۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۶

سه روز قرمز دیگر رقم خورد: بوی بهبود اوضاع بورس می‌آید

بازار سهام این هفته را هم برای سومین هفته متوالی با اصلاح قیمت سهام پشت سر گذاشت. بر همین اساس طی هفته گذشته که تنها سه روز کاری داشت، شاخص کل بورس تهران بیش از پنج درصد اُفت کرد.
کد خبر: ۸۷۵۹۷

سه روز قرمز دیگر رقم خورد: بوی بهبود اوضاع بورس می‌آید

به گزارش خبرنگار بورس مانا، طی این هفته اکثر صنایع بورسی قرمزپوش بودند. بر این اساس از ۳۸ صنعت فعال بورسی، تنها سه گروه با رشد میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود همراه شدند و دیگر گروه‌ها شاهد اُفت شاخص صنعت خود بودند.
این هفته در اوج بی‌خبری برای صنایع بازار دنبال شد اما ریزش سنگین قیمت سهام باعث شد تا روز پنجنبه و در پایان هفته برای چندمین بار حقوقی های بزرگ و مسئولان بازار سرمایه دور هم جمع شوند و آماده باش برای بازارگردانی سهام در بازار از امروز مهمترین خروجی این جلسه طی روز پنج شنبه بود.
طی هفته گذشته همچنین عرضه سهام شرکت‌های پالایشگاهی دولت با نماد «پالایش» دنبال شد و قرار است تا ۱۹ شهریور ادامه داشته باشد. در این هفته اما سهام پالایشی با میانگین اُفت ۵.۳ درصدی مواجه شدند تا بخشی از تخفیف ۲۰ درصدی واگذاری سهام مذکور خنثی شود. باید دید با شرایط فعلی بازار، این پذیره نویسی چه میزان مورد اقبال قرار می گیرد.
آمار معاملات
در هفته گذشته سه صنعت منسوجات، کانی غیرفلزی و فلزات اساسی تنها گروه‌های مثبت بازار بودند. گروه منسوجات با رشد ۲.۱ درصدی همراه شد و کانی غیرفلزی ۱.۶ درصد و فلزات اساسی ۰.۳ درصد مثبت شدند. در مقابل اما بیشترین اُفت قیمت از آن گروه مخابرات با کاهش قیمت ۱۳ درصدی شد. گروه زراعت نیز هفته گذشته شاهد کاهش ۸.۸ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بود.
در میان دیگر صنایع کالایی، هفته گذشته گروه محصولات شیمیایی با اُفت شاخص ۴.۹ درصدی مواجه شد. در میان معدنی‌ها نیز شاهد کاهش ۵.۲ درصدی میانگین قیمت‌ها بودیم.
اما بیشترین ارزش معاملات در هفته منفی بورس تهران از آن گروه‌های بزرگ بازار شد. به طوری که گروه فلزات اساسی شاهد داد وستد ۹ هزار و ۲۱۸ میلیارد تومانی بود. در گروه فرآورده‌های نفتی ارزش معاملات به شش هزار و ۹۳۱ میلیارد تومان رسید و در میان زیرمجموعه‌های گروه چند رشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» شاهد رد و بدل چهار هزار و ۱۸۶ میلیارد تومانی بودیم.
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه هفته‌ای که گذشت به عدد یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته بیش از پنج درصد اُفت را تجربه کرد.
در سه روز معاملاتی نمادهای ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.
پیش‌بینی کارشناسان
کارشناسان بازار پیش‌بینی می کنند احتمالاً این هفته شاهد معاملات بهتری در بازار سرمایه خواهیم بود. ریزش شدید قیمت سهام ، نرخ ها را برای سرمایه گذاری مجدد جذاب کرده است.
رشد نرخ دلار در بازار آزاد، افزایش قیمت ارزها در سامانه نیما، چشم‌انداز مثبت بازار‌های جهانی، عملکرد مناسب شرکت‌ها و کاهش قابل توجه قیمت سهام بزرگ و بنیادی باعث شده تا بازار از این به بعد محتاط تر رفتار کند و پیش‌بینی می شود این هفته از فروش های پرحجم و هیجانی خبری نباشد.
بازار سهام با کاهش فشار فروش از این به بعد به سمت روندی متعادل و مثبت حرکت خواهد کرد. شاید از رشدهای هیجانی ماه‌های گذشته در بازار خبری نباشد اما به طور قطع می‌توان گفت با فرض تثبیت شرایط امروز و اگر اخبار منفی خاصی نداشته باشیم، از این به بعد ریزش سنگینی نیز تجربه نخواهیم کرد.
عملکرد گروه حمل و نقل در هفته گذشته
گروه حمل و نقل طی هفته ای که گذشت با بازدهی منفی نزدیک به سه درصدی همراه شد. گفتنی است اُفت این گروه در مقایسه با شاخص کل کمتر بود. به این ترتیب 15 نماد حاضر در این گروه شاهد بازدهی مثبت 10 درصدی تا منفی هفت درصدی قیمت سهام بودند.
سهام کشتیرانی آریا با نماد حاریا هفته گذشته با رشد قیمت بیش از 10 درصدی، تنها نماد سبز بازار بود.
این در حالی بود که توکا ریل با اُفت قیمت سهام حدود هشت درصدی منفی ترین نماد حاضر در گروه بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار