۲۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹

بررسی مشکلات تغییر خدمه در مجمع عمومی سازمان ملل

تغییر خدمه کشتی‌ها توسط دبیر کل سازمان بین‌المللی دریانوردی در مجمع عمومی سازمان ملل که در تاریخ ۱۵ سپتامبر برگزار می‌شود مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۷۶۴۶
بررسی مشکلات تغییر خدمه در مجمع عمومی سازمان ملل
بررسی مشکلات تغییر خدمه در مجمع عمومی سازمان ملل
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "کیتاک لیم" دبیرکل این سازمان  با اشاره به اینکه یک بحران انسانی در حال وقوع است، گفت: از آنجایی‌که ۳۰۰ هزار نفر دریانورد در حال حاضر همچنان به علت شیوع کرونا در دریا یا ساحل و یا در خانه‌های خود به سر می‌برند و امکان الحاق به کشتی و یا بازگشت به خانه را ندارند به همین جهت  در هفتاد و پنجمین  اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد نمایندگان کشور‌های جهان را در جریان آخرین بحران انسانی در دریا و ساحل قرارداده و اقدامات فوری و مورد نیاز را برای حفاظت از سلامت دریانوردان خواستار خواهم شد.

بر اساس این گزارش اگرچه سازمان‌های مردم نهاد تلاش کردند که مشکل بسیاری از دریانوردان در دوران کرونا حل شود، اما به گفتۀ سازمان IMO هنوز بیش از ۳۰۰ هزار دریانورد و پرسنل دریایی گرفتار این معضل هستند.

علاوه بر سازمان IMO سازمان ILO نیز قصد دارد مشکلات تغییر خدمه دریانوردان را در دیدار‌های دیپلماتیکی با نمایندگان کشور‌ها در میان بگذارد.

بر اساس بیانیه‌ای که از سوی IMO در این زمینه صادر شده است برخی از دریانوردان در یک سال گذشته ماه‌ها در کشتی خود ماندگار شدند که این کار بر خلاف کنوانسیون کار دریایی (MLC) است.

در گزارش IMO  تأکید شده است از آنجایی‌که دسترسی مناسب به خدمات پزشکی و مرخصی ساحلی برای دریانوردان درگیر با ویروس کرونا امکان‌ پذیر نیست به همین جهت خستگی بیش از حد آنان را آزار می‌دهد. در واقع آنان نمی‌توانند این همه مدت بلا تکلیف بمانند.

این در حالی است که بیش از ۸۰  درصد تجارت جهانی چه قبل از کرونا و چه بعد از شیوع آن توسط صنعت کشتیرانی صورت می‌گیرد.

در گزارش IMO آمده است حل بحران تغییر خدمه با تصمیم‌گیری یک وزارتخانه و یا یک کشور قابل حل نیست و باید تمامی کشور‌های جهان در این مورد به توافق برسند که مجمع عمومی سازمان ملل بهترین فرصت برای طرح موضوع است.

وی گفت: اگر بحران تغییر خدمه به زودی حل نشود کشتی‌ها نمی‌توانند مطابق دستورالعمل‌های IMO  فعالیت کنند که این امر تاثیر منفی کرونا را بر تجارت دریایی بیشتر خواهد کرد.

در پایان این گزارش آمده است از آنجایی‌که بیش از این دبیرکل سازمان ملل از همه کشور‌های جهان خواسته است که در‌یانوردان را به عنوان  اعضای کلیدی بشناسند به همین جهت پیش‌بینی می‌شود در این مجمع تصمیم‌گیری‌های مناسبی اتخاذ شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار