانست و افزود: اگر پیش‌تر قرارداد با هندی‌ها را لغو می‌کردیم و راساً وارد عمل می‌شدیم امروز در بندر چابهار شرایط بهتری داشتیم.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته یکی دیگر از علل عدم توسعه یافتگی بندر چابهار علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته را برخی کوتاهی‌ها در الحاق این بندر به منطقه آزاد اقتصادی ارزیابی کرد و ادامه داد: هر چند طی یکسال اخیر این بندر به منطقه آزاد چابهار ملحق شده است، اما این اقدام پس از سال‌ها که نیاز به اقدام عاجل داشت به ثمر رسیده است.
وی ضمن استقبال از الحاق بندر چابهار به منطقه آزاد، خاطر نشان کرد: شاید اگر این اقدام زودتر صورت می‌گرفت کشور‌های حوزه cis نیز برای سرمایه گذاری در بندر چابهار راغب می‌شدند و ما تنها به یک کشور محدود نمی‌شدیم.
پل‌مه با تاکید بر اینکه بهره‌مندی بندر چابهار از مزیت‌های مناطق آزاد بسیار لازم بود، گفت: این اقدام لازم است، اما کافی نیست چرا که قوانین مناطق آزاد در کشور ما با استاندار‌های بین‌المللی فاصله دارد.
این کارشناس حوزه بنادر در این باره اضافه کرد: تعارض تعریف مناطق آزاد در ایران با مناطق مشابه در جهان جذابیت سرمایه گذاری در بندر چابهار را کاهش داده است.
وی دولتی بودن سازوکار‌های مناطق آزاد در کشور را یکی از موانع مهم توسعه این مناطق دانست و تصریح کرد: منطقه آزاد تجاری باید از شمول مجوز‌های متعدد دولتی، مالیات، مقررات معمول ورود و خروج کالا و نفر و قوانین تامین اجتماعی معاف باشد تا سرمایه‌گذاران با خیالی راحت نسبت به مشارکت در پروژه‌ها، ایجاد اشتغال و در نهایت توسعه منطقه اقدام کنند.
پل‌مه موانع سرمایه گذاری در بندر چابهار را محدود به این موارد ندانست و با اشاره به کمبود‌هایی که این بندر در پسکرانه دارد، گفت: ما بندری را با حداقل امکانات مطلوب آماده کرده‌ایم، اما شهر چابهار در بخش هتلینگ، سفر‌هایی هوایی، جاده و ریل دچار ضعف مفرط است.
وی با بیان اینکه بندر چابهار برای حمل و نقل جاده‌ای و کامیون‌ها به اصطلاح یک سر بار است، افزود: همین امر هزینه حمل و قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته فقدان ریل در مسیر‌های طولانی که متصل به خطوط بین‌المللی باشد از دیگر مشکلات بندر چابهار دانست و اظهار کرد: با احداث ریل کشور‌های منطقه نسبت به مشارکت در توسعه بندر چابهار ترغیب خواهند شد.
این فعال حوزه بنادر و دریا در ادامه اظهارات خود با اشاره به درآمد/هزینه‌ای بودن سازمان بنادر و دریانوردی به مانند برخی دیگر سازمان‌های دولتی، این رویکر دولت را یکی از علل کاهش سرعت رشد پروژه‌های عمرانی راهبردی ارزیابی کرد و گفت: شیوه درآمد/هزینه‌ای سبب می‌شود که مثلا سازمان تامین اجتماعی ماده ۳۸ را به تمام فعالیت‌های بندری تعمیم دهد یا سازمان امور مالیاتی مقرراتی را اجرا کند که نتیجه آن عدم رونق فعالیت‌ها در بنادر است.
وی اضافه کرد: از دیگر آسیب‌های رویکرد درآمد/هزینه‌ای این است که سازمان بنادر در بندر چابهار از خطوط کشتیرانی تعهد تناژ حمل می‌کند به عبارتی خطوط کشتیرانی موظف می‌شوند طی یکسال تردد به بندر چابهار فلان رقم تناژ را به این بندر حمل کنند.
پل‌مه این امر را در تعارض با تلاش برای رونق بندر چابهار اعلام و خاطر نشان کرد: وقتی بار در بندر به سرعت تخلیه و بارگیری شود و کشتی خدمات مناسب و ارزان دریافت کند تردد به بندر چابهار از سوی خطوط کشتیرانی به صورت منظم و مکرر صورت خواهد گرفت.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در پاسخ به این سوال که برای رفع موانعی که اشاره شد چه راهکاری را پیشنهاد می‌دهد، تاکید کرد: دولت برای رفع این مشکلات باید دست به اقدامی متهورانه بزند.
وی در تشریح این اقدام ادامه داد: دولت برای اینکه فعالیت حمل و نقل و در مجموع فعالیت لجستیکی در بندر چابهار شکل بگیرد می‌بایست از درآمد‌های این بندر بسته به نوع آن به مدت ۵ تا ۱۰ سال چشم پوشی کند.
به گفته پل‌مه این روش سرمایه‌های مردمی و بخش خصوصی داخلی را به سوی بندر چابهار جلب می‌کند که در نتیجه و با ایجاد نیاز جدید، توسعه شهری را در این بندر منجر خواهد شد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به علت شرائط محیطی و اجتماعی از بندر چابهار گریزان است، اما با چشم‌پوشی موقت دولت از درآمد‌های این بندر و مرتفع ساختن مسائل مالیاتی، بانکی، تامین اجتماعی و... می‌تواند به جلب سرمایه به این بندر بینجامد و به صورت سلسله وار توسعه در تمام بخش‌های بندری و شهری را رقم بزند.
دبیر انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در پایان تصریح کرد: بدیهی است با این اقدامات ملموس ضمن اینکه تردد منظم کشتیرانی‌ها در این بندر شکل خواهد گرفت سرمایه خارجی نیز جذب بندر چابهار می‌شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار