۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

تکمیل پنج طرح زیربنایی و تاسیساتی مهم در بندر آستارا

بندر مرزی آستارا در منتهی الیه غرب گیلان و حاشیه دریای خزر در جریان شیوع کرونا نیز همچنان شاهد رونق تخلیه و بارگیری کالا و توسعه تجارت خارجی است و تقویت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های دریایی آن نتیجه حمایت‌های مالی و اداری دولت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است.
کد خبر: ۸۷۵۷۶

تکمیل پنج طرح زیربنایی و تاسیساتی مهم در بندر آستارا

به گزارش مانا، بندر چند منظوره آستارا با ۶۰ هکتار وسعت به عنوان نخستین بندر بخش خصوصی کشور برای تخلیه و بارگیری کشتی های دو هزار و ۵۰۰ تنی طراحی شده است و نزدیک ترین و مقرون به صرفه ترین مسیر تجارت و حمل و نقل کالا بین آسیا، آفریقا و اروپا به شمار می رود.

بر اساس اعلام اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان، قرارداد احداث بندر آستارا در سال ۸۷ به تصویب هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی کشور رسیده و در همان سال به اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان ابلاغ شده و در سال ۸۸ شرکت خدمات دریایی و بندری کاوه به عنوان برنده مزایده به مدت ۴۰ سال سرمایه گذاری و بهره برداری از بندر آستارا را بر عهده گرفته است.

کیانوش امیری رئیس اداره بندر و دریانوردی آستارا روز پنجشنبه در این رابطه گفت : تردد نخستین کشتی در بندر آستارا به فروردین سال ۹۲ باز می گردد اما این بندر به دلیل موقعیت مرزی و تجارت و حمل و نقل دریایی طی این سال ها در حال توسعه و ترقی بوده و بخش خصوصی نیز کارهای بزرگی در آن انجام داده است.

توسعه و تجهیز بندرگاه

با وجود اینکه طی سال‌های گذشته شرکت سرمایه‌گذار در ساخت و تامین تاسیسات، ساختمان‌ها، لایروبی، اسکله‌ها، انبارها، زیرساخت‌ها، موج شکن‌ها، استقرار تجهیزات بندری و ساختمان های اداری، محوطه سازی، ایجاد فضای سبز و آسفالت معابر بندر کارهای بزرگی انجام داده، اما همواره از حمایت دولت ها بهره مند بوده است و در دولت تدبیر و امید نیز به دلیل افزایش حمایت ها و پشتیبانی های اداری و مالی بر حجم فعالیت های توسعه و تجارت برون مرزی بندر آستارا افزوده شده است.

موید این ادعا تکمیل پنج طرح زیربنایی و تاسیساتی مهم طی روزهای اخیر در بندر آستاراست که عملیات اجرایی آنها از چند سال قبل آغاز شده بود و در هفته دولت امسال با حضور مسئولان ارشد گیلان و مقامات محلی به بهره برداری رسید.

استاندار گیلان در آئین بهره برداری از این طرح ها اعلام کرد: اجرا و افتتاح پروژه هایی نظیر انبار هانگار یا دورباز، سیلوی ذخیره و نیز دستگاه مکنده غلات، پست برق و محوطه بندر همه نشانه هدایت و پشتیبانی دولت و تلاش بخش خصوصی است.

ارسلان زارع اظهار کرد: این طرح ها زمینه اشتغال ۱۲۰ نفر را فراهم کرده و برای اجرا و تکمیل آنها ۶۶۰ میلیارد ریال هزینه شده و ۸۰ میلیارد ریال آن از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی و به منظور حمایت از بخش خصوصی هزینه شده و بقیه توسط شرکت سرمایه گذار تامین شده است.

به گفته استاندار گیلان؛ تخلیه و بارگیری کالا در بندرگاه ۳۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش دارد و این نشانگر رویکرد دولت تدبیر و امید در استفاده از قابلیت دریای خزر در حوزه تجارت خارجی است و بنادر شمال به خصوص بندر آستارا در مبادلات تجاری و تامین ارز نقش پر رنگی دارند.

حمیدرضا آبایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان هم دریای خزر را در حوزه تجارت برون مرزی مهم خواند و از صرف ۸۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی این اداره کل برای ایجاد پست برق بندر آستارا خبر داد.

به گفته او، پایانه غلات بندر آستارا پنج هکتار وسعت و ۱۶ هزار تن ظرفیت ذخیره دارد و ظرف دو سال آینده با ارتقای ظرفیت این بندرگاه، گنجایش پایانه غلات نیز به سه و نیم میلیون تن خواهد رسید.

علاوه بر طرح ها و پروژه های افتتاح شده بندر آستارا در هفته دولت، ساخت و ساز در این بندرگاه همچنان ادامه دارد و عملیات احداث انبار سرپوشیده بزرگی با ۱۵ هزار تن گنجایش ذخیره کالا از نیمه خرداد امسال آغاز شده است و موید بسترسازی دولت برای فعالیت و سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

طبق اعلام فرمانداری آستارا برای ساخت این انبار به مساحت پنج هزار متر مربع، اداره بندر و دریانوردی آستارا با بخش خصوصی قرارداد منعقد کرده است و برای اجرای آن ظرف دو سال،  ۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری خواهد شد و ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا ۱۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

افزایش تجارت دریایی در اوج شیوع کرونا

بی شک توسعه زیرساخت ها انگیزه خدمت دریانوردان و خدمه کشتی های تجاری را ارتقا می دهد و این امر در دوره شیوع بیماری و ویروس کرونا خود را نشان داد به طوری که در اواخر فروردین ماه امسال مسئولان ارشد شهرستان آستارا به دلیل حجم بالای تجارت دریایی در این بندر از ملوانان و خدمه چهار کشتی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صادرات و واردات کالا فعالیت داشتند، تجلیل کردند.

استاندار گیلان نیز افزایش ۳۵ درصدی میزان تخلیه و بارگیری کالاها در بندر در شرایط شیوع کرونا و تعطیلی بسیاری از بنادر کشور را حاکی از قابلیت های حوزه دریانوردی در تجارت برون مرزی این منطقه دانست و بر تداوم تجهیز و توسعه امکانات تاسیسات بنادر تاکید کرد.

به گفته استاندار گیلان، بندرها زمینه عمران و آبادانی را فراهم می کنند و بندر آستارا در دوره شیوع کرونا و محدودیت های ناشی از آن به عنوان فعالترین بندر کشور نقش خود را به خوبی ایفا کرد.

او در بازدید از بندر آستارا گفت: رویکرد دولت استفاده بیشتر از ظرفیت دریای خزر در تجارت و توسعه بازرگانی و افزایش نقش بنادر شمالی به خصوص آستارا در تامین ارز و افزایش مراودات تجاری با کشورهای حوزه سی. آی. اس و همسایگان شمالی ایران است.

وی گفت : جهش در فعالیت های بندری مشهود است و به رغم حاکمیت و تداوم حضور کرونا و کاهش فعالیت بنادر در دنیا و ایران، در بندر مرزی آستارا شاهد رشد خوبی در حوزه صادرات و واردات در پنج ماه نخست امسال بودیم.

زارع با اعلام اینکه استفاده از تجارت غلات از رویکردهای بنادر گیلان است، تامین شدن ماشین آلات مکنده و تخلیه غلات و ساخت و استقرار سیلوها و انبارها در سایه پشتیبانی دولتمردان و سرمایه گذاری بخش خصوصی را اقدامی مهم در رونق تجارت دریایی دانست.

اکنون بندر مرزی آستارا در سایه حمایت دولت و فعالیت چشمگیر بخش خصوصی افق‌های روشن تری پیش رو دارد و مردم مرزدار و مرزنشین این خطه امیدوارند با تداوم پشتگرمی‌های و حمایت های دولتمردان صدیق نظام اسلامی روز بروز شاهد شکل گیری صنایع مرتبط و کسب و کارهای دریایی باشند و روزگاری نه چندان دور در کنار رونق اقتصاد دریایی، کشتی های مسافری در بندر آستارا پهلو بگیرند و گردشگری دریایی نیز رواج یابد.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان، حاشیه دریای خزر و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است و با این کشور همسایه ۳۸ کیلومتر مرز خشکی و ۱۵ کیلومتر مرز آبی دارد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار